اسب ها زبان بدن را تشخیص می‌دهند!

رسانه کلیک - مطالعات اخیر دانشمندان اکراینی نشان داد اسب ها می‌توانند زبان بدن انسان هایی را که حتی تاکنون ندیده‌اند، به خوبی درک کنند.

اسب ها زبان بدن را تشخیص می‌دهند!

به گزارش کلیک ؛ به نقل از ساینس دیلی؛ دانشمندان دانشگاه Sussex-led اکراین با مطالعه واکنش اسب ها نسبت به زبان و حالت بدن انسان دریافتند احتمال نزدیک شدن اسب به مربی مطیع (فرد سمت راست) نسبت به مربی غالب (فرد سمت چپ) بیشتر است.

اسب ها زبان بدن

بر اساس یافته‌های تیم تحقیقاتی، اسب‌ها توانایی تشخیص زبان بدن بین حالت‌های مطیع و غالب را در انسان‌ها دارند؛ حتی اگر فرد مخاطب برای آن‌ها آشنا نباشد.

این تیم تحقیقاتی توضیح داده است که چگونه اسب‌ها از آن سوی موانع زبان بدن را تشخیص می‌دهند و به نظر می‌رسد نتایج این تحقیق بویژه اطلاعات مفیدی را در اختیار مربیان و اسب سواران قرار دهد.

در مطالعه ای که به منظور تشخیص زبان بدن توسط اسب ها صورت گرفت، روانشناسان بر روی ۳۰ اسب اهلی تحقیقی را انجام دادند که ببینید احتمال نزدیک شدن آن‌ها به فردی که ژستی غالب نشان می‌دهد (در این حالت فرد مستقیم ایستاده، دست‌ها و پاها را کمی باز می‌کند و سینه را به جلو متمایل می‌کند) بیشتر است یا به فردی که ژستی مطیع دارد (بدنی خمیده،دست‌ها و پاها نزدیک به بدن و زانو آزاد).

محققان اسب‌ها را به ۳ مرکز اسب سواری در Suffolk و شرق Sussex بردند. تمام سوارکاران دارای لباس‌ها و اندام مشابه‌ای بودند و برای حداقل کردن تاثیر ظاهر بر آزمایش، صورت تمامی آنها با یک شال گردن تیره تا چشم‌‌ها پوشانده شد.

به اسب‌هایی که قبلاً توسط دو نفر تیمار شده بودند، این اجازه داده شد که به فردی با حالت بدن مطیع یا به فردی با حالت بدن غالب نزدیک شوند. بعد از ۴ سری آزمایش، نتایج نشان داد اسب‌ها تمایل دارند به فردی که حالت بدنی مطیع دارد، نزدیک شوند.

امی اسمیت ، دانشجوی دکترای روانشناسی و یکی از افرادی که این آزمایش تشخیص زبان بدن توسط اسب ها را طراحی کرده عنوان کرد : «همیشه این اعتقاد وجود داشت که اسب‌ها توانایی درک و تشخیص زبان بدن را دارند، مخصوصا بعد از اینکه شواهد پژوهش «هانس باهوش» بدست آمد. بعدها یکسری از تست‌ها این نکته را به صورت تجربی ثابت کرده اند. این نتایج سوالات جالبی در مورد میزان انعطاف در برقراری ارتباط با گونه‌های متقابل را بوجود آورد».

دکتر لین پروپس ، یکی از همکاران این طرح (از دانشگاه پورتموث) اظهار داشت: «بواسطه تکاملی که در صحبت کردن رخ داده، حیوانات و همینطور انسان گرایش دارند که موقعیت‌های بزرگتر را با تسلط و تهدید نشان دهند و موقعیت‌های کوچکتر را به صورت مطیع بودن ابراز کنند. اسب‌ها نیز به صورت غریزی تفاوت بین این دو موقعیت را تشخیص می‌دهند».

سال پیش، امی که یکی از اعضای گروه تحقیقاتی در مورد ادراک و ارتباطات آوایی پستاندارن در دانشکده روانشناسی در دانشگاه Sussex است، تحقیقی انجام داد که یافته‌های آن نشان می‌داد اسب‌ها می‌توانند چهره عصبی و شاد را تشخیص دهند.

کلارا ویلسون که این موضوع را به عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود انتخاب کرد، گفت: «ما به موقعیت‌های غالب و مطیع بودن در اسب‌ها علاقمند بودیم، زیرا تحقیقات نشان می‌داد که اگر چه مربیان اسب زیادی، از حرکات برای آموزش استفاده می‌کنند، اما اسب‌ها به بسیاری از این حرکات حتی بدون آموزش حساسیت بیشتری نشان می‌دهند».

وی ادامه داد: «این نتایج ما را تشویق می‌کند هنگام برقراری ارتباط با اسب‌ها و دیگر حیوانات، برای اینکه رابطه بهتر و آسانتری داشته باشیم، بیشتر مواظب حرکات و علائمی باشیم که به آن‌ها نشان می‌دهیم».

ارسال نظر