چگونه از انفجار بمب اتم جان سالم به در ببریم؟

رسانه کلیک - در این مقاله خواهیم دید که در زمان انفجار اتمی چه کارهایی می توان انجام داد و یا چه چیزهایی مورد نیاز است که تا حدودی بتوان از اثرات مضر آن دور بود.

چگونه از انفجار بمب اتم جان سالم به در ببریم؟

روز سه شنبه کره شمالی اولین موشک بالستیک بین قاره‌ای خود را پرتاب کرد. راکتی که برد آن ۳۴۰۰ مایل است و در قسمت بالای آن می‌توان بمب اتم کار گذاشت. این کشور به همراه ۸ کشور دیگر ۱۴۹۰۰ مواد هسته‌ای دارند. در صورت وقوع جنگ، پرتاب این موشک می‌تواند آلاسکا را از بین ببرد. و بقیه آمریکا با تهدید سایه‌وار هسته‌ای مواجه خواهند شد. انفجار هسته‌ای تروریستی، یکی از ۱۵ موارد سناریو فاجعه است که دولت فدرال آن را اعلام کرده است.

بنابر گفته‌های بادمیر ، یکی از کارشناسان علم تابشی کتابخانه ملی آمریکا، ۱۰ کیلوتن انفجار هسته‌ای معادل ۵۰۰۰ بار انفجار شهر اوکلاهاما است. هنوز هیچ‌کس نمی‌داند این مقدار چه خسارت‌هایی می‌تواند به بار بیاورد. اما نمی‌توان نگران هم نبود به‌خصوص که در این سال‌ها تولید بی‌رویه مواد هسته‌ای افزایش پیدا کرده است. با اینکه که دولت‌ها با تمام قوا از تولیدات هسته‌ای خود محافظت می‌کنند اما هیچ ضمانتی نیست که این تولیدات به‌دست تروریست‌ها نیافتند.

انفجار اتمی

طبق اظهارات بادمیر ، زمانی که انفجار هسته‌ای در شهر شما و یا نزدیک شهر شما روی داد می‌بایست هرچه سریع‌تر از تابش خشک‌کننده و امواج خردکننده آن فرار و پناهگاهی پیدا کنید. به یاد داشته باشید که لیستی از لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید که در مواقع ضروری این‌ چنینی بتوانید از آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این لیست را در تمام موقعیت‌های ضروری می‌توانید استفاده کنید.

تأثیرات بسیار مخرب انفجار اتمی تا ۲۴ یا ۴۸ ساعت بعد از آن باقی است

اثر ثانویه انفجار اتمی، باران‌های رادیواکتیوی است که مخلوطی پیچیده از هسته‌های اتمی است که با تقسیم اتم صورت می‌گیرد . بسیاری از این مواد به‌سرعت فرو می‌ریزند و اشعه گاما -نوری بسیار شدید و قابل‌مشاهده - را منتشر می‌کنند . قرار گرفتن در مسیر این اشعه، سلول‌های بدن را از بین می‌برد درنتیجه بدن دیگر نمی‌تواند سلول‌های جدید تولید کند، سیستم ایمنی بدن از بین می‌رود و بدن دیگر نمی‌تواند در مقابل عفونت‌ها مقاوم باشد. به این حالت، سندروم هسته‌ای حاد می‌گویند . تنها مواد خیلی غلیظ و متراکم مانند مقدار خیلی زیادی خاک و سرب می‌تواند جلوی انتشار مواد رادیویی را بگیرد. میزان انتشار مواد اتمی بسیار سریع است و احمقانه است که فکر کرد می‌توان با اتومبیل از محل حادثه فرار کرد.

لوازم ضروری

کیف لوازم اورژانسی شما می‌بایست خیلی کوچک و خلاصه باشد.

معمولاً جمع آوری تمام لوازم اورژانسی، حجم بسیار زیادی دارد اما اگر که در زمان حادثه به همه آن‌ها دسترسی ندارید تلاش کنید تا اقلام مهم را با خورد بردارید. به خاطر داشته باشید که جمع آوری این وسایل نباید از زمان فرار شما به پناهگاه کم کند. در ادامه مواد مورد نیازی که بادمیر مهم می‌داند را به شما می‌گوییم و سپس لیستی از لوازم مهم که ستاد مدیریت بحران آمریکا اعلام کرده است را در اختیار شما قرار می‌دهیم .

