راه‌حلی برای اطمینان از نگه‌داشتن فرمان اتومبیل توسط رانندگان

کلیک - سالانه تصادفات بسیاری در دنیا به دلیل کم توجهی رانندگان به کنترل فرمان اتومبیل رخ می‌دهد. تولیدکنندگان خودرو درصدد هستند که سیستمی را در اتومبیل‌های خود تعبیه کنند تا راننده از نگه‌داشتن فرمان اتومبیل به هیچ وجه چشم‌پوشی نکند.

راه‌حلی برای اطمینان از نگه‌داشتن فرمان اتومبیل توسط رانندگان

خودروسازان با استفاده از دوربین‌های کوچک،سنسور‌های ردیابی، مانیتور‌های فرمان و هشدار‌های شنیداری اطمینان حاصل می‌کنند که این ویژگی‌ها زمانی که رانندگان از سیستم‌های پیشرفته اتومبیل مانند سیستم پیشرفته تسلا با نام Autopilot استفاده می‌کنند به آن‌ها کمک خواهند کرد.

درگزارشی که این هفته از تصادف ماه May سال ۲۰۱۶ ارائه شد آمده است که یکی از رانندگان خودرو‌های کمپانی Tesla به مدل S زمانی که از سیستم پیشرفته Autopilot استفاده می‌کرد تصادف فجیعی رخ داد که منجر به مرگ راننده شد. صندوق ایمنی حمل و نقل ملی با بررسی این موضوع اعلام کرد که رانندگان با وجود هشدار‌های مکرر وسیله نقلیه، عموما باز هم دستان خود را از روی فرمان برمی‌دارند.

خودروسازان از شمار زیادی از تصادفات ناشی از سیستم‌های خودکارسازی اتومبیل و مشکلات این سیستم در انجام کارهای رانندگی به طور خودکار می‌گویند. این سیستم خودکارسازی اتومبیل زمانی ایمن است که اتومبیل در هر شرایطی با خیال راحت به صورت خودکار رانندگی کند. اما با این وجود رانندگان نیز باید هوشیار و آماده کنترل باشند حتی اگر اتومبیل به صورت خودکار رانندگی را انجام بدهد. آژانس ایمنی حمل و نقل ملی ملزم به بررسی حوادث مهم حمل و نقل است. بر اساس گزارشات این آژانس در طول ۳۷ دقیقه سفر راننده خودرو تسلا از ۴۱ دقیقه، راننده فقط به مدت ۲۵ ثانیه دستان خود را بر روی فرمان نگه داشته است و دوباره از روی فرمان برداشته است و پس از شنیدن هشدار‌های بصری و شنیداری مجددا دستان خود را به مدت ۳ ثانیه بر روی فرمان گذاشته است.

کمپانی جنرال موتورز ضمن تایید فناوری کمک راننده خود به نام Super Cruise که اجرای آن برای اوایل سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود، اعلام کرد که این فناوری هنوز در دست کارشناسان است و پس از تجزیه و تحلیل‌های مورد نظر در سیستم‌های اتومبیل‌های این کمپانی راه‌اندازی خواهد شد. به احتمال زیاد این فناوری پاییز امسال عرضه خواهد شد. آقای Barry Walkup مهندس ارشد سیستم Super Cruise گفت: این کمپانی (جنرال موتورز) بر عملکرد توجه راننده و نظارت بر راننده تاکید بسیاری دارد. سیستم سوپر کروز با استفاده از یک دوربین کوچک که بر روی راننده تمرکز دارد و با چراغ‌های مادون قرمز کار می‌کند موقعیت سر راننده را تعیین کرده تا تشخیص دهد راننده به چی نگاه می‌کند و به دنبال چیست. اگر سیستم سوپر کروز با استفاده از نرم‌افزار تشخیص چهره عمل کند، شناسایی راننده مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این سیستم باعث می‌شود که راننده دوباره به جاده بازگردد، اگر راننده پاسخ ندهد، سیستم هشدار‌ها را افزایش می‌دهد همچنین نوار نور فرمان شروع به چشمک زدن می‌کند، شاخص‌های بصری،هشدار‌های لمسی در صندلی و هشدار‌های شنیداری همگی با هم در جلب توجه راننده عمل خواهند کرد. اگر باز هم راننده پاسخ ندهد، اتومبیل بر روی متوقف شدن کنترل می‌شود.

اتومبیل‌های کمپانی Volkswagen AG و Audi مجهز به سیستم پیشرفته‌ای هستند که فرمان و ترمز را در سرعت‌هایی تا ۴۰ مایل کنترل می‌کند. این سیستم به راننده نیاز دارد بدین صورت که هر ۱۵ ثانیه یکبار راننده فرمان را در دست بگیرد. کمپانی Audi اعلام کرده است که این سیستم به راننده از طریق صدای بوق هشدار می‌دهد و اگر راننده پاسخ ندهد، خودرو را متوقف خواهد کرد.

ارسال نظر