انتخاب یک رینگ مناسب؛ هر آنچه که باید درباره آن بدانید

رینگ‌ها یکی از اولین تصمیم افرادی بوده که می‌خواهند اتومبیل خود را به مدلی اسپرت تبدیل کنند. بنابراین یکی از سریع‌ترین روش برای تغییر ظاهر اتومبیل به یک خودرو اسپرت افزودن رینگ است. برای مشاهده ادامه مطلب با وب‌سایت کلیک همراه باشید.

انتخاب یک رینگ مناسب؛ هر آنچه که باید درباره آن بدانید

کلیک - رینگ‌ها در اشکال مختلفی تولید می‌شوند و از این رو بایستی مدلی را انتخاب کرد که مناسب چرخ اتومبیل شما است. گذشته از آن رینگ‌ها نقش موثری در افزایش عملکرد برای تبدیل شدن به نمونه اسپرت دارند. اما سوال اینجاست که کدام نوع رینگ برای تهیه مناسب‌تر بوده و باید آن را برای خودرو خود انتخاب کنیم؟

هنگامی که به فروشگاه لوازم اسپرت مراجعه می‌کنید با انبوهی از رینگ‌ها رو به رو می‌شوید و در نهایت باید انتخاب خود را به یک رینگ فانتزی محدود نمایید. گذشته از آن باید توجه داشت که خودرو شما یک سدان بوده یا شاسی بلند. بنابراین انتخاب رینگ براساس نوع اتومبیل نیز بسیار اهمیت داشته و باید مدلی برگزید تا شایسته خودرو شما باشد.

گذشته از تمامی این‌ها باید درباره رینگ مواردی را دانست تا اطلاعات کامل و جامعی داشته باشید.

ساختار

رینگ‌ها ساختار مختلفی دارند به شکلی که در وزن، ابعاد و طرح متفاوت به فروش می‌رسند.

رینگ‌های آلومینیومی

رینگ‌های آلومینیومی رایج‌ترین نوع رینگ محسوب می‌شوند و در بیشتر اتومبیل‌ها نیز می‌توان شاهد آن بود. رینگ‌های آلومینیومی از آلیاژ آلومینیوم ساخته می‌شوند و از این رو ریخته‌گری گرانشی روند اساسی‌تری نسبت به ریخته‌گری فشار پایین به شمار می‌رود. بنابراین در این روش اجازه می‌دهد تا رینگ متراکم‌تری را شاهد باشیم و عمده تولید رینگ‌ها نیز به همین دو روش تقسیم می‌شود.

فرم تولید رینگ‌ها

تولید فرم اولیه رینگ‌ها ابتدا با فشار کم ریخته‌گری انجام می‌شود اما با گذشت زمان از طریق فشار و حرارت بالا شکل بیرونی رینگ را ایجاد می‌کند. در نهایت شاهد نمونه اولیه یک رینگ هستیم اما مشابه رینگ‌های گران قیمت نهایی نیست زیرا بایستی کارهای دیگری در قبال آن انجام گیرد.

مزایا: سبک و قوی، قیمت پایین، انتخاب گسترده‌تر

معایب: دارای محدودیت نسبت به نوع فولادی برای سفارش

رینگ یک قطعه آلومینیومی مدل Monoblock

رینگ مدل Monoblock یکی از مرغوب‌ترین محصولات بوده که کمپانی‌های موردنظر آن را با آلیاژ آلومینیومی که در صنایع هوا و فضا به کار گرفته می‌شود، تولید می‌کند. استفاده از فناوری نوین در تولید رینگ یکی از بارزترین ویژگی ‌ای مدل رینگ‌های Monoblock به شمار می‌رود. رینگ‌های سبک وزن و متراکم که هزینه مونتاژ آن در پایان بیش از هزینه خرید رینگ در بازار محسوب می‌شود.

مزایا: سبک‌ترین نوع رینگ

معایب: قیمت بالا، تعمیر دشوار

رینگ ۲ قطعه مدل forged

در مدل رینگ‌های forged تولیدکنندگان آنها را در دو نوع تولید می‌کنند. در یکی از آنها دو قطعه رینگ با یک ریخته‌گری بوده و بخش‌هایی از لبه چرخانده می‌شود اما در نوع دیگر با جوش مرکزی حلقه در پشت رینگ قرار می‌گیرد. رینگ‌های ۲ قطعه عمدتا قیمت کمتری در مقایسه با رینگ‌های ۳ قطعه دارند اما مدل‌های دو قطعه به کثرت در بازار یافت می‌شوند و مدل ۳ قطعه محدوده کمتری را دربر می‌گیرند. گذشته از آن رینگ های forged دوقطعه قیمت بالاتری دارند و ارزان به شمار نمی روند.

