گوشی های هوشمند چقدر افراد را می شناسند؟

در همین لحظه که در حال خواندن این مطلب هستید، گوشی هوشمند شما درباره موقعیت جغرافیایی، تعداد قدم های برداشته و کالری سوزانده شده در طی روز، روابط عاطفیتان با همسر و یا دوستتان، رمزهای بانکی  و حتی موقعیت جغرافیایی شما و بستگانتان اطلاعات دارد.

گوشی های هوشمند چقدر افراد را می شناسند؟

به گزارش کلیک، طی تحقیقات انجام شده، گوشی های هوشمند اطلاعاتی از کاربران را در خود ذخیره می کنند و یا به اصطلاح شناختی از کاربر دارندکه حتی ممکن است نزدیک ترین دوست و یا اعضای خانواده از آن بی اطلاع باشند.

با پیشرفت تکنولوژی و ورود آن به زندگی شخصی بسیاری از افراد در قالب گوشی ها و گجت های هوشمند، این وسیله جز لاینفک زندگی افراد شده است. وسیله ای قابل اعتماد که ما خصوصی ترین مسائل را در آن به اشتراک گذاشته و ذخیره می کنیم. جالب است بدانید، گوشی هوشمند شما اطلاعاتی نظیر تاریخ تولد شما، محل سکونت، هدایای خریداری شده برای سال نو، آخرین باری که به باشگاه رفتید و یا آخرین پیام محبت آمیزی را که ارسال و یا دریافت کرده اید را به خاطر دارد.

در صورت نصب بودن اپلیکیشن های بانکی، آخرین تراکنش و یا حتی ریز جزئیات خرید را نیز در گوشی همراه ذخیره می کند. "ایلاد یوران" مدیر ارشد سازمان ارتباطات و امنیت در دانشگاه "کولسپان" معتقد است، به آسانی می توان اطلاعات بسیاری از زندگی خصوصی و هویت افراد را از طریق گوشی های هوشمند استخراج کرد. وی همچنین در ادامه اضافه کرد، گوشی های هوشمند نه تنها پنجره ای به زندگی شخصی افراد بلکه زندگی حرفه ای آنان را نیز در بر می گیرد.

این حساسیت در ذخیره سازی اطلاعات شخصی در گوشی های همراه، به سبک و نوع گوشی هوشمند شما بستگی دارد. هر چه این حساسیت در کاربرد تکنولوژی گجت بالاتر باشد، به همان میزان حساسیت در ذخیره سازی ریز جزئیات نیز بالاتر می رود. برای مثال، با طراحی هر پرچمداری در گوشی های هوشمند، ویژگی هایی به آن اضافه می شود که مدل های سابق آن شرکت فاقد این ویژگی خاص بوده اند. ویژگی شتاب سنج (اندازه گیری سرعت گام ها، مسیریابی و حتی میزان کالری مصرف شده)، ژیروسکوپ (تخمین و جهت یابی چرخش در زوایای مختلف)، GPS (مشخص کننده موقعیت جغرافیایی شما بر روی نقشه با بهره وری از ماهواره ) نمونه هایی از بهره گیری گوشی های هوشمند از تکنولوژی در ذخیره سازی اطلاعات شخصی شما به حساب می آید. این اپلیکیشن ها به کاربر کمک می کند تا در بحرانی ترین موارد راه خود را پیدا کنند و یا مسیر بعدی را تخمین مسافت بزنند. تمامی موارد یاد شده برای کاربر نوعی کمک به حساب می آید و در موارد بحرانی دریافت چنین اطلاعاتی حیاتی محسوب می شود. اما با نگاهی عمیق تر ذخیره و دریافت این همه اطلاعات کمی نگران کننده به نظر می آید. به عنوان مثال سال ۲۰۱۲ شرکت گوگل با استفاده از همین اطلاعات ذخیره سازی شده، میزان و یا حتی دفعات رفت و آمد کاربران به یک منطقه خاص را بر روی نقشه های مدون ثبت کرد.

موقعیت جغرافیایی

f

چناچه شما گوشی هوشمند با سیستم عامل اندروید در اختیار داشته باشید، قادر خواهید بود تاریخچه ای از مکان هایی که در گذشته رفته و ثبت کرده اید را در اختیار داشته باشید. (اگر چه دانشکده تکنولوژی کالیفرنیا امکان پاک کردن این تاریخچه را برای کاربران فراهم کرده است.)

برای حذف تمامی تاریخچه موجود در سیستم موقعیت یاب اندروید به این روش عمل می شود: Settings > Delete All Location History در منوی مشابه نیز به این صورت عمل می کنیم: Enable Location History یا Pause Location History .

در سیستم عامل IOS کاربران فاقد محل خاصی برای ذخیره سازی موقعیت ها هستند، اما به آسانی می توان با مراجعه به مسیر قید شده، مسیرهای قبلی را که ردیابی شده است را حذف می کند. ettings > Privacy > Location Services > System Services > Frequent Locations در این قسمت شما شاهد مکان های ردیابی شده توسط گوشی هوشمند خود خواهید بود.

