با قابلیت عکاسی HDR دوربین‌های کانن آشنا شوید

شرکت کانن از دیرباز بهترین دوربین‌های عکاسی نسل خود را به بازار عرضه کرده است. نسل جدید DSLRهای کانن از قابلیت HDR درونی برخوردار هستند که کمک می‌کند سه عکس با نوردهی متفاوت تهیه و ادغام شود.

با قابلیت عکاسی HDR دوربین‌های کانن آشنا شوید

کلیک- این قابلیت به عکاس کمک می‌کند تا با افزایش دامنه دینامیک دوربین، از مناظری که کنتراست بالایی دارند عکس‌برداری کند. در نتیجه جزییات عکس در نقاط بسیار روشن و یا سایه‌های بسیار تاریک محیط، قابلیت تفکیک بیشتری دارند. در ادامه به بررسی این ویژگی خواهیم پرداخت.

۰۰

این قابلیت سه عکس با سه نوردهی متفاوت تهیه می‌کند. تنها لازم است عکاس دکمه شاتر را بفشارد تا دوربین سه مرتبه سریع و بدون وقفه عکس‌برداری کند. البته نیازی به نگه‌داشتن دکمه شاتر یا تنظیم حالت درایو (Drive mode) نیست؛ اما در صورت تنظیم کردن حالت درایو، فاصله بین شات‌ها کمتر می‌شود. سپس ادغام هر سه عکس و ارائه خروجی HDR، حدود ده ثانیه به طول می‌انجامد.

در مورد عکس نهایی نباید انتظار کیفیتی در حد خروجی نرم‌افزارهای اختصاصی HDR داشته باشید، لیکن وجود گزینه‌هایی نظیر امکان تغییر پله‌های نوردهی (Exposure Stops) و یا استفاده از یکی از ۵ حالت افکت HDR پیشفرض تعبیه شده در تنظیمات این حالت، برای دریافت یک خروجی آنی، بسیار مفید خواهند بود.

تصاویر اصلی به‌صورت خام (با پسوند RAW یا در برخی از مدل‌ها DSLR کانن، مانند ۷۰D، با پسوند JPEG) ذخیره می‌شوند؛ اما تصاویری که به کمک ویژگی HDR تهیه و ادغام شده است، با پسوند JPEG ذخیره می‌شوند. تصاویر خام نیز قابل ذخیره هستند تا اگر کیفیت خروجی رضایت بخش نبود، آن‌ها را به وسیله نرم‌افزار مخصوص ویرایش و ادغام کنید.

عکس‌ با دامنه دینامیک بالا یا HDR چیست؟

عکس‌برداری با دامنه دینامیک بالا، روشی است که امکان دسترسی به دامنه دینامیکی بیشتری نسبت به آنچه در یک فریم به دست می‌آید، فراهم می‌کند. به زبان ساده، قابلیت HDR، جزئیات موجود در روشن‌ترین و تیره‌ترین بخش‌های صحنه را ترکیب می‌کند بدون اینکه لازم باشد یکی از آن‌ها را بخاطر دیگری نادیده گرفته و از تصویر حذف کند.

همانطور که گفته شد در تصویر‌برداری با ویژگی HDR حداقل سه تصویر با نوردهی متفاوت و با تفاوت‌های برابر تهیه می‌شود و به این ترتیب بخش‌های مختلف صحنه در نوردهی مناسب خود ثبت می‌گردند. پس از آن، فایل عکس‌ها با یک‌دیگر ادغام شده و با اعمال تکنیک Tone-mapping جزییات تصویر نمایان می‌شود. اگر کنتراست به این قائله اضافه شود، خروجی یک عکس با جلوه نامتعارف خواهد بود.

  1. تنظیم دوربین برای گرفتن عکس HDR

قدم اول: دامنه دینامیکی را تنظیم کنید

به منوی HDR Mode بروید. به طور پیشفرض روی Disable HDR تنظیم شده است. یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید تا HDR فعال شود. دامنه دینامیکی بین Auto یا دیگر گزینه ها برای تعیین میزان تغییرات در نوردهی قابل تغییر است.

۱

قدم دوم: ویژگی Auto Image Align

دقیق‌ترین و ماهرترین عکاسان هم برای گرفتن سه عکس بی‌نقص، نیاز به حالت Auto Image Align دارند تا ایرادات به‌‌وجود آمده احتمالی ناشی از تکان خوردن دست شان را اصلاح کند.

