فیس بوک سودای جذب ۳ میلیارد کاربر را در سر دارد

رسانه کلیک – فیس بوک در حال‌ حاضر ۲ میلیارد کاربر دارد، اما مسئولان این شبکه اجتماعی قصد دارند تعداد کاربران آن را به ۳ میلیارد برسانند.

فیس بوک سودای جذب ۳ میلیارد کاربر را در سر دارد

فیس‌بوک در سال ۲۰۰۷ فعالیت خود را آغاز کرد و در آن زمان تنها ۵۰ میلیون کاربر داشت؛ اما در حال حاضر هر ماه ۲ میلیارد کاربر از خدمات آن استفاده می‌کنند. آقای الیوان، یکی از مسئولان این شبکه اجتماعی معتقد است که هنوز هم می‌توان کاربران فیس‌بوک را افزایش داد. وی معتقد است که تعداد کاربران فیس‌بوک در حال حاضر ۲ میلیارد اما جمعیت جهان ۷ میلیارد نفر است؛ پس افرادی زیادی هستند که هنوز عضو این شبکه اجتماعی نشده‌اند.

وی به همراه چند تن از همکارانش در حال اعمال تغییراتی در فیس بوک برای جذب تعداد بیشتری از کاربران و افزایش امنیت این شبکه اجتماعی هستند که شامل طراحی مجدد تنظیمات کاربری می‌شود. همچنین آن‌ها به دنبال استفاده از ابزار مبتنی بر فناوری یادگیری ماشینی جهت تشخیص محتواهایی که با محتوای استاندارد فیس‌بوک مغایرت دارند، نیز هستند.

اما فیس بوک برای اینکه بتواند مسیر جذب ۳ میلیارد کاربر را برای خود هموار کند باید اقدامات زیر را انجام دهد:

بهبود تجربه کاربران و برطرف کردن موانع دسترسی به این شبکه اجتماعی

برای افزایش تعداد کاربران فیس‌بوک باید به دو اصل بهبود تجربه کاربران در هنگام کار با آن و برطرف کردن موانع دسترسی به آن‌ توجه کرد. در اوایل راه‌اندازی فیس‌بوک، عواملی همچون ترجمه زبان فیس‌بوک به چند زبان مختلف، به‌سادگی می‌توانست تعداد کاربران را افزایش دهد؛ اما امروزه توجه به عواملی همچون امکان استفاده از فیس‌بوک در گوشی‌های پایین‌رده و در مناطقی که دارای اینترنت کم‌سرعت هستند، اهمیت بیشتری دارد؛ به عنوان مثال وقتی روش‌های جدید تشخیص هویت کاربران را که در آن‌ها نیازی به وارد کردن رمز عبور و نام کاربری نیست، در نظر می‌گیریم، باید ببینیم آیا این روش‌ها در گوشی‌ها هم قابل استفاده هستند یا نه. در واقع باید ببینیم از چه روش‌هایی می‌توان استفاده کرد که هم امنیت کاربران را تأمین کند و هم استفاده از آن‌ها برای کاربران دشوار نباشد و مانع دسترسی کاربران نشود.

یکی از چالش‌های جدید که مسئولان فیس‌بوک با آن مواجه شده‌اند، این است که برخی از افراد در یک گوشی از چندین حساب کاربری فیس‌بوک استفاده می‌کنند یا در برخی از خانواده‌ها اعضای خانواده از یک گوشی مشترک برای ورود به فیس‌بوک استفاده می‌کنند. در چنین مواردی افراد باید پس از هر بار استفاده از فیس‌بوک از حساب کاربری خود یا دیگری خارج شده و پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور جدید وارد حساب کاربری دیگری شوند که کار نسبتا دشواری است.

