محرومیت ۲۵۰ هزار ایرانی از کار به واسطه فعالیت سامسونگ و LG در کشور

بررسی وضعیت بازار لوازم خانگی کشور بیانگر ارقام تکان‌دهنده ای است. سامسونگ و ال جی دو برند لوازم خانگی کره جنوبی در سال ۹۰ بیش از سه میلیارد دلار در بازار ایران فروش داشته‌اند. 

محرومیت ۲۵۰ هزار ایرانی از کار به واسطه فعالیت سامسونگ و LG در کشور

به گزارش کلیک ، بررسی وضعیت بازار لوازم خانگی کشور بیانگر ارقام تکان‌دهنده ایست. فقط سامسونگ و ال جی دو برند لوازم خانگی کره جنوبی در سال ۹۰ بیش از سه میلیارد دلار در بازار ایران فروش داشته‌اند و این رقم بیش از فرار مالیاتی سه هزار میلیارد تومانی اخیر و بالاتر از تمام سرمایه مورد نیاز برای انتقال آب دریای خزر به مرکز ایران اس؛این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد بازار لوازم خانگی ایران در دست کشورهای خارجی است و در این میان کره بیشترین سهم را از این بازار پر سود در دست دارد و به هیچ وجه حاضر نیست در شرایط فعلی دست از این خوان گسترده بکشد.

از سوی دیگر، رفتار کشور کره با ایران نوعی استعمارگری نوین است چرا که این کشور از یک‌سو ایران را از خرید کالاهای استراتژیک نظیر تجهیزات صنعت نفت محروم ساخته ولی از سوی دیگر، برای کالاهایی نظیر لوازم خانگی بدون محدودیت و با ترفندهای برنامه ریزی شده اقدام می نماید.
۴۶۷۱f2155d350bcf27f3dbe1359b0ef3
در این معامله نابرابر کشور کره، تحریم هایی را که توسط آمریکایی‌ها علیه ایران تدوین می شود، به صورت داوطلبانه پذیرفته، به‌ طوری که در سالیان گذشته بانک ملت، کشتیرانی جمهوری اسلامی و گروه صنعتی انتخاب از سوی کره مورد تحریم قرار گرفته‌ اند. کره ای ها در حالی در زمان تحریم پشت به ایران کردند و واردات نفت از ایران را تقریباً قطع کردند که تهدیدات تو خالی برخی مقامات ایران به اقدام متقابل و ممنوعیت واردات هرگونه کالایی از کره هم ره به جایی نبرد و همچنان شاهد واردات انواع کالاهای کره ای به کشور بودیم!

اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌دهد که شرکتهای لوازم خانگی کره برای فرار از پرداخت مالیات، کالاهای خود را به صورت باز شده و چند تکه‌ای، در زمان‌های مختلف و از گمرکات متعدد به ایران وارد کرده و از این طریق توانسته اند بجای تعرفه ۵۰ درصدی از تعرفه ۱۵ درصدی استفاده کنند و کالاهای خود را با استفاده‌ از حربه‌های مختلف به بازار ایران تزریق کنند. سند فرار مالیاتی سامسونگ را می توانید در این لینک مشاهده نمایید.

اهمیت این موضوع وقتی بیشتر به چشم می‌خورد که این شرکت ها در ایران هیچ کارخانه ای نداشته و فقط با ایجاد چند خط مونتاژ محصولات خود را تکمیل و به بازار عرضه می‌کنند.

استفاده این کارخانجات از تولیدات داخلی نیز تنها محدود به فوم و کارتن بسته بندی از کارخانه‌های ایرانی شده است؛ از طرف دیگر فعالیت اصلی شرکتهای کره ای در داخل کشور و ثبت این شرکتها در مناطق آزاد است که این خود کمک شایانی به معافیت های مالیاتی این شرکت ها می‌کند.

پیگیری ها نشان می‌دهد دست‌های پشت پرده و دانه‌درشتهای حامیان این جریان، عاملین شرکت های کره ای قاچاقچیان قانون دان هستند که از خلا های قانونی سوء استفاده کرده و برای گذراندن زندگی خود آب به آسیاب دشمن می ریزند.

جالب این‌جاست که طبق قوانین کشور کره هیچ برند لوازم خانگی غیر کره ای نمی تواند محصولات خود را به این کشور صادر کند و تنها دو شرکت کره ای تولید کننده لوازم خانگی ۹۰ درصد بازار این کشور را در دست دارند و سایر برندها مابقی سهم را در اختیار دارند و در خیابان‌های سئول ـ پایتخت کشور کره ـ نیز به‌ندرت اثری از کالاهای خارجی مشاهده می شود .