مزایا: ارزان‌ترین رینگ‌ها، بسیار قوی، سبک

معایب: عرضه محدود، تنوع کم و برخی دیگر

رینگ ۳ قطعه از مدل forged

باتوجه به هزینه بالا قالب، مشکلات کاربری فناوری CAD، رینگ‌های سه قطعه مدل forged قیمت بسیار بیشتری دارند. در این نوع رینگ که شاهد سه قطعه تشکیل دهنده هستیم، محصول از اجزایی چون مرکز، لبه بیروین و حلقه داخلی تشکیل می‌شود تا ساختار رینگ را کامل سازد. گاهی اوقات رینگ‌های سه قطعه با آلیاژ آلومینیوم ایجاد می‌شوند. این نوع رینگ‌ها نه تنها ارزان قیمت محسوب شده بلکه کیفیت پایینی داشته و در وزن نیز ایده‌آل است.

مزایا: طیف وسیع، سادگی تعمیر، انتخابی برای ثروتمندان

معایب: عملکرد کمتر از انتظار و ساختاری قابل توجه

انتخاب ابعاد درست رینگ

هنگام خرید یک رینگ جدید سعی کنید آن را مطابق با استاندارد چرخ خودرو خود خریداری کنید. برای مثال کامارو دارای هاب چرخی ۵*۱۲٫۰۷ اینچی بوده که نشان می‌دهد در یک دایره دارای پنج پیچ با قطر ۱۲ میلی‌متریست. بیشتر تولیدکنندگان در حال ساخت رینگ خود براساس دو الگو رایج هستند. برای مثال یک چرخ با یک الگو پیچ ۴-۱۰۰/۱۱۴٫۳ شامل ۸ مهره می‌شود و هر دو هاب چرخ نیز به ترتیب ۱۰۰ میلی‌متری و ۱۱۴ میلی‌متری بوده که باید متناسب با آنها باشد.

یکی دیگر از پارامترهای اندازه رینگ است که قطر رینگ در اینچ را شامل شده و به معنای قرار گرفتن رینگ درون تایر می‎باشد. نام‌گذاری قطر برای هر دو لبه و تایر باید ارزشی یکسان داشته باشند. برای مثال یک تایر ۱۷ اینچی باید روی لبه ۱۷ اینچی قرار گیرد. همچنین بررسی کنید که تولیدکنندگان لاستیک شما چه عرض حاشیه‌ای را پیشنهاد کردند. بهترین تعادل همان توصیه تولیدکننده بوده که شما را به ابعاد استاندارد می‌رساند. برای بهبود پیچ و کشش فرمان، بهتر است رینگی با عرض لبه‌ای در محدوده مورد نظر انتخاب شود. اگر سایز تایر P225/70R15 بوده بایستی عرض لبه بین ۶ تا ۸ اینچ باشد. البته نوع ۸ اینچ می‌تواند عملکرد مطلوب‌تری را به ارمغان آورد. اگر شما به دنبال رینگی با عرض لبه متفاوت هستید بهتر است به این بخش آن توجه فراوانی نمایید.

علاوه بر انتخاب رینگی با الگو پیچ و عرض درست هستید، باید یک رینگی انتخاب کنید که آفست درستی دارد مگر اینکه شما برنامه دیگری دارید. آفست فاصله از سطح مرکز نصب شده تا سطح مرکز لبه درست است. این اندازه گیری که بر مبنای میلی‌متر بوده می‌تواند منفی یا مثبت نیز باشد. آفست از لبه آن چیزی محسوب می‌شود تایر/رینگ در رابطه با تعلیق مونتاژ و به تولید می‌رسند. از این رو برای انتخابی درست باید آفست محور جلو یا محور عقب با مشخصات توصیه شده نصب شود. برای چرخ‌های عقب به مناسبات مثبت و منفی توجه‌ای می شود اما در چرخ‌های جلو این موارد اهمیتی ندارد.

انتخاب رینگی مناسب چرخ اتومبیل خود اهمیت بسیاری داشته و نباید ساده از کنار آن عبور کرد. رینگ‌ها اقسام و انواع مختلفی دارند و باید به آن توجه فراوانی داشت.

منبع: automoblog

ارسال نظر