چگونه سلامت گوشت قرمز را تشخیص دهیم؟

گوشت قرمز هرچقدر هم که برای انسان ضرر داشته باشد، علاقه‌مندان بسیار زیادی دارد. علاوه بر مشکلات بلند مدتی که گوشت قرمز می تواند برای ما ایجاد کند، بیماری های خاصی نیز از گوشت های ناسالم در بدن انسان ایجاد خواهد شد.

چگونه سلامت گوشت قرمز را تشخیص دهیم؟

به گزارش کلیک، بسیاری بر این باورند که وجود خون در گوشت قرمز به معنی نامناسب بودن گوشت است در صورتی که در واقع رنگ قرمزی که در گوشت های تازه مشاهده می کنیم نه از خون حیوانات بلکه از پروتئینی است به نام Myoglobin که اکسیژن را به بدن موجودات می رساند.

این پروتئین در مجاورت هوا به رنگ قرمز روشن در می آید و با پخته شدن، تیره تر می شود. در نتیجه گوشت پخته شده ای که رنگ روشن خونی دارد فقط در دمای پایین‌تری پخته شده و مشکلی ندارد.

چگونه سلامت گوشت قرمز را تشخیص دهیم؟

میوگلوبین بدن حیواناتی که عضلات بیشتری دارند، بیشتر است در نتیجه گوشت حیوانات مسن تر قرمز تر به نظر می رسد. با مشخص شدن این موضوع، دلیل روشن تر بودن گوشت گوساله در برابر گوشت گاو را می توانیم بهتر درک کنیم

  • تازه‌ترین گوشت گاو به رنگ بنفش روشن است

اگر به دنبال یافتن راهی برای تشخیص گوشت گاو و گوساله تازه می گردید باید به شما بگوییم که ساده‌ترین راه برای این کار، دقت به رنگ گوشت است. گوشت های تازه دارای رنگی نزدیک به بنفش روشن هستند که تضمین کننده سلامت گوشت مصرفی است.

  • رنگ قهوه ای حتما به معنی خرابی گوشت نیست

چند روزی که از مرگ حیوان بگذرد، میوگلوبین اکسیده می شود و در نتیجه گوشت به رنگ واقعی خود که جگری نزدیک به قهوه ای است، تبدیل می شود. گوشت های قهوه ای رنگ کهنه تر و در نتیجه آماده خراب شدن هستند. این‌گونه گوشت‌ها در صورتی که بوی مناسبی داشته باشند، مشکلی برای مصرف ندارند اما بهتر است آنها را به سرعت بپزید.

چگونه سلامت گوشت قرمز را تشخیص دهیم؟

  • رنگ گوشت پخته شده، نحوه پخت را شرح می دهد

رنگ گوشت پخته شده، ارتباط مستقیمی با نحوه پخت آن دارد. گوشت‌هایی که در ۶۰ درجه سانتی‌گراد پخته می شوند، رنگ قرمز روشن دارند. گوشت‌هایی که بین ۶۰ تا ۷۰ درجه دما پخته می شوند، صورتی رنگ می شوند و گوشت‌هایی که در دما های بالاتر پخته می شوند به رنگ تیره و قهوه ای در خواهند آمد.

از نظر پزشکی پیشنهاد می شود که گوشت قرمز حداقل برای ۳ دقیقه و در دمای بالای ۶۵ درجه سانتی‌گراد پخته شود تا باکتری های آن به طور کامل کشته شوند.

چگونه سلامت گوشت قرمز را تشخیص دهیم؟

  • آیا استیک های پرخون ضرر دارد؟

همان‌طور که در این مقاله متوجه شدید، مایع همراه گوشت قرمز، خون نیست، بلکه ترکیبی از میوگلوبین و آب را تشکیل می دهد که می تواند نشان دهنده تازگی گوشت و البته پخت با دمای پایین باشد. بهتر است گوشت‌هایی را مصرف کنید که تازه باشد و در دمای مناسب پخته شود. استیک های پر آب می تواند حاوی مقادیری باکتری باشد که در نتیجه پخت نا صحیح در گوشت مصرفی باقی می ماند.

ارسال نظر