اسب ها می توانند با زبان بدن ما صحبت کنند

بالاخره اسب ها نیز که حیوانات فوق العاده دوست داشتنی و نجیبی هستند، می توانند با اشاره کردن نماد های مختلف و با استفاده از زبان بدن با ما انسان ها ارتباط برقرار کنند.

اسب ها می توانند با زبان بدن ما صحبت کنند

به گزارش کلیک، دانشمندان تعدادی اسب را با دادن برش هایی از هویج به عنوان یک عامل انگیزه بخش به آن ها تعلیم دادند تا بدین ترتیب آن ها بتوانند با لمس یک صفحه بوسیله پوزه خود به صاحب خود بفهمانند که دلشان می خواهد یک لباس بر تن کنند!

البته شایان ذکر است که درخواست های این اسب ها مبنی بر بر تن کردن لباس، با تغییرات آب و هوایی نیز هم خوانی داشت تا بدین ترتیب وجود هرگونه انتخاب تصادفی در اسب ها نقض شود.

تعداد محدودی از دیگر حیوانات مانند میمون ها و دلفین ها ظاهرا مانند ما انسان ها با اشاره به اجسام و نماد ها، می فهمانند که به آن ها علاقه مند هستند.

دکتر سیسیلیه از یک موسسه دامپزشکی نروژی که سرپرستی این پژوهش را بر عهده داشت، گفت: صاحبان اسب ها دنبال راهی بودند تا با استفاده از آن از اسب ها بپرسند که آیا دلشان می خواهد یک پتو بر روی آن ها انداخته شود یا خیر. این درحالی است که در کشورهای شمال اروپا، مرسوم ایت که در تمام شرایط آب و هوایی، اسب ها با یک پتو پوشانده شوند.

او به بی بی سی گفت: من فکر می کنم مطالعه ما بر دانش ما در شناخت اسب ها می افزاید و ما قادر خواهیم بود تا در مورد چگونگی یادگیری اسب ها و تعامل با آن ها به نتایج خوبی برسیم.

او در ادامه افزود: اغلب این گونه تصورمی شود که اسب ها حیوانات چندان باهوشی نیستند اما این مطالعه نشان می دهد که با استفاده از روش های مناسب، در واقع می توان آن ها را بر این داشت تا با انسان ها ارتباط فعال برقرار کنند و نظرات خود در مورد مسائل گوناگون را به شیوه های خلاقانه اعلام کنند؛ نظر هایی که در اکثر موارد معقول نیز به نظر می رسد!

تعلیم دهندگان اسب ها

دانشمندان با همکاری یک تعلیم دهنده اسب، توانستند ۲۳ اسب از نژاد های متفاوت را به منظور برقراری ارتباط با انسان ها آموزش دهند.

  • در ابتدا اسب آموزش دیده بود تا به یک تابلو آویزان بر روی یک حصار نزدیک شود و آن را با پوزه خود لمس کند
  • سپس، اسب تعلیم داده شد تا تفاوت های میان نماد های روی تابلو را بگوید، اعم از نواد افقی، نوار عمودی و صفحه خالی.
  • در نهایت، اسب به منظور برقراری ارتباط با یک عمل خاص با نماد های بر روی صفحه آموزش دید.

در پایان این دوره آموزشی، یک اسب قادر بود تا اگر هوا خیلی سرد و یا خیلی گرم می شد، به بالای تابلوی مورد نظر برود و با آموزش های دیده شده، از صاحب خود بخواهد تا پتو را بپوشد و یا از تن در بیاورد. اسب ها در آب و هوای مرطوب و سرد تقاضای یک پتو کردند، اما در آب و هوای آفتابی، بنا بر گفته دانشمندان، هیچ گونه تمایلی به پوشیدن یکتو نشان ندادند.

این نشان می دهد که اسب تنها با توجه به انگیزه شخصی خود چنین تقاضایی را از صاحب خود انجام داد، نه بر اساس آموزش های دیده شده. تمام این پروسه در طول حدودا دو هفته و با میزان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آموزش در هر روز انجام پذیرفت.

_۹۱۳۶۱۴۸۸_thinkstockphotos-177377052

دانشمندان امیدوارند که محققان دیگر بتوانند با روش های دیگر، سوالات مختلفی از اسب ها بپرسند و حیطه تعاملات خود را با آن ها افزایش دهند.

آن ها همچنین معتقدند که صاحبان اسب های معمولی نیز می توانند با استفاده از این شیوه های منحصر به فرد، اسب های خود را آموزش دهند.

کارن مک کامب، استاد رفتار و شناخت حیوانات در دانشگاه ساسکس گفت: روش آموزش می تواند در رفاه حیوانات بسبار مفید واقع شود. او درادامه خاطر نشان کرد: این یک مطالعه واقعا جالب و نوآورانه است که یک راه بسیار جدید ارائه داده تا با آن بتوان فهمید در ذهن اسب ها چه می گذرد.

اگرچه اغلب چنین تحقیقاتی بر روی گربه ها و سگ ها انجام می شود، دیگر حیوانات خانگی کم و بیش از این قائله مستثنی هستند و توجه کمتری به آن ها می شود؛ در حالی که همین حیوانات خانگی که مورد کم لطفی قرار می گیرند، پتانسیل بسیار زیادی در کمک به محققان برای دریافت نکات جدید دارند.

در اوایل سال جاری، محققان انگلیسی گفتند اسب ها می توانند میان حالت های چهره شاد و غمگین انسان ها تمایز قائل شوند که این خود یک یافته بسیار بسیار جذاب و مفید بود.

آن ها معتقدند نگهداری اسب ها در خانه و در تعامل بسیار بیشتر با انسان ها باعث شده تا آن ها به این مقدار هوش زیادی از خود نشان دهند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا به حیوانات خانگی و یا حتی اسب ها علاقه دارید؟ مطمئنا خوشحال خواهید شد اگر بفهمید اسب شما می تواند با شما ارتباط برقرار کند و حتی در مواقعی غمخوار شما باشد؛ هنگامی که بتواند حالت چهره شما را درک کند و بفهمد چه موقع خوشحال و چه موقع ناراحت هستید، دیگر چه دلیلی برای ناراحتی وجود دارد؟ آن هم حیوانی به این نجیبی و پاکی! اگر فکر می کنید به اسب ها علاقه زیادی دارید، اما تا کنون اسب سواری نکرده اید، پیشنهاد می کنم حتما به یک اسطبل پرورش اسب بروید و برای دقایق کمی هم که شده اسب سواری کنید تا از یکی از بالاترین لذت های دنیوی خودتان را محروم نکرده باشید!

ارسال نظر