hoaxy شکارچی اخبار جعلی وارد میدان می شود

گسترش اخبار جعلی در سطح اینترنت منجر به کشمکش و آسیب های زیادی در سطح دنیا شده است؛ تا جایی که انتشار این اخبار توانست بر جریان روند انتخابات آمریکا تاثیر بگذارد، اکنون  با آمدن hoaxy می توان امید داشت تا حدودی از فریب افکار عمومی جلوگیری به عمل آید.

hoaxy شکارچی اخبار جعلی وارد میدان می شود

به گزارش کلیک ، موتور جستجوی hoaxy قادر است سیر انتشار و گسترش اخبار جعلی و قلابی را در فضای مجازی به کاربر نشان دهد، این موضوع برهمگان آشکار است که گسترش انتشار اخبار جعلی در اینترنت منجر به فریب اذهان عمومی می گردد، اکنون موتور جستجویی موسوم به hoaxy راه اندازی شده است، که می تواند این موضوع را به کاربر اطلاع دهد.

اگر تمایل به استفاده از این موتور جستجوی اینترنتی را دارید می توانید به آدرس http://hoaxy.iuni.iu.edu/ مراجعه کنند. این موتور جستجو فعالیت خود را از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز کرده است و توسط مرکز شبکه های پیچیده در دانشگاه ایندیانا در آمریکا، راه اندازی شده است، روند کار این موتور جستجو بدین گونه است که این موتور جستجو اخبار ۱۳۲ سایت مشهور را که معمولا اخبار جعلی تولید می کنند فهرست کرده و سپس به کاربران اینترنتی امکان می دهد تا ببینند چگونه لینک دادن به اخبار جعلی یاد شده منجر به گسترش آنها در شبکه های اجتماعی می شود.

شایان ذکر است که در ماه های اخیر حجم بالایی از اخبار جعلی و دروغین در اینترنت و به خصوص در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک منتشر شد و حتی هیلاری کلینتون نامزد ناکام انتخابات ریاست جمهوری امریکا اعتقاد دارد که علت ناکامی وی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور انتشار وسیع همین اخبار دروغین بر ضد وی بوده است.

hoaxy Hunter comes into play fake news

این روند باعث شدن تا مدیران فیسبوک که تحت فشارهای گسترده بودند روشی برای علامت زدن این نوع اخبار جعلی توسط کاربران ابداع کنند.

روند کار این موتور جستجو برای ردیابی خبرهای جعلی بدین شکل است که هر کاربر بعد از جستجو در سایت هوکسی می تواند لیستی از اخبار دروغین مرتبط به کلیدواژه ای که جستجو کرده را مشاهده کند. در جریان انتخابات آمریکا یکی از تاثیرگذارترین اخبار دروغین منتشر شده بر علیه هیلاری کلینتون که در اینترنت انتشار یافت و ضربه ی مهلکی به کمپین انتخاباتی وی زد، ادعای همکاری وی با یک گروه فعال در زمینه سواستفاده اخلاقی از کودکان در واشنگتن بود.

ارسال نظر