نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn

بازی جهان باز Horizon Zero Dawn به تازگی برای کنسول PS4 عرضه شده و توانسته محبوبیت بی‌نظیری را میان بازی‌بازان و منتقدان کسب کند.

نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn

کلیک - بی‌شک یک دنیای بازی جدید، با افسانه‌ها و روایات قومی که مو‌شکافانه به آن پرداخته شده، موجودات وحشتناک تهاجمی و پرسش‌های وسوسه‌انگیزی که خاطره‌ای فراموش‌نشدنی بر‌جای می‌گذارد، حرفی برای گفتن دارد.

بازی Horizon Zero Dawn یکی از آن نوع بازی‌ها است که هویت منحصر به فردی را میان عناوین محبوب ژانر نقش‌آفرینی به دست آورده است. وجود مبارزه‌های زیبا و روان با داستانی متمرکز بر تم‌های عمیق و غیر‌منتظره، بازی را جذاب و گیرا می‌سازد به طوریکه توانستیم پس از ۴۰ ساعت، حالت کمپین اصلی بازی را به اتمام برسانیم، با این وجود باز هم مشتاق به بازی کردن دوباره آن بودیم. از همان شروع یک حس و نیاز شدید ایجاد می‌شود که منطق Horizon راز بزرگی است که می‌خواهد بر‌ملا شود. سوالات مطرح شده توسط شخصیت اصلی بازی (Aloy) و سکونت او در یک جهان باز بدوی و وحشی همراه با هجوم ماشین‌های مدرن، این سوال را به وجود می‌آورد که در مرکز همه این‌ها چه چیزی وجود دارد؟ اگر‌چه Horizon از دیالوگ‌های گاه و بی‌گاه چرندی رنج می‌برد که خط بطلانی بر ذکاوت آن می‌کشد، اما به عنوان نمونه در ایجاد ماهیت خلقت بسیار بلند‌پروازانه است. شخصیت Aloy کمک می‌کند تا به سفر او اهمیت دهیم. صدا‌پیشگی شخصیت Aloy بر عهده Ashly Burch بوده است که از کار‌های معروفش می‌توان به صدا‌پیشگی شخصیت Tiny Tina در بازی Borderland 2 اشاره کرد. شخصیت Aloy به دلیل ذات شوخ طبع و سر‌سخت تو‌ام با شجاعت و مهربانی‌اش از او شخصیت جذاب و تماشایی می‌سازد. برخی از لحظات مورد علاقه ما زمانی است که Aloy با دیگر شخصیت‌های بازی تعاملاتی کنایه‌آمیز دارد. اگر در طول مسیر بازی چیزی بگویید، او با توجه به شرایط و نوع گفت و گو واکنش نشان می‌دهد و شخصیت تا حد زیادی، خیر‌خواه باقی می‌ماند، که از ابتدا با داستان گسترده Horizon است.

Horizon Zero Dawn

ماشین‌های جنگی

در دنیای گسترده بازی انعطاف‌پذیری بسیاری یافت می‌شود. ویژگی بسیار گیرا و جالب Horizon مبارزات آن است. وجود تنوع در میان ۲۶ گونه ماشین‌آلات جنگی حیوان مانند که در سراسر فضای اطراف پرسه می‌زنند، از دیگر ویژگی‌های Horizon است. این هیولا‌ها چندین نقاط ضعف دارند که با استفاده از فوکوس Aloy (یک دستگاه Lore-friendly که قدرت‌های جادوگری‌تان را افزایش می‌دهد) قابل شناسایی هستند و هدف قرار دادن نقاط مختلف می‌تواند نتایج متفاوتی را به دنبال داشته باشد که راه مبارزه بازی را تغییر می‌دهد. با پرتاب تیر به کیسه حمل آتشین غول بزرگ Bellowback می‌توانید یک انفجار عظیم را به وجود بیاورید و به محض فرود غول پرنده Glinthawk با نابود کردن کیسه زرهی آن در سینه‌اش به طور موقت پرنده را بی حرکت نگه داشته یا از پشت یک ویرانگر ببر مانند توپی را شلیک کرده و غول Thunderjaw را از بین ببرید. مبارزه با غول‌های بازی واقعا نفس‌گیر است و هنوز راهنمای گام به گام برای بهترین روش‌های از بین بردن غول‌ها، که بیشترین پاداش را به همراه داشته باشد؛ وجود ندارد. پس از اینکه روش مبارزه مهارتی را آموختیم، Horizon در ادامه به لطف قدرت ماشین‌آلات جنگی این احساس را در ما به وجود آورد که به مانند یک جنگجویی که ماموریت‌هایش را به طرز مسخره‌ای بدون احساس خطر که ممکن است منجر به مرگ شود؛ به پایان رسانده است. ماشین‌آلات جنگی در طول بازی بسیار مفید واقع می‌شوند، حتی herbivores با وجود اینکه در حال گشت زنی هستند می‌توانند سریعا طبق دستور شما حمله و در یافتن مکان‌های مخفی به شما کمک کنند. در هنگام حمله، این جانوران ربات مانند، اصالتی حیوانی دارند. Snapmaw های عظیم و تمساح‌های مکانیکی با دم خود ضربه‌های شدیدی را وارد کرده و از دهان‌شان با فشار، انفجار یخی خارج می‌کنند. برای در امان ماندن از حملات ویران‌گر‌های ببر مانند، نیازمند استفاده مداوم از حرکات غلطکی Aloy هستید. با استفاده از سیستم ساخت پروازی سریع، می‌توانید به طور خاص مهماتی برای مقابله با تهدیدات بسازید. انبار مهمات Aloy تا حد زیادی با ابتدایی‌ترین سلاح‌ها پر شده است.