قدم سوم: ویژگی High Drive Speed

با فشردن دکمه شاتر دوربین سه مرتبه بدون وقفه و با فاصله کم عکس‌برداری می‌کند. برای به حداقل رساندن تاثیر حرکات دست در عکس خروجی، لازم است عمل عکس‌برداری تا حد امکان سریع انجام شود. پس باید حالت درایو (Drive mode) را روی عکاسی پیاپی سریع قرار دهید.

  1. انتخاب افکت‌های HDR

۲

برای ایجاد تصاویر مختلف HDR از تصاویر مبهم گرفته تا تصاویر با جلوه‌های نامتعارف یکی از افکت‌های HDR را انتخاب کنید.

۳

قدم اول: عکس اصلی

عکس حالت عادی دوربین، یک فریم عکس است که جزئیات آسمان یا پیش‌زمینه را در چنین صحنه‌ای به‌درستی ثبت نمی‌کند. این شرایط بهترین زمان برای فعال کردن حالت HDR و انتخاب یک افکت است.

۴

قدم دوم: افکت Natural

این افکت تصویری یکنواخت اما با جزئیات بیشتر ارائه می‌دهد و همچنین تصویر از محدوده رنگ وسیع‌تری نسبت به عکس اصلی برخوردار است. بنابراین زمانی که قصد اعمال کنتراست ناحیه‌ای دارید یا می‌خواهید در مراحل بعدی تنظیم دقیق (fine-tune) را اعمال کنید مناسب به نظر می‌رسد.

۵

قدم سوم: افکت Art Standard

این افکت نسبت به افکت Natural سبک خاص‌تری است. در این افکت از هارمونی تهاجمی نور برای جدا کردن جزئیات صحنه در روشنایی یا تاریکی استفاده می‌شود. به کمک این افکت ظرافت و تاثیر‌گذاری در کنار یک‌دیگر به‌خوبی به نمایش گذاشته می‌شود.

۶

قدم چهارم: افکت Art Vivid

در این افکت ایجاد کنتراست و ثبت جزئیات مانند افکت Art Standard است اما همانطور که از نام آن مشخص است، رنگ‌ها را در عکس خروجی بیشتر دخیل می‌کند. استفاده از این افکت در هنگامی که عدم تاثیر‌گذاری رنگ‌ها در صحنه به چشم می‌خورد، توصیه می‌شود.

۷

قدم پنجم: افکت Art bold

این افکت کنتراست بیشتری در صحنه ایجاد کرده و نسبت به Art Vivid و Art Standard جزئیات بیشتری نشان می‌دهد اما منجر به اعمال هاله‌های نه چندان جالب در امتداد لبه‌ها می‌شود. این موضوع در صحنه‌های شلوغ ماند صحنه زیر بیشتر به چشم می‌خورد.

۸

قدم ششم: افکت Art embossed

این افکت باعث کاهش اشباع رنگ می‌شود. بنابراین رنگ‌های میانه با تن خاکستری-مانند ثبت می‌شوند. در عین حال جزئیات مربوط به لبه‌ها کماکان بهتر ثبت می‌شوند. این افکت در بین تمامی افکت‌ها کمترین استفاده را دارا است. اما ممکن است برای عکس‌برداری از محیط‌های داخلی با سبک معماری کهنه مناسب باشد و نتایج خوبی ارائه دهد.

  1. انتخاب دامنه دینامیکی

تنظیمات دامنه دینامیکی (Dynamic Range) کمک می‌کند تفاوت‌هایی را در نوردهی بین سه فریم اعمال کنید. چهار گزینه در این قسمت در اختیار دارید: Auto, ±۱ EV, ±۲ Ev, ±۳ Ev.

از زاویه‌ای شبیه به عکس بالا که اشیاء در پیش‌زمینه در سایه عمیق قرار دارند، تنها با یک مرتبه نوردهی جزئیات صخره‌ها و آسمان بخوبی ثبت نمی‌شود. ±۱ باعث می‌شود دامنه دینامیکی جزئیات بیشتری را ثبت کند اما ±۳ باعث می‌شود جزئیات ابرها بیشتر دیده شده و مشخصا یک تصویر HDR به دست آید.

