افزایش امید برای درمان معلولین حرکتی با ساخت نخاع مصنوعی

محققان استرالیایی به تازگی اعلام کرده اند که توانسته اند نخاع مصنوعی تولید کنند.

افزایش امید برای درمان معلولین حرکتی با ساخت نخاع مصنوعی

به گزارش کلیک، محققان استرالیایی اخیرا اعلام کرده اند که می توانند از طریق قدرت تفکر بدون توسل به جراحی مغز باز به افراد فلج، امید راه رفتن دوباره بدهند. این کار را با کاشت یه دستگاه به اندازه گیره کاغذ در رگ خونی کنار مغز انجام می دهند. الکترود مبتنی بر استنت مقدار فعالیت مغزی مورد نیاز برای حرکت را ثبت خواهد کرد و می تواند فرمان کنترل صندلی چرخدار، اسکلت خارجی، اعضای مصنوعی یا کامپیوترها را بدهد.
یکی از دانشمندان در این زمینه معتقد است، قادر به ایجاد تنها دستگاهی با حداقل تهاجم در جهان هستیم که از طریق یک روش ساده نوین بدون نیاز به جراحی پر خطر مغز باز در یک رگ خونی کاشته می شود.
اکسلی متخصص مغز واعصاب در بیمارستان سلطنتی ملبورن و فرد محققی در انجمن فلوری اعصاب و دانشگاه ملبورن معتقدند که این دستگاه باعث ایجاد تحول بزرگی در علم پزشکی و معالجات بیماران لاعلاج شده است.
از طریق این دستگاه با ضبط فعالیتهای مغزی و تبدیل سیگنالهای به دست آمده به فرمان های الکترونیکی بازگشت عملکرد و حرکت بیماران مبتلا به فلج کامل را مشاهده خواهیم کرد که این دستگاه مانند اسکلت منجر به حرکت اعضا می شود.

Improving-Paraplegic-Outcomes_hero ving

در اصل این یک نخاع مصنوعی
این تحقیق که برای اولین بار در بیمارستان سلطنتی ملبورن در سال 2017 روی انسان آزمایش شد روز سه‌شنبه در مجله بیوتکنولوژی طبیعت منشر شد. این موضوع نشان می دهد که دستگاه می تواند سیگنال هایی با کیفیت بالا را که از قشر حرکتی مغز بدون نیاز به جراحی مغز باز را ثبت کند.

رابط مغز و ماشین یکی از بخش های اصلی پژوهش در درمان فلجی است
دانشمندان آمریکایی در سال 2015 اثبات کرده اند که یک میمون چطور می تواند از افکارش که از طریق کامپیوتر با الکترودها منتقل شده، بازوی یک پستاندار به طور کامل تسکین یافته را به حرکت در بیاورد.
در سال گذشته با همکاری محققان امریکایی و مرکز فضایی آلمان یک زن فلج قادر شد با افکار کنترل شده و بازوی رباتیکی یک نوشیدنی را تا لب هایش بالا ببرد.
اکسلی در گفتگو با خبر گزاری فرانسه گفت که تمام فناوری های دیگر رابط مغز و ماشین با قرار دادن مستقیم یک الکترود در مغز انجام می شود.او در ادامه افزود، هدف ایجاد دستگاه جدیدی است که بدون عمل جراحی مغز باز قلب کاری بسیار شبیه به ضربان ساز قلب انجام دهد.ضربان ساز یک دستگاه مصنوعی کلاسیک است که داخل ورید می رود و کنار قلب قرار می گیرد و باعث طول عمر می شود و ما اساساً در تلاشیم دقیقاً چنین کاری را برای مغز انجام دهیم.
امید است در این پژوهش که 39 دانشمند از بیمارستان سلطنتی ملبورن، دانشگاه ملبورن و موسسه فلوری علوم و اعصاب و سلامت روان در آن نقش دارند بتوانند صرع، افسردگی و پارکینسون را نیز درمان کنند.

منبع: MSN

ارسال نظر