ارائه خدمات مرتبط با پخش ویدیو

رشد و توسعه فیس بوک موجب شده است خدمات جدیدی در این شبکه اجتماعی عرضه شود. فیس‌بوک در سال‌های اخیر ویدیوهای مورد علاقه کاربران را در اختیار آن‌ها قرار داده است و در سال ۲۰۱۵ در همین راستا سرویس پخش آنلاین ویدیوی‌‌های زنده تحت‌ عنوان Facebook Live را راه‌اندازی کرد که در آن برنامه‌های متداول تلویزیونی نمایش داده می‌شوند. ویدیو در آینده شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی دارد و فیس‌بوک در حال‌ حاضر برای بهره‌گیری از فناوری واقعیت مجازی و موارد از این دست سرمایه‌گذاری کرده است.

اما ارائه خدمات پخش آنلاین ویدیو مشکلاتی را نیز به همراه داشته است؛ به عنوان مثال کاربران به دلیل اینکه هیچ مانعی برای انتشار محتوای نامناسب مانند صحنه‌های مربوط به قتل و سوء‌استفاده‌های جنسی وجود ندارد، از فیس‌بوک انتقاد کرده‌اند. البته می‌توان با استفاده از ابزارهایی مانند تحلیل کلیدواژه‌ها و فناوری تشخیص عکس برای متون و تصاویر ثبت شده از ویدیوها، تا حدودی می‌تواند مانع این کار شد؛ اما این ابزارهای خودکار به‌ تنهایی نمی‌تواند این مشکل را برطرف کند و فیس‌بوک برای تشخیص محتوای نامناسب هنوز به ویدیوهای علامت‌گذاری شده توسط کاربران رجوع می‌کند.

برخی از کاربران معتقدند برای محدودسازی ویدیوها باید از هوش مصنوعی استفاده شود؛ البته فیس‌بوک تا حدودی از هوش مصنوعی برای مقابله با محتوای نامناسب استفاده کرده است. تمام این مشکلات باعث می‌شود بسیاری از ویدیوهای نامناسب قبل از اینکه حذف شوند، چندین ساعت بر روی سایت باقی بمانند. فیس‌بوک همیشه قوانین خود را بر اینکه چه چیزی اجازه پخش دارد و چه چیزی اجازه پخش ندارد، اعمال نمی‌کند و به همین دلیل مورد انتقاد قرار گرفته است.

بکارگیری ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی

اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد ویدیوهای نامناسب علامت‌گذاری شده توسط کاربران در اختیار الگوریتم‌های هوش مصنوعی قرار می گیرد تا به گسترش و بهبود عملکرد ابزارهای خودکار مورد استفاده برای کاهش محتوای نامناسب، کمک شود. در واقع این اطلاعات به منظور تشخیص متون، تشخیص ویدیوهای مورد علاقه مردم و تشخیص ویدیوهای نامناسب علامت‌گذاری نشده، در اختیار الگوریتم‌های یادگیری ماشینی قرار داده می‌شوند؛ زیرا مسئولان فیس‌بوک به شدت در مورد محتوای این شبکه‌ اجتماعی نگران هستند.

فیس‌بوک ابزارهای جدیدی برای جلوگیری از انتشار و به اشتراک‌گذاری محتوای نامناسب ایجاد کرده است که یکی از آن‌ها فناوری تطابق تصویر بوده و با هدف جلوگیری از به اشتراک‌گذاری تصاویر غیراخلاقی ایجاد شده است. همچنین ابزارهای دیگری برای جلوگیری از انتشار ویدیوهای خودکشی و خود‌آزاری نیز ایجاد شده است. در ضمن فیس بوک در حال‌حاضر در حال کار کردن بر روی فناوری‌های جدیدی نیز است که اطلاعات زیادی در مورد آن‌ها در دست نیست.

فیس‌بوک به دنبال افزایش تعداد کاربران به میزان یک میلیارد نفر

مقامات فیس بوک قصد دارند تعداد کاربران این شبکه اجتماعی را به سه میلیارد نفر برسانند که البته برای دست‌یابی به این هدف راه سختی در پیش دارند؛ چرا که محبوبیت آن نسبت به قبل تا حدودی کاهش پیدا کرده است. به هر حال برخی از افراد معتقدند حتی در صورتی که تعداد کاربران فیس بوک به ۳ میلیارد نفر برسد، همچنان مسئولان این شبکه اجتماعی باید تلاش خود را به میزان بسیار زیادی افزایش دهند.

ارسال نظر