گوگل چگونه اطلاعات کاربرانش را سرقت می کند؟

آیا گوگل زندگی کاربرانش را تحت نظر دارد؟ آیا این موتور جستجو واقعا اطلاعات کاربران را به سرقت می برد؟ چگونه می توانیم مانع درز اطلاعات خود در گوگل شویم؟ اگر امنیت اطلاعاتتان برای اهمیت دارد و به دنبال جواب این سوالات هستید ادامه مطلب را بخوانید.

گوگل چگونه اطلاعات کاربرانش را سرقت می کند؟

به گزارش کلیک ، ذخیره سازی اطلاعات کاربران از سوی گوگل از نگرانی های کاربران برای استفاده از این سرویس جستجوگر است، مساله سرقت اطلاعات از سوی گوگل موافقان و مخالفانی دارد که هریک با دلایلی بر حرف خود پافشاری می کنند.

گوگل بزرگترین و محبوب ترین موتور جستجوگر و گزینه اول برای بسیاری از کنکاش های کاربران در اینترنت است. سرویس جستجوگری که تنها یک بخش کوچک از مجموعه بزرگ گوگل است اما محبوبیت آن بیش از سایر برنامه هایی است که وابسته به این سرویس هستند.

عده ای با انتشار مطالب و ارائه دلایل مختلف این مساله را تا حدودی انکار می کنند و معتقدند با محدود کردن دسترسی های گوگل می توانید به امنیت خود در فضای اینترنت اضافه کنید.

اما گروهی دیگر خلاف این مساله را مطرح می کنند و می گویند گوگل به راحتی و شفاف از شما اطلاعات می گیرد اما چون ارائه اطلاعات به گوگل در یک مسیر ساده انجام می شود کاربران هیچ وقت به گوگل به عنوان سازمانی که از جمع آوری اطلاعات قصدی دارد نگاه نکرده اند.
ابتدا به سراغ گروه اول می رویم که می گویند گوگل تلاش دارد به عنوان شرکتی شناخته شود که کارهای جاسوسی و بدون اطلاع کاربر انجام نمی دهد، گواه این سخن را نیز در جستجوهای کاربران و عدم پبشنهادهای درست برای تکمیل جمله ای که کاربر به دنبال است، می دانند و این موضوع را بهترین تاییدیه محسوب می کنند.

گروه دوم نیز بر خلاف گروه اول معتقدند زمانی که شما از موتور جستجوگر گوگل استفاده می کنید بر اساس آنچه نیاز شماست مطلب پیشنهاد می کند.

در حالی که اگر شخصی از سیستمی دیگر، در محلی دیگر کلمه مورد نظر شما را جستجو کند با نتایج متفاوتی مواجه می شود این امر خود نشان از ذائقه سنجی و رصد کاربران از سوی گوگل دارد. از طرفی دیگر نرم افزارهای وابسته به گوگل از جمله Google Earth، Google Maps، Gmail و ... کاملا اطلاعات شما را ذخیره می کنند.

گوگل چه می کند؟

اینکه گوگل بتواند شخص کاربر را تشخیص دهد و بر اساس آنچه از او در زمان هایی که در فضای اینترنت جستجو می کرده اطلاعاتی را ذخیره کرده باشد و در اصلاح ذائقه کاربر را سنجیده باشد که برای این موتور به واسطه داشتن هوش مصنوعی امری عادی و آسان خواهد بود، برای مثال کلمه ای را در سیستم رایانه ای خود سرچ کنید و نتایج و ترتیب پیشنهادها را به خاطر بسپارید، این کار را با سیستمی دیگر یا با موبایل خود انجام دهید، اتفاقی دیگر می افتد.

به دلیل نوع رفتار شما در دستگاه های مختلف برای استفاده از موتورهای جستجو گر شاید نمایش های یکسانی داشته باشید ولی ترتیب آنها با یکدیگر متفاوت است و این نشان از ذائقه سنجی شما و دفعات ورود به سایت های مختلف است.