بنا بر اظهارات بادمیر ، اولین وسیله مورد نیاز شما رادیو است. سعی کنید که حتماً با خود رادیو داشته باشید؛ البته اگر گوشی‌های شما مجهز به رادیو بود هم کفایت می‌کند . اما بادمیر خود رادیو را به گوشی‌های همراه ترجیح می‌دهد ؛ چراکه گاهی برج‌های تلفنی هم توسط این انفجار از بین می‌روند . اهمیت رادیو به این خاطر است که شما می‌توانید از طریق آن، اخبار مربوطه را دریافت کنید و بفهمید که کی می‌توانید از پناهگاه خارج شوید و یا از چه طریقی می‌توانید از آن محل دور شوید. به خاطر داشته باشید بهترین پناهگاه زیرزمین خانه‌ها است و هرچه قدر که در ارتفاع قرار بگیرید خطر آن بیشتر است.

دومین چیزی که به آن احتیاج دارید آب است. به ازای هر فرد و روزی یک گالن آب احتیاج دارید تا هم بتوانید از آن بنوشید و هم بتوانید تشعشعات رادیویی را پس‌ازاینکه لباس‌های خود را درآوردید ، از روی پوست خود بشویید.

سومین چیزی که احتیاج دارید اندازه یک و یا دو روز صبحانه است تا بتوانید کمی گرسنگی خود را برطرف کنید.

مورد چهارم ، داروهای مورد نیاز خود را بردارید. به خاطر داشته باشید که در استفاده از داروهای مورد نیاز، قرص‌های یددار و پتاسیم مصرف نکنید. بسیاری فکر می‌کنند که این قرص‌ها اثری ضد رادیویی دارند که اشتباه می‌کنند. اگر چنانچه در زمان انفجار بیرون هستید حداکثر میزان رادیواکتیوی که شما می‌توانید در معرض آن قرار بگیرید ۰٫۲ درصد است؛ پس وقت خود را صرف کارهای بیهوده نکنید.

وسایل مورد نیازی که ستاد مدیریت بحران امریکا اعلام کرده است:

  1. آب: به اندازه ۳ روز و به ازای هر فرد یک گالن جهت نوشیدم و رعایت بهداشت و درمان
  2. به اندازه ۳ روز
  3. باتری و رادیو
  4. فلش‌ لایت ها به همراه باتری‌های بیشتر
  5. کیف کمک‌های اولیه
  6. سوت برای کمک خواستن
  7. ماسک آغشته به خاک: تا بتوانید از این ماسک در برابر هوای آلوده استفاده کنید. ورق‌های پلاستیکی به همراه نوار لوله برای ساخت پناهگاه
  8. دستمال توالت، کیسه آشغال و چیزهای دیگر به جهت رعایت بهداشت و درمان
  9. آچار و انبر برای قطع کردن آب و برق
  10. دربازکن اگر که از مواد غذایی کنسروی استفاده می‌کنید
  11. لامپ‌های مسافرتی

لیست وسایل مورد نیاز ثانویه

  1. تجویزات پزشکی، دارو، لیوان
  2. وسایل مورد نیاز کودکان و نوزادان
  3. غدای مورد نیاز حیوانات خانگی
  4. اسناد مهم
  5. پول نقد و یا چک بانکی
  6. کیسه‌خواب به ازای هر فرد و حتی بیشتر؛ اگر چنانچه در آب و هوای سرد زندگی می کنید
  7. جمع آوری لباس‌های مناسب
  8. قطره چکان و سفیدکنندهای خانگی. سفیدکنندها معمولاً خاصیت ضد عفونی دارند که در صورت نیاز می‌توانید ۱۶ قطره سفیدکننده را با یک گالن آب مخلوط کنید تا آب ضدعفونی شود. توجه بفرمایید که ضدعفونی کننده‌های غیر معطر استفاده شود.
  9. خاموش‌کننده آتش
  10. کبریت در بسته بندی های ضد آب
  11. وسایل بهداشتی شخصی
  12. دستمال کاغذی و ظروف مقوایی
  13. کاغذ و خودکار
  14. کتاب، پازل و اسباب بازی‌های کوچک برای کودکان
ارسال نظر