با انتخاب گزینه off این ردیابی را متوقف و اطلاعات ذخیره شده قبلی را حذف خواهید کرد.

کسانی که شما می شناسید، کجا هستند؟

همانطور که در مقدمه عنوان شد، گوشی هوشمند شما لیستی از آشنایان و دوستان شما را نیز در اختیار دارد که شامل جزئیاتی از موقعیت آنها نیز می باشد. با ظهور اپلیکیشن هایی نظیر فیس بوک، واتس اپ و دیگر پیام رسان ها گوشی های هوشمند بلافاصله در هنگام آنلاین شدن مخاطبین شما را با خبر ساخته، همچنین موقعیت آنان و تصاویر را به اشتراک می گذارد.

همچنین در گوشی هوشمند شما، فایلی از تمامی مکالمات و پیام های رد و بدل شده وجود دارد که تاریخچه ارتباطات شما را رقم می زند.

نرم افزارهایی نظیر فیس بوک، iMessage و واتس اپ در صورت تمایل با به اشتراک گذاری موقعیت جغرافیایی شما دوستان نزدیکتان را بر اساس فاصله به شما معرفی می کند. در کنار تمامی این نرم افزارهای کاربردی، سیستم عامل IOS اپلیکیشنی را به کاربران ارائه می دهد که بدون کوچکترین زحمت می توانند در شلوغ ترین شهر ها همدیگر را پیدا کنند. اما برای تغذیه اطلاعاتی این نرم افزار لازم است اطلاعاتی نظیر موقعیت فعلی اشخاص، مقصد بعدی و مدت زمان توقف در هر مکان برای اپلیکیشن شفاف باشد.

اما نکته قابل توجه، کاربرد این ویژگی گوشی های هوشمند در موارد قضایی و جنایی ست. یکی از مامورین ارشد آنالیز اطلاعات IT طی مصاحبه ای به اهمیت این اطلاعات در جرم شناسی و تثبیت جرم اشاره کرد و افزود: مرحله ابتدایی در هر بازرسی و اثبات جرم، تشخیص موقعیت جغرافیایی شخص در لحظه ارتکاب جرم است. مضنون گاه برای اثبات جرم و یا اثبات بی گناهی ملزوم به تثبیت موقعیت لحظه ای خود در زمان مورد نظر می باشد. پس در می یابیم این اپلیکیشن نه تنها در زندگی اجتماعی کاربران، بلکه در مواقع بحرانی نیز کاربرد خواهد داشت.

وی همچنین با تاکید بر افزایش کاربرد گوشی های هوشمند دارای GPS، این نکته را خاطر نشان کرد، که اطلاعات جمع آوری شده توسط این سیستم بسیار قابل استنادتر از مدارک جمع آوری شده مشابه است. چرا که شخص و یا بازپرس به آسانی می تواند بی گناهی و یا جرم را اثبات کند. در برخی از کشورها نظیر اسپانیا این اپلیکیشن پیشرفت های قابل توجهی داشته است. به عنوان مثال با اتصال به GPS شخص مورد نظر، به آسانی لحظه ورود کاربر به فرودگاه و یا عزیمت به کشور مورد نظر را به دست خواهید آورد. برای بسیاری از کارشناسان و یا کاربران این سوال پیش خواهد آمد که تمامی اطلاعات دریافتی تنها از یک تلفن همراه است و این چیزی را ثابت نخواهد کرد. اما این نکته حائز اهمیت خواهد بود، چرا که بر اساس منطق، گوشی آیفون شخصی هیچکس در دستان شخص دیگری نخواهد بود !!!

رمزها

Smartphone-Tracking-Password-on-Your-Smartphone-Set-A-Pin-Code-on-Your-Smartphone-How-Much-Does-My-Smartphone-Know-About-Me-Smar-532032

برای بسیاری از کاربران پیش آمده که در استفاده از اپلیکیشن ها در گوشی های هوشمند به اعتبار رمزهای کاربری متفاوت و پیچیده، هرگز از برنامه ها به صورت کامل خارج (Sign Out) نمی شوند. این باور غلط اگر چه کار را برای کاربران در استفاده روزانه و حتی لحظه ای آسان کرده است اما به خاطر داشته باشید با از دست دادن تلفن همراه خود چه پیامدهایی را متوجه خود کرده اید.

به باور بسیاری از کارشناسان، این اپلیکیشن ها در عین کاربردی بودن در صورت عدم استفاده صحیح و یا قرار گرفتن در دست افراد بدون صلاحیت، بسیار خطرناک خواهد بود. چرا که آخرین تراکنش مالی، موقعیت جغرافیایی اخیر و حتی عکس های خصوصی در خطر دستبرد قرار خواهند گرفت. این مسئله تنها به گوشی ها و گجت های همراه ختم نمی شود، حتی افرادی که خانه هایی مجهز به تکنولوژی هوشمند دارند نیز از این خطر مصون نمی باشند. تمامی ویدیوهای ضبط شده از محیط خانه قابل دسترس هکرها خواهد بود. تمامی این اپلیکیشن ها، در صورت عدم مجهز بودن به سیستم های حفاظتی و امنیتی در خطر خواهند بود.

منبع: express

ارسال نظر