۱۳۹۵۰۴۲۵۰۰۰۴۱۵_photoi

وارد کنندگانی در نقش صنعتگر !

بررسی‌ها در بازار لوازم خانگی ایران نشان می‌دهد از آنجا که طبق مقررات و برای حمایت از تولید داخلی، ارز مبادله ای به محصولات تمام شده نظیر یخچال ساید بای ساید، اجاق گاز، ماشین لباسشویی و بسیاری از لوازم دیگراختصاص داده نمی شود شرکتهای وارد کننده لوازم خانگی از این طریق با تکه ای کردن اجناس، محصولات SKD وارد کرده تا بتوانند ارز مبادله ای دریافت و از سرمایه ارزی ایران استفاده کرده و سود خود را به نهایت برسانند.

این شرکت ها همان وارد کنندگانی هستند که امسال در نقش صنعتگر بازی می‌کنند و همچنان با زیرپا گذاشتن تولیدکنندگان داخلی، در بازار کشور جولان می‌دهند.

ترفند کره‌ای‌ها برای افزایش غیر قانونی قیمت

گشتی در بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد شرکت‌های کره‌ای با درج کد مدل‌های جدید روی محصولات قبلی خود، آن‌ها را به عنوان محصولات جدید ارایه کرده و از این مسیر افزایش قیمت‌های خود را بدون مشکل انجام داده‌اند و این در حالی است که طبق گزارش های دریافتی سال گذشته از این طریق بیش از ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

صنعت لوازم خانگی یک صنعت پر اشتغال است و در حال حاضر با توجه به اینکه تنها ۳۰ درصد بازار لوازم خانگی ایران تولید داخلی است، اگر سهم بازار شرکت های خارجی محدود شود، بیش از ۲۵۰ هزار فرصت شغلی برای جوانان ایرانی فراهم می شود.

خرید لوازم خانگی خارجی توسط هر خانواده ایرانی نه تنها مشکلات فوق را دامن می‌زند، بلکه باعث می شود حجم فروش برندهای خارجی بالاتر رفته و سرمایه گذاری این شرکتها برای کیفیت و توسعه محصولات بالاتر رود و بالعکس آن اتفاق است که برای تولیدکنندگان ایرانی خواهد افتاد .
بررسی حضور سامسونگ و ال جی در ایران
پیش‌بینی آینده این بازار پر تلاطم نیز دور از ذهن نیست؛ متاسفانه صنعت کفش و نساجی ایران که زمانی نه دور دست سرآمد منطقه بود، توسط چینی ها به ورطه نابودی کشیده شده است و خدای ناخواسته با این شرایط صنعت لوازم خانگی نیز توسط کشور کره به اضمحلال کشیده می شود کما اینکه با نگاهی به وضعیت شرکت هایی مثل پارس خزر، لوازم خانگی پارس و ... به عمق فاجعه در این صنعت بیشتر پی می بریم.

بررسی حضور سامسونگ و ال جی در ایران
رییس جمهور در اردیبهشت سال جاری خبر از ۳ برابر شدن حجم مبادلات بین ایران و کره داد و طبق اعلام مقامات دو کشور، رقم مبادلات تجاری از ۶ میلیارد دلار به ۱۸ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد .

سخن پایانی

فارغ از هرگونه جناح بندی سیاسی، امید است در سال هایی که کشور در تنگنای اقتصادی قرار گرفته و وضعیت بیکاری جوانان سر به فلک کشیده است، مسئولین امر، علی الخصوص نمایندگان محترم مجلس با تنظیم قوانینی مناسب نه تنها این دو شرکت بلکه هر شرکتی که قصد فعالیت با این حجم مالی بالا در کشور را دارد؛ ملزم به تاسیس شرکت در کشور عزیزمان نموده(مانند قراردادهایی که شرکتهای خودروساز با پژو و رنو منعقد کردند) و با دقت بیشتری نیز بر فعالیت های این شرکت ها نظارت کنند تا شان و منزلت ملت ایران نیز به طور شایسته در این زمینه حفظ گردد؛ انتظار این است که قوانین احتمالی مصوب مجلس شورای اسلامی، فضا را برای رشد و شکوفایی صنعت لوازم خانگی ایران نیز بازتر نماید تا از این طریق گام بلندی در جهت رونق مجدد کارخانجات لوازم خانگی داخلی و اشتغال افراد بیکار بیشتری باشیم.

منابع مورد استفاده :
وال استریت ژورنال
مشرق نیوز

ارسال نظر