گران‌ قیمت‌ترین ایزوتوپ کلسیم: هر دو گرم ۵۰۰ هزار دلار!

اگر پول اضافی دارید و نمی‌دانید چگونه آن را خرج کنید به دنبال چیزی بهتر از ایزوتوپ ۴۸ عنصر کلسیم نباشید؛ ایزوتوپی بسیار کمیابی از کلسیم که دارای قیمتی نجومی بوده و حتی معروف‌ترین شیمیدان حال حاضر جهان یعنی «مارتین پولیاکف» اجازه‌ی دست زدن به آن را ندارد!

گران‌ قیمت‌ترین ایزوتوپ کلسیم: هر دو گرم ۵۰۰ هزار دلار!

به گزارش کلیک، این ماده فوق‌العاده کمیاب بوده و تنها ۰٫۱۸۷ درصد از کلسیم طبیعی ساخته شده در سطح زمین را تشکیل داده و به‌منظور ایزوله‌سازی از سایر اشکال کلسیم باید با استفاده از یک دستگاه مغناطیسی بسیار بزرگ جداسازی، اتم به اتم آن را تجزیه کرد.
در ویدئوی زیر مارتین پولیاکف نگاهی به ایزوتوپ ۴۸ کلسیم با ارزشی معادل نیم میلیون دلار داشته و اعتراف می‌کند که حتی اجازه‌ی لمس ظرف حاوی آن را ندارد. لینک ویدئو
وی توضیح می‌دهد که دلیل قیمت بسیار بالای این ماده این است که شما ابتدا باید یون‌های کلسیم را توسط حرارت دادن نمونه‌ی کلسیم در درجه‌ای بسیار بالا تولید نموده و سپس ایزوتوپ‌ها را در فضای خلاء بسیار بزرگ و درون یک میدان مغناطیسی تک تک جدا نمایید.
این پروسه بسیار پیچیده بوده و نیازمند تجهیزات تخصصی بسیار گران‌قیمتی است و به همین خاطر تنها در یک نقطه در جهان امکان ساخت کلسیم-۴۸ وجود دارد: ساختمانی در شهرک لسنوی روسیه، در ۲۵۰ کیلومتری شهر یکاترینبورک.

تولید جهانی این ماده سالانه ده گرم است یعنی تنها دو قاشق چایخوری. در حال حاضر تنها همین شرکت روسی اقدام به تولید انحصاری کلسیم-۴۸ می‌کند و اگر شما واقعا به دنبال پول درآوردن باشید قطعا ورود به این بازار گزینه‌ی مناسبی نیست چرا که مشتریان شما انگشت‌شمار خواهند بود!
دلیل نیاز به خرید کلسیم-۴۸ معمولا استفاده از آن در فیزیک هسته‌ای است؛ دانشمندان برای ترکیب عناصر فوق سنگین به آن نیاز دارند؛ این عناصر مصنوعی نیمه‌ عمر بسیار کوتاهی دارند (از چند دقیقه گرفته تا چند میلی‌ ثانیه).
در حقیقت دانشمندان از ایزوتوپ‌های فوق فرار برای مطالعه‌ی عناصر فوق‌ فرار استفاده می‌کنند.
اما چرا از کلسیم-۴۸ استفاده می‌شود؟ چرا از سایر ایزوتوپ‌های کلسیم که تولید آنها ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر است استفاده نمی‌شود؟

ارسال نظر