ارسال ابررایانه شرکت اچ پی به فضا

رسانه کلیک - هفته آینده شرکت SpaceX از ایستگاه فضایی کندی، راکت CRS-12 را به فضا پرتاب می‌کند. این راکت، ابررایانه Spaceborne شرکت HP Enterprise را با خود به فضا ارسال می‌کند.

ارسال ابررایانه شرکت اچ پی به فضا

این ابررایانه از اجزای رایانه‌های از رده خارج‌شده ساخته شده که همچنان قابل استفاده هستند و می‌توانند در شرایط سخت فضا دوام بیاورند. همان‌طور که می‌دانید، فضا معمولاً با تکنولوژی مهربان نیست و عمر قطعات رایانه‌ای را کم می‌کند. این امر باعث شده تا ناسا، هر ماه علاوه بر پکیج مواد غذایی، قطعات لپ‌تاپ را هم به فضا ارسال کند. در نتیجه، بسیاری از قطعات رایانه‌ای که دیگر در اینجا قابل استفاده نیستند اما دوام خوبی دارند، به فضا ارسال می‌شوند.

همان‌طور که جاه‌طلبی ما از مدار زمین به مدار مریخ می‌رود، دانشمندان هم در تلاش‌اند تا کارهای محاسباتی را در خود فضاپیماها انجام دهند؛ چراکه هر چه قدر از زمین دورتر شوید میزان تأخیر در رد و بدل اطلاعات هم بیشتر می‌شود. برای مثال، ارسال پیام از زمین به مریخ و برعکس، هرکدام ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. HP، این ابررایانه را با همکاری ناسا ساخته که به همین منظور از سرورهای آپولو ۴۰، در آن استفاده کرده است. این رایانه نسخه خاصی از لینوکس را اجرا می‌کند و به یک محفظه آب سرد سفارشی مجهز است.

جالب است بدانید ناسا تنها از رایانه‌هایی استفاده می‌کند که دارای قطعات بسیار سخت و در نتیجه عمر مفید طولانی‌تری هستند؛ چرا که فضا پر از تابش و شعله‌های خورشیدی، ذرات ریز اتمی و میکرومترورها است. به همین منظور شرکت HP در ساخت این رایانه از نرم‌افزاری استفاده کرده که به‌ طور خودکار خطاهای رایانه‌ای ناشی از محیط را اصلاح می‌کند.

شایان ذکر است؛ این ابررایانه قرار است دوشنبه آینده ۲۳ مرداد به فضا پرتاب شود.

ارسال نظر