مزایا و معایب فناوری Neuralink الون ماسک

در این مطلب قصد داریم به بررسی مزایای فناوری جنجالی Neuralink و موانعی که در مسیر تحقق آن وجود دارد، بپردازیم. در ضمن خطرات بالقوه این فناوری را نیز بیان خواهیم کرد.

مزایا و معایب فناوری Neuralink الون ماسک

به گزارش کلیک ، آشنایی شما با پروژه Neuralink الون ماسک در چه حدی است؟ الون ماسک قصد دارد در این پروژه تراشه ای در مغز انسان بکارد تا انسان بتواند با کمک آن با دستگاه هایی همچون کامپیوتر به صورت ذهنی و بدون نیاز به وسایل واسطه فیزیکی (همانند موس و صفحه کلید) ارتباط برقرار کند. این فناوری این توانایی را دارد که دیدگاه ما نسبت به انسان بودن و نحوه برقراری ارتباط ما با انسان های دیگر (و یا دستگاه ها) را تغییر دهد و حتی می تواند مرحله بعدی از تکامل انسان باشد؛ اما برخی معتقدند که گسترش این فناوری می تواند عواقب بدی به همراه داشته باشد و بی تردید این فناوری در کنار مزایای خود، خطراتی نیز دارد.

می توان گفت فناوری Neuralink که توسط شرکتی به همین نام و تحت مالکیت الون ماسک توسعه داده شده است، یک کلاه عجیب برای مغز انسان است. در این فناوری شبکه ای از الکترودهای کوچک به مغز انسان متصل می شود که موجب می شود انسان ها بتوانند با دنیای اطراف خود به صورت بی سیم ارتباط برقرار کنند.

این فناوری می تواند این امکان را برای ما فراهم کند که بدون نیاز به استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری، افکار، امیدها، ترس ها و اضطراب های خود را به دیگران نیز منتقل کنیم.

یکی از پیامدهای مثبت این فناوری، فراهم شدن امکان اتصال ما به اینترنت در سطح زیستی است؛ اما سوالاتی در رابطه با این موضوع وجود دارد که باید پاسخ هایی به آن ها داده شود؛ مثلا اینکه چه کسی از این طریق با ما ارتباط برقرار است و این ارتباط چرا، چگونه، کجا و چه زمانی صورت می گیرد.

الون ماسک با تاسیس شرکت های تسلا و Space X توانسته است در صنایع خودروسازی و نفت و گاز جایگاه خوبی به دست آورد و ضربات سنگینی به فعالان این صنایع وارد کند و تاکنون درآمد بسیار زیادی به دست آورده است؛ اما موضوعی که شرکت Neuralink را از سایر شرکت های تحت مالکیت این میلیاردر آمریکایی متمایز کند این است که در حال حاضر هیچ رقیبی برای این شرکت وجود ندارد و الون ماسک نخستین فردی است که شرکتی با هدف ایجاد ارتباط ذهنی میان انسان و دستگاه های دیگر ایجاد کرده است. در صورتی که این شرکت به هدف خود دست پیدا کند؛ تحول بزرگی در علم اعصاب رخ خواهد داد و در حقیقت یک انقلاب عصبی بزرگ رخ می دهد.

اما اگر بخواهیم واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم، باید بگوییم که در حال حاضر مشکلات زیادی بر سر راه محقق شدن این فناوری بزرگ وجود دارد و نمی توان گفت که آیا این مشکلات می توانند برطرف شوند یا نه.

احتمالا شرکت Neuralink از این به بعد با شرکت های فعال در زمینه هوش مصنوعی و یا فناوری کلان داده ها مشارکت زیادی خواهد داشت و حتی ممکن است با آن ها ادغام شود تا به هدف اصلی خود یعنی متحول کردن زندگی بشر و ایجاد یک دنیای جدید دست پیدا کند. هدف اعضای شرکت Neuralink این است که فناوری کاملا نوین آن ها به یک عامل تعیین کننده اصلی در فصل بعدی داستان زندگی انسان تبدیل شود.

اگر بخواهیم به داستان زندگی بشر از ابتدا نگاه کنیم باید بگوییم که بشر ابتدا آتش را کشف کرد و توانست از زبان شفاهی برای برقراری ارتباط استفاده کند. بعدها پیشرفت قابل توجهی در زبان بشر ایجاد شد و زبان گفتاری به زبان نوشتاری تبدیل شد و در نهایت بشر توانست زبان مکتوب را به شکل چاپ شده نیز در اختیار همه قرار دارد.

