از 10 تصور غلط دوری کنید و یک برنامه نویس حرفه ای شوید!

آیا رویای تبدیل شدن به یک برنامه نویس کامپیوتر را دارید؟ با توجه به درآمد بالای برنامه نویسان، بسیاری از مردم تمایل دارند به یک برنامه نویس تبدیل شوند!

از 10 تصور غلط دوری کنید و یک برنامه نویس حرفه ای شوید!

کلیک-اما واقعیت چیز دیگری است و برنامه نویسی، شغل بسیار دشواری است! و برای یادگیری آن باید زحمات زیادی کشید. افراد بسیار زیادی بودند که به این شغل علاقه ی فراوانی داشتند اما در همان اوایل کار، از آن دلسرد شدند. در این مطلب قصد داریم برای کسانی که می خواهند وارد این عرصه شوند، راهکارهایی را ارائه کنیم. ممکن است تصورهای عجیبی در مورد برنامه نویسی در ذهنتان شکل گرفته باشد اما واقعیت چیز دیگری است! در واقع تصورات غلط می تواند، مانع برنامه نویس شدن شما شود!

تصور اول: برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس، باید یک نابغه بود!

واقعیت: اغلب مردم فکر می کنند که برنامه نویس ها یک گونه ی خاص از بشریت هستند و مغز آن ها مانند ماشین حساب است! اما واقعیت این است که توسعه دهندگان، مردمی عادی هستند و عشق شدید به همراه تلاش فراوان، باعث موفقیت آن ها در این حرفه شده است و مانند هر کار دیگری، اگر کسی تلاش کند موفق خواهد شد و در غیر اینصورت شکست خواهد خورد.

چنانچه در مورد یادگیری برنامه نویسی کنجکاو هستید، نگران نباشید. برنامه نویسی، نوعی ارتباط بین توسعه دهنده و کامپیوتر می باشد و وظیفه ی توسعه دهنده این است که مجموعه ای از دستورالعمل ها را به کامپیوتر بدهد.

البته فکر نکنید که جمله ی "کامپیوتر، برای من یک وبسایت بساز" یک دستور العمل است! بلکه بسیار پیچیده است. به طور کلی این دستورالعمل ها، مواردی هستند که کامپیوتر قادر به درک آن ها می باشد.

تصور دوم: برای من خیلی دیر است که به یک برنامه نویس تبدیل شوم!

واقعیت: هیچ وقت برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس، دیر نیست. درست است که تعداد زیادی از افراد, از دوران کودکی شروع به یادگیری برنامه نویسی می کنند و تجارب فراوانی را بدست می آورند، اما این موضوع به این معنا نیست که کسانی که دوران کودکی یا جوانی خود را از دست داده اند دیگر نمی توانند برنامه نویسی یاد بگیرند! بنابراین در هر سنی می توان به یادگیری برنامه نویسی پرداخت.

تصور سوم: برای برنامه نویس شدن، نیاز به رفتن به دانشگاه و مدرک علوم کامپیوتر خواهم داشت!

واقعیت: شاید باور نداشته باشید اما تعداد زیادی از بهترین برنامه نویسان دنیا، دارای مدرک دانشگاهی نیستند و از ادامه ی تحصیل منصرف شده اند! برای یاد گرفتن برنامه نویسی، حتما به معلم یا استاد نیاز نخواهید داشت هرچند که وجود آن می تواند سرعت پیشرفت را افزایش دهد. اما با توجه به وجود منابع آموزشی فراوان نظیر: کتاب, اینترنت و ویدیوهای آموزشی، وجود مدرس ضروری نیست!

تصور چهارم: برای یادگیری برنامه نویسی، باید مغز ریاضیات بود!

واقعیت: برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده، لازم نیست انتگرال، مشتق, لگاریتم و ... را بلد باشید! شما حتی نیاز ندارید که بدانید این ها چه هستند!

البته این بدان معنا نیست که برنامه نویسان از دستورات پیشرفته ی ریاضی استفاده نمی کنند و ممکن است در پروژه هایی به دستورات ریاضی نیاز داشته باشید. با این حال، پلاگین ها و کتابخانه های فراوانی برای انجام محاسبات ساخته شده اند.

تصور پنجم: باید بهترین زبان برنامه نویسی را یاد بگیرم!

واقعیت: سوالی که اغلب برنامه نویسان مبتدی مطرح می کنند این است که "بهترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری کدام است؟". این پرسش، یک سوال خوب و در عین حال گمراه کننده است. پاسخ سوال اینست که: هیچ زبانی از دیگری بهتر نیست، همانطور که زبان فرانسوی از زبان اسپانیایی بهتر نیست. البته از لحاظ کسب درآمد، بستگی به مکانی دارد که در آن زندگی می کنید و باید بررسی کرد که در محل سکونت شما، سود کدام زبان از دیگری بیشتر است.

سوال خوبی که تعدادی از برنامه نویسان مطرح می کنند این است که "ابتدا کدام زبان را یاد بگیرم؟". پاسخ سوال این است که اگر می خواهید توسعه دهنده ی بزرگی باشید باید چند زبان را یاد بگیرید.