موضوع خوب انتخاب کنید

حالت HDR را (با هاله اطراف لبه‌ها، رنگ‌های اشباع شده و جزئیات گرانج) تقریبا می‌توان روی هر موضوعی اعمال کرد که البته بستگی به سلایق شخصی دارد. اما بیشترین کارایی را به عنوان یک ابزار آن در صحنه‌های با کنتراست بالا دارد مانند چشم‌اندازهای در نور خورشید با پیش‌زمینه تاریک، موضوعاتی که در سایه قرار گرفته اند و پشت آن‌ها نور خورشید وجود دارد و فضای داخلی تاریک با پنجره های روشن. اما در صحنه‌هایی از قبیل چشم‌اندازهای با هوای ابری و مبهم، موضوعاتی با کنتراست پایین و همچنین صحنه‌های دارای موضوع متحرک مانند گیاهان و افراد مناسب نیست.

۹

موضوع خوب: فضای داخلی

فضاهای داخلی دارای پنجره به دلیل وجود تفاوت در سطح نور در داخل و خارج از ساختمان برای عکس‌برداری در حالت HDR مناسب هستند.

موضوع خوب: اتومبیل

سطوح متالیک و برّاق فرصت مناسبی را برای استفاده از HDR فراهم می‌کند.

۱۰

موضوع خوب: صحنه‌های دارای نور خورشید

در صحنه‌هایی که نور خورشید وجود دارد بین قسمت‌های روشن و سایه صحنه تفاوت چشمگیر وجود دارد که برای اعمال HDR ایده‌آل است.

۱۱

موضوع خوب: سازه‌ها در شب

سطوح مختلف نور بین نورهای مصنوعی و سازه‌های مجاور این نورهای مصنوعی به چشم می‌خورد و صحنه را برای استفاده از HDR مناسب می‌کند.

۱۲

موضوع بد: ابرهای در حال حرکت

نتیجه عکس‌بردار از ابرهای در حال حرکت در حالت HDR به‌وجود آمدن صحنه‌ای وحشتناک و همچنین سایه‌اندازی و پرش‌های نا‌خوشایند خواهد بود.

۱۳

موضوع بد: درختان گرفتار باد

عکس‌برداری از درختان توسط HDR در صورتی که شاخ و برگ آن‌ها در حالت سکون باشند خوب است اما هنگام وزش باد نتیجه خوبی در بر نخواهد داشت. پس منتظر شوید تا وزش باد تمام شود.

۱۴

  1. پردازش تصویر در کامپیوتر

۱۵

اگر از عکس‌های HDR ارائه شده توسط دوربینتان راضی نیستید از نرم‌افزار اختصاصی برای اعمال حالت HDR استفاده کنید.

قدم اول: حفظ و نگهداری تصاویر اصلی

در بسیاری از DSLRهای کانن می‌توانید هر سه عکس اصلی گرفته شده توسط حالت HDR را ذخیره کنید. برای این‌کار در قسمت Save Source Image را روی All Images قرار دهید. اگر پردازش HDR درونی دوربین مورد پسند شما نیست می‌توانید با انتخاب این گزینه بعدا توسط کامپیوتر این‌کار را انجام دهید. مطمئن شوید که عکس‌های Raw تهیه می‌کنید.

قدم دوم: فتوشاپ را باز کنید

برای استفاده از فتوشاپ و ادغام تصاویر خام تهیه شده توسط دوربین این مسیر را دنبال کنید : File> Automate> Merge to HDR Pro. پس از باز شدن پنجره مربوطه از دستگیره‌های لغزنده قسمت Highlights و Shadows برای کنترل دامنه رنگ و از دستگیره‌های لغزنده Details و Radius برای ایجاد حالت HDR استفاده کنید. گزینه‌های از پیش تنظیم شده در منوی پایین افتادنی برای شروع خوبی است.

۱۶

قدم سوم: از یک نرم‌افزار جانبی کمک بگیرید

نرم‌افزار فتوشاپ تنها گزینه پیش‌رو نیست. بسیاری افراد از نرم‌افزارهای اختصاصی مانند Nik HDR Efex Pro و Photomatix Pro or 32 Float استفاده می‌کنند که گزینه‌های از پیش تنظیم شده بیشتری برای تنظیم دقیق حالت HDR دارد. از این برنامه‌ها هم مانند پلاگین‌های فتوشاپ و هم در حکم برنامه مستقل استفاده می‌شود.

ارسال نظر