مثالی دیگر، نام مکانی را بدون نوشتن نام استان و یا شهرستان مورد نظر خود در گوگل جستجو کنید می بینید که گوگل دقیقا مکانی را به شما نشان می دهد که شما در آن حضور دارید، گوگل اطلاعات افراد را ثبت می کند و هوش مصنوعی آن می تواند به راحتی ادامه آنچه شما در حال جستجوی آن هستید به شما پیشنهاد کند و نتایج بسیار خوبی را نیز بر اساس آنچه نیاز شماست و به خواسته شما نزدیک تر است ، نمایش دهد و این یعنی گوگل کاملا اطلاعات شما را در اختیار دارد.

عده ای می گویند این کار توسط گوگل و ذخیره اطلاعات کاربران تنها به دلیل بهبود سرویس دهی است در حالی که اخبار و اطلاعات نشان می دهد این سرویس با اهداف تجاری اطلاعات کاربران را ثبت می کند و به نوعی امنیت آن ها را زیر سوال می برد. چون گوگل یک کسب و کار است، اما بازگشت سرمایه کلان این غول فناوری که به میلیاردها دلار می رسد و رایگان در اختیار کاربران اینترنت قرار می گیرد چگونه انجام می شود؟

تنها یک راه وجود دارد و آن هم دسترسی کامل به اطلاعات کاربران است که حیات گوگل را تضمین می کند. گوگل حتی به راحتی دقیق ترین اطلاعات را از محل سکونت شما به خودتان ارائه می کند!

اکنون این سوال پیش می اید که واقعا گوگل تا چقدر از ما اطلاعات دارد؟ آیا باید نگران اطلاعات از دست رفته خود باشیم؟ آیا گوگل برای بهبود نتایج جستجو کاربران دائما آن ها را شنود می کند؟

گوگل معتقد است داشتن سابقه در موتور جستجو گر برای کاربران بهتر است و بازدیدهای شما از صفحات وب بر اساس تاریخ و دفعات استفاده از سایت های مختلف رصد می شود و اطلاعات جمع آوری می شود.

علاقمندی های شما، میزان بازدید، دفعات حضور در جستجوگر گوگل، مدت زمان حضور در وب سایت های مختلف، علاقمندی به ذخیره سازی فایل های مختلف و بسیاری اطلاعات جزئی دیگر همه در اختیار هوش مصنوعی گوگل برای تبلیغات و اثرگذاری بر روی ذائقه شما و البته پیشنهاد هایی که تا به حال به آن فکر نکرده اید قرار می گیرد.

همه افرادی که از گوگل استفاده می کنند پرونده ای مجازی را به نام خود ثبت کرده اند که با IP آن ها ذخیره می شود. مجموع اطلاعات شما به نوعی به عنوان یک اثرانگشت در گوگل ثبت می شود.

ناامنی اطلاعات و نقض حریم خصوصی برای بسیاری از کاربران فضای اینترنت خیلی مهم است چون ذخیره سازی ها و رصدها ممکن است امنیت اطلاعاتشان را به خطر بیندازد.

راه حل چیست؟

به گفته کارشناسان بهتر است در بخش های مرتبط با امنیت و حریم خصوصی که در حساب های گوگل دارید دسترسی اطلاعات را محدود کنید. هم چنین مرورگرها را به گونه ای پیکربندی کنید که کمترین اطلاعات را از شما بگیرند. با اینکه این امر به معنای امنیت کامل نیست اما تا حدودی درز اطلاعات را محدود می کند. علاوه بر این در بازه های زمانی مشخص اطلاعات وب گردی خود را پاک کنید.

به طور خلاصه باید بدانید که اگر هم دسترسی های نرم افزاری را برای عدم سرقت اطلاعاتتان محدود کنید بازهم این امنیت به طور کامل برای شما فراهم نمی شود.

اسناد، اخبار، عکس ها و ویدئوها همگی حاکی از جاسوسی گوگل دارد و این را با اندکی جستجو می توانید متوجه شوید.

شاید بتوان استفاده از موتورهای جستجوگر داخلی را به عنوان یکی از راه حل ها برای این مشکل بیان کرد. چون این مرورگر ها اجازه ارسال اطلاعات شما را به خارج از کشور برای تامین منافع بسیاری نمی دهد.

مانند چند کشور مهم جهان مثل چین که برای امنیت خود گوگل را فیلتر کرده اند و کاملا از بستر اینترنت ملی و شبکه های پیام رسان داخلی استفاده می کنند.

ارسال نظر