بازی جهان باز Horizon Zero Dawn

کمان بهبود یافته همراه با تیر‌های دارای عنصر تزریقی از ابتدایی‌ترین سلاح‌های Aloy هستند که به لطف مهارت تمرکز وی که باعث کند شدن زمان می‌شود، این فرصت را در اختیارش قرار داده تا با دقت بیشتری تیر‌ها را پرتاب کند. او همچنین دسترسی به تعداد انگشت‌شماری از دستگاه‌های پیچیده‌تر مانند Ropecaster دارد، که طناب‌ها را برای بی حرکت کردن، به دور دشمنان می‌اندازد یا استفاده از Tripcaster که تله‌های انفجاری را در یک محدوده ایجاد می‌کند. هر چند این سلاح‌ها در بخش تئوری خلاق‌تر و بسیار عالی به نظر می‌رسند اما در عمل و هنگام مواجهه با چند دشمن به طرز بسیار آزار دهنده‌ای کند هستند. ما ماشین‌آلاتی را یافتیم که بسیار سریع و بیش از حد قدرتمند بودند که از آن‌ها واقعا موثر بود. بازی با دشمنان ضعیف‌تر در طول شکار اتفاقی سرگرم کننده است، اما اگر در مقابل شما دیوار قرار داشته باشد شکار بسیار سخت خواهد شد. البته Horizon شما را تشویق نمی‌کند که کور‌کورانه وارد مبارزه‌ای سر‌گردان شوید و شروع به تیر‌اندازی کنید. ماشین‌آلات بسیاری با جانوران بزرگ‌تر در کنار ربات‌های دایناسور مانند با نام مراقبان، در حال گشت‌زنی در دنیای اطراف هستند، بنابر‌این اگر شما دقت کافی نداشته باشید در عرض چند ثانیه توسط این هیولا‌ها بلعیده می‌شوید. برای مقابله با این تهدیدات، یک راه بی سر و صدا، مخفی شدن در میان چمن‌های قرمز‌رنگ بلند است تا بدین وسیله بتوانید ماشین‌آلات را به طرف محدوده خود کشانده و به صورت مخفیانه آن‌ها را از بین ببرید و اگر احیانا محل مخفی شما شناسایی شود، با استفاده از مهارت‌های تمرکز Aloy می‌توانید قبل از فرار سریع با یک حرکت و پرتاب تیر به سوی چشم کاوش‌گر ربات‌های مراقب خود را از مهلکه نجات دهید. البته فریفتن و کشاندن ماشین‌آلات از محل خود به محدوده شما، بسیار وقت‌گیر است. اغلب شکار ساده، شما را وارد یک مبارزه علیه انواع مختلفی از حیوانات تکامل یافته می‌کرد. Aloy تمایلی به انجام کار‌ها به تنهایی نداشت و نحوه استفاده از ربات‌ها را یاد می‌گرفت تا از آن‌ها برای کشف دنیای اطرافش استفاده کند. به دست گرفتن کنترل ماشین‌ها، بسته به نوع ماشین، اثرات مختلفی را دارد، برخی مطیع شما می‌شوند در حالی که برخی دیگر از جانب شما علیه دیگر همنوعان‌شان مبارزه می‌کنند. با ارتقای مهارت‌ها و قابلیت‌های‌تان می‌توانید مدت زمان به به دست گرفتن کنترل ماشین‌ها را افزایش دهید و ارتشی کوچک و وفادار برای خود ایجاد کنید.

