سونی اکسپریا XZ چگونه تبدیل به پرچم دار سونی شد؟

نام سونی در سال های اخیر به یکی از برند های خوب گوشی هوشمند تبدیل شده است، آخرین پرچم دار سونی، اکسپریا XZ بود، در این مقاله به بررسی این نکته می پردازیم که سونی چگونه XZ را به عنوان پرچم دار خود معرفی کرد و آیا این پرچم دار به اندازه کافی در بازار موفق بوده است.

سونی اکسپریا XZ چگونه تبدیل به پرچم دار سونی شد؟

کلیک -برای درک نام اکسپریا XZ باید به کمی عقب برگردیم و ببینیم که این کمپانی این نام را از کجا آورده است. بی شک شما با خط تولید سری اکسپریای سونی آشنایی دارید، این خط سال ها است که راه اندازی شده است و سونی گوشی های هوشمند زیادی از سری اکسپریا به بازار معرفی کرده است.

در فوریه سال ۲۰۱۶ سونی در رویداد Japanese electronics behemoth اعلام کرد که تولید گوشی های هوشمند سری Z از اکسپریا به پایان رسیده است و این کمپانی دیگر گوشی هوشمندی از سری Z به بازار عرضه نخواهد کرد. این به این معنا است که کمپانی سونی همیشه در بازار کمتر به فکر اسم و رسم بوده است و همیشه سعی داشته است تا محصولی ارائه کند تا بیشتر مورد استفاده و استقبال مردم قرار بگیرد.

با این حساب سونی درصدد برآمد تا با نامی بتواند مخاطبان را به سمت خود جذب کند، این نام باید به قدری جذاب و گیرا بود که می توانست از سد گوشی های هوشمندی مانند آیفون و پیکسل گوگل گذر کند. در واقع زمان ارائه سونی اکسپریا XZ و آیفون ۷ و گوگل پیکسل در یک بازه زمانی بود.

آخرین دستگاه از سری Z یعنی Sony Xperia Z5 Premium نیز از ویژگی های بسیار خوبی برخوردار بود، صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی با کیفیت نمایش تصویر ۴K، عمر باتری فوق العاده. این دستگاه با این حال که آخرین سری خط Z بود ولی باز هم از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بود. در هر صورت سونی تصمیم به پایان سری Z گرفت و در راستای این تصمیم سونی دستگاه های Xperia XA Ultra و Xperia X performance را به بازار ارائه کرد.

سونی اکسپریا XZ چگونه تبدیل به پرچم دار سونی شد؟

با ارائه این دو دستگاه کاملاً آشکار شد که سونی تصمیم گرفته است تا نام و عنوان سری پرچم داران خود را از Z تبدیل به حرف دیگری یعنی X بکند. از این جا زمره های شنیده شدن نام XZ به گوش می رسید. بسیاری از منتقدان این حرکت سونی و دستگاه جدید سونی را اتفاق خوبی برای سونی نمی دانند.

اکسپریا XZ با مشخصات فنی بسیار خوبی ارائه شد، پردازنده اسنپدراگون ۸۲۰، رم ۳ گیگابایتی، قابلیت اضافه کردن Micro SD، دوربین ۲۳ مگا پیکسلی پشت و ۱۳ مگا پیکسلی جلو، پورت USB-C، صفحه نمایش ۴K که این صفحه نمایش دارای ابعاد ۵٫۲ اینچی با رزولوشن تصویر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ است.

در سونی XZ هنوز هم برخی ویژگی ها و شمایل خاص کمپانی سونی مثل محل قرار گیری دکمه های دستگاه در کناره ها و پورت USB دیده می شود و سونی در این زمینه توانسته اصالت خود را تا حدی حفظ کند.

در به روز رسانی نرم افزاری، سونی در XZ بسیار موفق تر نسبت به Z5 عمل کرده است. اخیراً هم به روزرسانی اندروید نوقا ۷ نیز در XZ اضافه شده است. سونی در ایمیلی به کاربران خود اطلاع داده است که می توانند از به روزرسانی آخرین نسخه اندروید برخوردار شوند.

سونی اکسپریا XZ چگونه تبدیل به پرچم دار سونی شد؟

سونی در دستگاه های خود ترجیح داده است تا از صفحه کیبورد SwiftKey استفاده کند و هنوز مقاومتی در استفاده از Google keyboard دیده می شود. یکی از برگ برنده های اصلی سونی در XZ دسترسی بسیار راحت این دستگاه به میانبر ها است. سونی در XZ سعی کرده است تا به هرچه راحت تر کردن راه های میانبر برسد و بتواند این شرایط را فراهم کند تا کاربر در هر کجای سیستم و نرم افزار هست به راحتی با انتخاب مسیری میانبر به مقصد اصلی خود، ضرورت‌ها، برسد.

باتری XZ یک باتری ۲۹۰۰ میلی آمپری است که این باتری نیز می تواند به اندازه کافی انرژی تولید کند. در هر حال با وجود سیستم استفاده بهینه باتری در این دستگاه، این دستگاه از ظرفیت مناسبی برای نگاه داشتن کامل انرژی برخوردار نمی باشد و باتری این دستگاه نتوانسته است به خوبی عمل کند.

در سایت CNET تستی بر روی باتری XZ انجام شد، در تبلیغات این دستگاه آمده است که این دستگاه قادر است ۱۳ ساعت باتری را نگاه دارد در صورتی که درآزمایش ها این عدد تبدیل به ۹ ساعت شده است. اگر قصد خرید XZ را دارید باید به این نکته بسیار با دقت توجه کنید.

یکی دیگر از مشکلات اساسی XZ قیمتش است، این دستگاه با قیمت ۱۰۰۰ دلار در استرالیا عرضه می شود و این قیمت XZ را در محدوده قلمرو گلکسی S7، گوگل پیکسل و آیفون ۷ قرار می دهد، آیا این دستگاه توانایی رقابت با این پیشتازان را دارد؟

در هر صورت نباید از ویژگی های مثبت نیز صرف نظر کرد، این دستگاه قابلیت های مثبت بسیار زیادی نیز دارد ولی با مشکل اساسی باتری باید این سؤال را کرد که هدف سونی از تغییر نام پرچم داران خود از Z به X چه بوده است؟ قطعاً باید کیفیت بهتر در دستگاه ها دیده شود و مخاطب انتظار بهترین ها را در پرچم داران دارد.

در هر صورت به عنوان حرف نهایی باید گفت با ارائه نامناسب XZ و مشکلات بروز کرده در این دستگاه شاید مخاطبان سری Z را بیشتر از سری X دوست داشته باشند.

ارسال نظر