تشخیص کم‌خونی با استفاده از اپلیکیشن HemaAPP

محققان دانشگاه واشینگتن، اپلیکیشن موبایلی ساخته‌اند که گوشی‌های هوشمند را به ابزاری برای تشخیص کم‌خونی یا Anemia تبدیل می‌کند.

تشخیص کم‌خونی با استفاده از اپلیکیشن HemaAPP

به گزارش کلیک، آنمی یکی از اختلالات رایج‌ در جوامع در حال توسعه می‌باشد و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی این اختلالات ۲۵ درصد از جمعیت را در بر می‌گیرد. اپلیکیشن HemaApp به متخصصان سلامت امکان می‌دهد که به سادگی با تاباندن نور فلش گوشی به پوست بیمار دریابند که آیا بیمار دچار آنمی است یا خیر!

آنمی، کم‌خونی ناشی از فقر آهن است و با تجزیه و تحلیل رنگ خون مشخص می‌شود، در واقع کم‌خونی با تشخیص سطح پایین هموگلوبین و یا سلول‌های قرمز خون قابل شناسایی است. اپلیکیشن HemaApp میزان غلظت هموگلوبین را تخمین می‌زند.

اپلیکیشن با دقت بالا و هزینه کمی امکان می‌دهد که آنچه زیر پوست بیمار می‌گذرد قابل رویت باشد. در واقع این اپلیکیشن نسبت به ابزار Masimo Pronto که مورد تایید FDA است دقت یکسانی دارد. Masimo Pronto برای اندازه‌گیری هموگلوبین غیرتهاجمی از یک برش بر روی انگشت شخص استفاده می‌کند.

در کشورهای در حال توسعه، یک گوشی هوشمند که اپلیکیشن HemaApp بر روی آن نصب شده است، بسیار ارزان‌تر از دیگر روش‌های تشخیصی خواهد بود.

تیم پژوهشی این پروژه، قبلا با همکاری گروهی از پژوهشگران واشینگتن، اپلیکیشن دیگری که می‌تواند زردی را در نوزادان تشخیص دهد توسعه دادند. پژوهشگران در صدد توسعه اپلیکیشن خود برای غربالگری بیماری سلول داسی شکل و سایر اختلالات خونی هستند.

علی‌رغم دقتی که این اپلیکیشن دارد، با این حال فقط می‌تواند یک غربال‌گری اولیه انجام دهد و افرادی که سطح هموگلوبین آن‌ها پایین است، همچنین باید یک آزمایش خون برای تصمیم‌گیری نهایی انجام بدهند. این اپلیکیشن به متخصصان بالینی اجازه می‌دهد که لااقل بیمارانی که نیاز به تست‌های تکمیلی دارند را شناسایی کنند.

ارسال نظر