بازی Horizon Zero Dawn برای PS4

جهان بسیار بزرگ

شما در Horizon تنها با ماشین‌ها مبارزه نمی‌کنید. علاوه بر درگیر شدن با ماشین‌ها، هدف‌های انسانی هم وجود دارد، بسیاری از آن‌ها را جمعیت راهزن ساکن در اردو‌گاه تشکیل می‌دادند. بهترین روش برای استفاده از حالت مخفی از طریق چمن‌های بلند، برداشتن تک به تک NPC‌های تا دندان مسلح است که رویکردی رضایت‌بخش است، گذشته از این، واقعیت این است که مانند دیگر بازی‌های با سبک نیمه خفا، مانند Uncharted 4 و Watch Dogs 2 نمی‌توان جسد‌ها را مخفی کرد. پاک‌سازی اردوگاه‌های دشمن یکی از فعالیت‌های جانبی در Horizon است، انواع مختلف دیگر فعالیت‌های جانبی شامل حفاری در انبار‌های باستانی برای یافتن سر‌نخ‌هایی از گذشته، رد‌یابی ماشین‌ها از طریق زمین‌های شکار اختصاص داده شده و صعود به بالای غول برانتوسور مانند به نام Tallneck برای گشودن مکان‌های بیشتری در نقشه؛ است. در واقع این قابلیتی است که در سایر بازی‌های هم‌ سبک، تا به حال دیده نشده بود. به لطف قابلیت‌های XP بیشتر و غارت کردن جسد‌ها، می‌توانید آن‌ها را در ازای دریافت ارز برای خرید سلاح‌های بیشتر، بفروشید.

جهان پهناور بازی Horizon Zero Dawn

منظره پسا-رستا‌خیزی Horizon به تنهایی زیبا و مرعوب کننده است، در میان Quest‌های اصلی شما می‌توانید کار‌های دیگر هم انجام دهید که پاداش خود را به همراه دارد. مناظر برفی، جنگل‌های پاییزی و بیابان‌های وسیع فوق‌العاده زیبا و چشم‌نواز هستند (بازی در حالت ۴k روی کنسول PS4 Pro خیره‌کننده است). قله‌های کوه یخی یا بقایای آهکی یک آسمان‌خراش، فضایی وهم‌آور و وحشت از دنیای گمشده را به وجود آورده است. یکی از هیجان‌انگیز‌ترین لحظات، زمانی بود که در اوائل بازی گم شدیم و نزدیک لبه آب، به طور اتفاقی روی یک Snapmaw بزرگ نیمه مستغرق راه رفتیم. کشته شدن در Horizon به مانند سبک رنج‌آور بازی Dark Souls نیست اما با گسترش آتش می‌توانید خود را نجات دهید، خطر مرگ برابر است با از دست دادن پیشرفت‌تان در بازی.

حرکت‌های Aloy در بازی نزدیک به حرکت‌های شخصیت‌ها در بازی Uncharted است. سازنده بازی (Guerrilla) شبیه‌سازی حرکت‌های اساسی او مانند بالا رفتن، قل خوردن، پایین آمدن از صخره‌ها را به خوبی انجام داده. ما در طول بازی با توجه به جهان باز بودن، متوجه هیچ Glitch قابل توجهی نشدیم.

Aloy شخصیت اصلی بازی

عنصر انسانی

در جایی دیگر از دنیای Horizon شهرک‌ها و اردو‌گاه‌های یک تمدن بد را می‌بینیم. انسان‌های این دنیا به یک دولت قبیله‌ای محدود شده است و هر قبلیه هویت خود را به شکل‌های فتوحات تاریخی و نا‌رضایتی‌ها و نظریه‌های متفاوت در ماهیت وجودی عجیب و غریب‌شان، عاری از حس واقعی تاریخ‌های‌شان، حفظ کرده‌اند. کمپانی Guerrilla حجم عظیمی از جهانی‌سازی اغوا کننده را در Horizon انجام داده است. ما زمان زیادی را فقط صرف سر‌گردانی در اطراف شهرک و گوش دادن به داستان‌های بزرگان در مورد خدایان می‌کردیم. در این شهرک‌ها به شما ماموریت داده می‌شود. ماموریت‌های اصلی و جانبی پر‌مخاطره، با علامت کوچک روی نقشه ظاهر می‌شود. در حالیکه ماموریت‌های جانبی به طولانی ماموریت‌های اصلی هستند، به سرعت طبق الگو‌های fetch-quest قابل انجام دادن هستند: رفتن و پیدا کردن آن چیزی که از شما خواسته شده، کشتن بعضی دشمنان، بازگشت و به دست آوردن پاداش. گر‌چه انجام این ماموریت‌ها بهانه خیلی خوبی برای از بین بردن ماشین‌های بیشتری است اما ما می‌خواهیم که ماموریت‌ها را با همدیگر قاطی نکرده، تا پاداش بهتری در اواخر بازی نصیب‌مان شود که در آن XP مهم است تا در جستجوی مُد‌ها و سلاح‌های مفید بسیار کمیاب باشیم. از سوی دیگر، ماموریت‌های اصلی، به طور هوشمندانه ساختار سیاست‌های فعلی دنیای امروز را در قالب Qeust‌ها برای حل راز و رمز‌های دنیای قدیم، مطرح می‌کند.

نظر نهایی

جهان باز زیبا و پهناور بازی به ظرافت ساخته شده و مبارزات اصلی به لطف طراحی متنوع و رفتار ماشین‌های موجود مانند که به دست گرفتن کنترل‌ هر یک، راه و روش خود را دارد، بسیار راضی‌کننده است.

ارسال نظر