پس از گذشت چندین قرن از این اتفاق، با اختراع برق پیدایش وسایلی همچون تلفن، رادیو و تلویزیون آغاز شد و مدتی بعد کامپیوترهای شخصی نیز ظهور پیدا کردند.

مدتی بعد گوشی های بی سیم و تلفن های همراه ساخته شدند و با گذشت زمان کامپیوترهای جیبی و گوشی های هوشمند قدرتمند نیز عرضه شدند و در نهایت فناوری های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای خلق دنیای کاملا جدید و ادغام دنیای مجازی با دنیای واقعی ایجاد شدند.

اما در حال حاضر واقعا نمی توان پیش بینی کرد که در صورت به حقیقت پیوستن فناوری Neuralink چه اتفاقی رخ خواهد داد.

در صورت محقق شدن این فناوری، یک روش ارتباطی کامل و بی نقص برای برقراری ارتباط بین مغز انسان و کامپیوتر ایجاد می شود. این روش ارتباطی با کاشت یک تراشه قدرتمند در مغز انسان ایجاد می شود که کاملا با مغز انسان سازگار است و حتی برخی از افراد احساس خواهند کرد که این تراشه تبدیل به بخشی از مغز آن ها شده است.

افراد به لطف استفاده از این تراشه در مغز خود می توانند با سیستم های ابری به صورت بی سیم ارتباط برقرار کنند و با سایر افرادی که این تراشه در مغز آن ها هم کاشته شده است، به راحتی ارتباط داشته باشند. حتی این امکان هم وجود دارد که استفاده از این فناوری موجب شود تبادل اطلاعات ذهنی انسان با دنیای پیرامون خود، همانند فرایند تفکر انسان، به یک فرایند کاملا راحت تبدیل شود.

اگر چه این فناوری شگفت انگیز مزایای بسیار زیادی دارد؛ اما ممکن است استفاده از این فناوری مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد. اول از همه باید بگوییم که طراحی تراشه ای که به منظور بهره گیری از این فناوری در ذهن انسان کاشته می شود؛ همانند تراشه ای که برای کنترل حملات صرع در مغز کاشته شود و یا یک ضربان ساز در قلب انسان نیست.

این تراشه طی یک عمل جراحی در مغز افراد سالم که به صورت داوطلبانه حاضر به انجام این کار شده اند، برای اهداف غیر درمانی کاشته می شود. البته برخی از افراد معتقد هستند که این کار از لحاظ قانونی و اخلاقی کار درستی نیست. کمتر کسی حاضر به انجام این عمل جراحی خطرناک بر روی مغز خود می شود و حتی ممکن است هیچ فردی حاضر به انجام این کار نشود؛ مگر اینکه شخصی همانند دکتر فیل کندی که حاضر شد خود را به یک موش آزمایشگاهی تبدیل کند و برای کاشت یک سری الکترود در مغز خود، زیر تیغ جراحی رفت، حاضر به انجام این کار شود.

دومین مشکلی که این فناوری با آن روبرو است این است که به دلیل اینکه Neuralink یک سیستم ارتباطی است باید به موضوعات مرتبط با تنظیم و کنترل این فناوری نیز توجه شود.

در ضمن چنانچه روزی برسد که کاشت تراشه مربوط به این فناوری در هنگام تولد افراد به منظور جلوگیری از انجام کارهای غیر قانونی و غیر اخلاقی اجباری شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

علاوه بر این مشکلاتی دیگر نیز وجود دارند که فراتر از مشکلات فنی هستند و ممکن است هرگز راه حلی برای برطرف کردن آن ها مطرح نشود.

مشکل دیگری که در رابطه با این فناوری وجود دارد، امنیت آن است. مهمترین چیزی که در عصر وسایل هوشمند فرا گرفته ایم این است که هوشمند بودن به معنای قابل نفوذ بودن آن وسیله است.

باید به یاد داشته باشیم که یخچال هوشمند، تلویزیون هوشمند، خودروهای متصل به اینترنت، پمپ انسولین و یا هر وسیله هوشمند دیگری در معرض خطر هستند. در واقع زمانی که شی ای را به شی دیگری متصل می کنید، هر دوی آن ها را در معرض خطر قرار داده ایم. به دلیل اینکه در این فناوری ارتباط مستقیمی بین ذهن دو فرد وجود دارد؛ امکان هک شدن ذهن یک فرد نیز وجود دارد!

ما در رابطه با فناوری Neuralink با مشکلات زیادی روبرو بوده ایم، هستیم و خواهیم بود؛ اما ممکن است به دنبال دست یافتن به راه حل هایی برای حل آن ها نباشیم؛ اما بهتر این است که برای حل این مشکلات حداکثر تلاش خود را بکنیم.

ارسال نظر