مشخص شدن جایگاه واقعی hobbit ها در شجره نامه انسان ها

با یافتن استخوان های گونه های جدیدی از انسان ها قرار دادن این گونه ها در شجره نامه انسان ها کار دشواری است. اما اخیراً محققان دانشگاه ملی استرالیا موفق به یافتن جایگاهی برای این گونه از انسان ها در شجره نامه انسان ها شده اند.

مشخص شدن جایگاه واقعی hobbit ها در شجره نامه انسان ها

به گزارش کلیک ، در سال ۲۰۰۳ میلادی، باستان شناسان اندونزیایی و استرالیایی استخوان های گونه ای از انسان ها به نام Homo floresiensis را در غاری در جزیره فلورس اندونزی کشف کردند. با تحقیقات صورت گرفته بر روی این استخوان ها مشخص شد که صاحبان آن ها یعنی Homo floresiensis ها دارای قدهای کوتاه در حدود ۳٫۵ فوت یا همان ۱٫۱ متر بوده اند. از این رو نام این گونه از انسان ها به Hobbit یا کوتوله مشهور شد. بعد از کشف این استخوان ها این گونه از انسان ها بین دانشمندان برای جایگاه این گونه در شجره نامه انسان ها بحث های زیادی صورت گرفت. اما بر اساس آخرین مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه ملی استرالیا، این گونه از انسان ها در واقع شاخه ای از اجداد ما انسان ها هستند.

اما اینکه تا چه حد این گونه های انسانی یعنی Hobbit ها به ما نزدیک هستند باید گفت: بر اساس یک نظریه، این گونه از انسان ها در واقع همان انسان های امروزی هستند که از نوعی بیماری مادرزادی به نام میکروسفالی رنج می برده اند. این بیماری در این Hobbit ها منجر به کوچک شدن مغز، بدن و سر می شود. اما نظریه دیگری که بیشتر قابل قبول به نظر می رسد انسان های از نوع Floresiesis را در واقع گونه ای از هومو ارکتوس ها می داند که در حدود ۱٫۹ میلیون تا ۷۰ هزار سال پیش زندگی می کرده اند. اما محققان دانشگاه ملی استرالیا هر دو این نظریه ها را به شدت رد کرده اند.

مایک لی، سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید ما در حدود ۹۹ درصد مطمئن هستیم که Hobbit ها به هیچ عنوان شاخه ای از هومو ارکتوس ها نیست و همچنین ۱۰۰ درصد نیز مطمئن هستیم این گونه از انسان نمی توانند در واقع همان انسان های امروزی باشند که مبتلا به نوعی بیماری شده اند.

تصویر متن 1

اعضای این تیم تحقیقاتی با برسی بیش از ۱۳۳ نوع داده در خصوص اسکلت، جمجمه، فک، دندان ها، بازو، پاها و شانه های hobbit ها یا همان کوتوله ها به این نتیجه رسیده اند که این گونه از انسان ها بیشتر شاخه ای از homo floresiensis ها هستند تا شاخه ای از هومو ارکتوس ها.

به گفته دکتر دبی ارگو، سر دبیر این گروه تحقیقاتی شاید از نظر منطقی قبول کردن این موضوع که استخوان فک این گونه بیشتر شبیه به Homo floresiensis است تا هومو ارکتوس ها کمی سخت باشد. بر اساس مطالعات باستان شناسان و محققان در این زمینه، Homo floresiensis در واقع شاخه ای از هومو هابیلیس ها هستند. بر این اساس Homo floresiensis در واقع به نوعی خواهر هومو هابیلیس ها در شجره نامه انسان ها هستند که دارای یک جد مشترک هستند.

هومو هابیلیس ها گونه ای از انسان ها هستند که در حدود ۲٫۱ تا ۱٫۵ میلیون سال پیش بر روی زمینه زندگی می کرده اند. توجه به این نکته که هنوز مرز مشخصی میان انسان ها و میمون ها وجود ندارد نیز بسیار حائز اهمیت است. با وجود اینکه به صراحت می توان گفت hobbit ها در حدود ۵۴ هزار تا ۱۰۰ هزار سال پیش بر روی زمینه زندگی می کرده اند، اما مطالعات نشان داده اند که این گونه از انسان ها می توانند شاخه ای از انسان هایی باشند که در حدود ۱٫۷۵ میلیون سال پیش بر روی زمین زندگی می کرده اند.

همچنین بر اساس مطالعات انجام شده و گفته های دکتر آرگو، این گونه از انسان ها در ابتدا در قاره آفریقا زندگی می کرده اند و سپس به اندوزی و مناطق همسایه آن مهاجرت کرده اند. و یا بر اساس نظریه دیگر جد مشترک این گونه از انسان ها پیش از این از آفریقا به اندونزی و مناطق مجاور مهاجرت کرده اند.

ارسال نظر