امنیت بیشتر هولوگرام ها با استفاده از نانوتکنولوژی

منبع: novuslight

امنیت بیشتر هولوگرام ها با استفاده از نانوتکنولوژی

به گزارش کلیک، اگر چه چندین دهه از حضور فناوری هلوگرافیک می گذرد اما محققان هم چنان تلاش می کنند تا هلوگرام فشرده را امن تر، پیچیده تر و موثرتر کنند.
محققان در مدرسه مهندسی و علوم کاربردی هاروارد جان ای.پالسون هلوگرام فشرده دو قطبی را برنامه نویسی کردند. این هلوگرام ها از نانو ساختارها استفاده می کنند که در برابر دو قطبی بودن برای تولید تصاویر مختلف با تکیه بر تضاد نور موجود حساس هستند. این پیشرفت، که از طریق طیف نور ممکن است، هلوگرام های ضد سرقت را مانند آن هایی که در نمایش های سرگرمی استفاده می شوند بهبود داده است.
این تحقیق در مقاله "متا هلوگرام های عایق دوتایی کایرال و پهن باند" توضیح داده و در ساینس ادونس (Sciences Advances) منتشر شده است.

تازگی را باید در نانو تکنولوژی جست و جو کرد
فدریکو کاپاسو، استاد فیزیک کاربردی در رابرت ال.والاس و محقق ارشد مهندسی برق در وینتون هیز و مولف ارشد مقاله می گوید: "تازگی این تحقیق به این است که با استفاده از نانوتکنولوژی هلوگرام ها را بسیار با کیفیت تر کردیم و این یعنی در ساخت تصویر میزان خیلی کمی از نور گم می شود. با استفاده از نورهای تابشی دو قطبی می توانید تصویر واضحی ببینید و تصاویر بیشتری را اصلاح و ذخیره کنید. دو قطبی بودن بعد دیگری به هلوگرام اضافه می کند که می توان از آن برای محافظت علیه جعل سند و در برنامه هایی مانند نمایشگرها استفاده کرد."
دفتر توسعه فناوری هاروارد این موضوع و فناوری های مرتبط را ثبت کرده و به شدت پیگیر فرصت های تجاری است.

هلوگرام ها، مانند عکس های دیجیتال، مجموعه نور اطراف شی را تسخیر و آن را بر روی قطعه ای رمزگذاری می کنند. عکس ها فقط شدت نور را ثبت می کنند در حالی که هلوگرام حالت نور را تسخیر می کند و به همین دلیل است که هلوگرام سه بعدی ظاهر می شود.
محمدرضا خراسانی نژاد، دارای مدرک فوق دکترا در آزمایشگاه کاپاسو و اولین مولف مقاله می گوید: "هلوگرام ما همانند بقیه است اما عکس تولید شده بر اساس حالت دو قطبی نور روشن است که باعث آزادی بیشتری در طراحی برنامه های مختلف می شود."
چندین حالت از دو قطبی بودن (تضاد) وجود دارد. در نور دو قطبی خطی مسیر لرزش ثابت می ماند در حالی که در نور دو قطبی مدور در جهت گردش عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه ها می چرخد. مسیر گردش کایرالیتی است.

نانوساختارهای سیلیکانی در زیرلایه عدسی
گروه الگوی نانوساختاری سیلیکانی در زیرلایه عدسی ساخت که به عنوان سوپرپیکسل عمل می کند. هر سوپر پیکسل به قسمت دو قطبی خاصی از نور تابانده شده واکنش می دهد. حتی می توان، با طراحی و تنظیم نانوفین ها برای واکنش های مختلف به کایرالیتی نور دو قطبی تابش شده، اطلاعات بیشتری در هلوگرام رمزگذاری کرد.
آنتونیو آمبروسی، دانشمند محقق در آزمایشگاه کاپاسو و همکار مولف ارشد می گوید: "توانایی رمز گذاری کایرالیتی می تواند کارایی مهمی در امنیت اطلاعات مانند ضد سرقت داشته باشد. برای مثال هلوگرام های کایرال را می توان برای نمایش توالی تصاویر خاصی ایجاد کرد که فقط با نور دو قطبی مخصوصی که برای جاعلان ناشناخته است روشن شود.
کاپاسو گفت: "با استفاده از طراحی های مختلف نانوفین در آینده، افراد می توانند با به کارگیری نور در حالت های مختلف دو قطبی بودن عکس های زیادی را ذخیره و اصلاح کنند."

چون این سیستم به صورت فشرده است در پروژکتورهای قابل حمل، فیلم های سه بعدی و انوار قابل پوشش کاربرد دارد.
آمبروسی می گوید: "سیستم تصویربرداری دو قطبی مدرن نیازمند اتصال چندین مولفه نوری مانند شکاف دهنده پرتو نور، دو قطبی کننده ها و صفحه های موج است. سطح بالاییه ادراک ما می تواند با استفاده از یک سطح عایق تک لایه ای نورهای دو قطبی شده را تشخیص دهد."
خراسانی نژاد می گوید: "هم چنین در بعضی هلوگرام ها یک کارایی برای لنز قرار دادیم که اجازه می دهد عکس را در زوایای بزرگتری تولید کنیم. این کارایی سطح کوچک و وزن کمی دارد، از این رو دارای پتانسیل خوبی برای مصارف نوری قابل پوشش است."

منبع: novuslight

ارسال نظر