بهترین روش این است که اصولی یاد بگیرید، به عنوان مثال اگر می خواهید توسعه ی دهنده ی وب باشید باید از زبان های HTML و CSS که پایه ی ایجاد یک وب سایت هستند، شروع کنید. اگر به برنامه نویسی کامپیوتر علاقه مند هستید، بر روی زبان هایی متمرکز شوید که بیشترین میزان منابع آموزشی و مستندات آنلاین را به همراه دارند و در مورد انتخاب بهترین زبان، نگران نباشید. در روند یادگیری، نقاط قوت و ضعف، خود را نمایش خواهند داد.

تصور ششم: پس از گذشت مدت زمانی، دیگر همه چیز را بلدم و دیگر برنامه نویسی نخواهم کرد!

واقعیت: ممکن است فکر کنید که اگر چند سال به صورت مداوم برنامه نویسی کار کنید، همه چیز را در مورد آن یاد خواهید گرفت و دیگر لزومی به یادگیری بیشتر نیست! این تصور کاملا غلط است و برنامه نویسی یک علم نامحدود است و هر چقدر بیشتر کار کنید متوجه خواهید شد که کمتر بلد هستید! زبان های برنامه نویسی به صورت مداوم، به روز رسانی می شود و همیشه، کتابخانه ها و توابع جدیدی برای آن ها ساخته می شود. بنابراین هر چقدر تلاش کنید باز هم کم است!

تصور هفتم: تمامی پروژه های برنامه نویسی را من انجام می دهم!

واقعیت: هرگز فکر نکنید که چون برنامه نویسی یاد گرفته اید تمامی پروژه ها به سمت شما هدایت خواهند شد! زیرا تعداد افرادی که در کار خود بسیار حرفه ای هستند، کم نیست! مسلما رقبایی وجود خواهند داشت که شما را به دردسر بیندازند! بنابراین برای پیدا کردن کار، می بایست بسیار پر تلاش باشید و برای بدست آوردن پروژه، جست و جو کنید.

تصور هشتم: یادگیری متن کامل شده است!

واقعیت: در پایان تجربه ی برنامه نویسی، شما مهارت های زیادی را یاد گرفته اید. به هر جهت، این بدان معنا نیست که میزان یادگیری شما کامل است. اگر کدها را به صورت مداوم بررسی نکنید و یا تلاشی در زمینه ی یادگیری موضوعات مختلف انجام ندهید، حتی ممکن است ساده ترین موارد در مورد برنامه نویسی را فراموش کنید! فراموشی، ماهیت برنامه نویسی است! با توجه به اینکه تعداد دستورات، بسیار زیاد است، حتی اگر بیشترین تجربه را داشته باشید ممکن است این کدها از ذهنتان خارج شود!

تصور نهم: به کمک سایر برنامه نویسان نیاز نخواهم داشت!

واقعیت: سعی کنید دوستان برنامه نویس بیابید و از آن ها کمک بخواهید! ممکن است خنده دار به نظر برسد ولی داشتن دوستان برنامه نویس و مشورت با آن ها در مورد پروژه ها، کدها و سایر موارد می تواند کمک شایانی به پیشرفتتان در علم برنامه نویسی نماید. همچنین مرور اطلاعات، می تواند باعث ماندگاری اطلاعات در ذهن شما شود! بنابراین همیشه از دوستان برنامه نویس خود کمک بخواهید و مطمئن باشید همیشه مطالبی وجود دارند که شما بلد نباشید و از دوستان خود یاد بگیرید!

تصور دهم: کافی است برنامه نویس خوبی باشم تا همه ی شرکت ها بخواهند مرا جذب کنند!

واقعیت: حتی با وجود آموزش مناسب، ممکن است هنوز مهارت های مصاحبه ی شغلی را نداشته باشید. مصاحبه، مانند یک عضله است، اگر از آن استفاده نکنید مطمئن باشید که ضعیف خواهد شد. بنابراین لازم است قبل از مصاحبه ی شغلی، در مورد پاسخ دادن به سوالات فکر کنید و تمرین داشته باشید حتی در مقابل آینه! حتی تمرین کردن تست های احتمالی که در آزمون استخدامی به شما داده خواهد شد، بسیار مهم است. بعضی از شرکت های برنامه نویسی ممکن است شما را به یک چالش دعوت کنند، مثلا ممکن است یک پروژه ی نرم افزاری از شما بخواهند و انتظار داشته باشند که شما در مدت یک شب آن را انجام دهید! لازم به ذکر است که موارد پایه و مقدماتی کدنویسی را بلد باشید، رزومه ی کاری خود را با مهارت ها و دانش خود به روز رسانی کنید. مطمئن شوید که لباس شما مناسب باشد! و فراموش نکنید که ارسال یک تشکر مختصر با استفاده از ایمیل، پس از مصاحبه عالی است!

به طور کلی تبدیل شدن به یک برنامه نویس، کار آسانی نیست و تعداد محدودی می توانند در این کار حرفه ای شوند.

منبع: brazen

ارسال نظر