نگاهی به مشخصات سخت افزاری آنر 9

رسانه کلیک – برند آنر برای رقابت در بازار گوشی‌های هوشمند بالارده و مقرون به صرفه، محصول جدیدی به نام آنر 9 را روانه بازار کرده که در ادامه مشخصات سخت افزاری و عملکرد نرم افزاری این تلفن هوشمند را بررسی می‌کنیم.

نگاهی به مشخصات سخت افزاری آنر 9

آنر 9 از یک تراشه به نام کایرین ۹۶۰ استفاده می‌کند. این تراشه توسط شرکت های‌سیلیکون، یکی از زیر مجموعه‌های هواوی ساخته شده است.

برای تولید کایرین ۹۶۰، لیتوگرافی ۱۶ نانومتری و پروسه ساخت FFC شرکت TSMC به کار رفته است. درواقع پروسه ساخت FFC نسبت به FinFET+ ارزان‌تر و ساده‌تر تلقی می‌شود.

کایرین ۹۶۰ از یک واحد پردازش مرکزی ۸ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی Mali-G71MP8 استفاده می‌کند. پردازنده اصلی از دو خوشه ۴ هسته‌ای تشکیل شده که خوشه اول از ۴ هسته Cortex-A73 با فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز و در خوشه دوم نیز از ۴ هسته Cortex-A53 با فرکانس ۱.۸۴ گیگاهرتز استفاده شده است.

در مورد پردازنده مرکزی کایرین ۹۶۰ جالب است بدانید که این واحد پردازشی از معماری big.LITTLE شرکت ARM استفاده می‌کند. در این روش، هسته‌ها به دو خوشه با هسته‌های ضعیف و توانمند تقسیم می‌شوند.

هسته‌های خوشه ضعیف با فرکانس پایین‌تری فعالیت کرده و اصولا انجام تمامی وظایف سبک به عهده آنها است. زمانی که نیاز به پردازش حجم زیادی از داده‌ها بود، خوشه دوم با هسته‌های توانمند وارد عمل شده و به هسته‌های خوشه اول در انجام وظایف کمک می‌کنند. چنین معماری به کمتر شدن مصرف انرژی، تولید حرارت کمتر و بالا رفتن راندمان کاری واحد پردازش مرکزی کمک می‌کند.

محاسبات داده‌های گرافیکی و رندرگیری به عهده پردازنده گرافیکی Mali-G71MP8 است. این پردازنده نیز توسط شرکت ARM تولید شده و با فرکانس ۱۰۳۷ مگاهرتز کار می‌کند. عملکرد پردازنده گرافیکی Mali-G71MP8 به ۲۸۲ گیگافلاپس می‌رسد. به کمک تراشه کایرین ۹۶۰، آنر 9 قادر به اجرای بازی‌های سنگین یا اجرای دو یا چند اپلیکیشن به صورت همزمان است.

از دیگر مشخصات سخت افزاری آنر 9 به ۶ گیگابایت حافظه رم می‌توان اشاره کرد، البته مدلی از آنر 9 با ۴ گیگابایت حافظه رم عرضه شده است، اما برای بررسی، مدل ۶ گیگابایتی آنر 9 در اختیار کلیک قرار دارد.

مشخصات سخت افزاری آنر 9 به این تلفن هوشمند اجازه داده تا ۱۸ درصد در عملکرد پردازنده اصلی و ۱۸۰ درصد در عملکرد پردازنده گرافیکی نسبت به نسل قبلی خود بهتر باشد. علاوه بر آن حافظه رم ۶ گیگابایتی نیز از نقاط قوت آنر 9 محسوب می‌شود.

برای سنجش عملکرد سخت افزاری آنر 9 از بنچمارک‌های مطرحی مانند انتوتو، GFXBench، گیک‌بنچ، PCMark و 3DMark استفاده کرده‌ایم که در ادامه نتایج ثبت شده است. این بنچمارک‌ها، شامل وبگردی، پردازش داده‌ها و رندرینگ می‌شود.

آنر 9 در بنچمارک‌ها به ما نشان داد که نسبت به آنر 8 با یک قدم رو به جلو همراه بوده است. پرچم‌دار برند آنر نه تنها توانست امتیازات قابل قبولی کسب کند، بلکه در بعضی آزمایش‌ها نیز نسبت به محصولات همرده بهتر ظاهر شد.

Smartphone / Benchmark Honor 9 Honor 8
Antutu 132824 88730
PCMark Work 2.0 5828 5541
GeekBench Single-Core 1852 1670
GeekBench Single-Core 6397 5711
3DMark Ice Storm 19179 16930
GFXBench Car Chase 623.1 فریم 401.4 فریم
GFXBench Manhattan 3.1 1118 فریم 638.5 فریم
GFXBench T-Rex 2877 فریم 1708 فریم

مزیت اصلی رابط کاربری EMUI 5.1 بهبود در عملکرد تلفن هوشمند محسوب می‌شود. به لطف این رابط کاربری، اجرای اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها تا ۲۰ درصد افزایش یافته و همچنین انجام بازی‌ها بسیار روان‌تر است. توان سخت‌افزاری آنر 9 به کاربر تجربه‌ای عالی در استفاده از رابط کاربری می‌دهد. آنر 9 مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید ۷ است که رابط کاربری EMUI 5.1 روی آن سوار شده است.

دلیل اصلی بهتر شدن عملکرد نیز هوش مصنوعی به کار رفته در رابط کاربری EMUI 5.1 است. این هوش مصنوعی اپلیکیشن‌های غیرفعال در پس‌زمینه را می‌بندد تا حافظه رم را اشغال نکرده و همچنین انرژی کمتری مصرف شود. همین امر به افزایش عملکرد آنر 9 در اجرای برنامه‌ها یا کار با رابط کاربری کمک می‌کند.

ارسال نظر