ابرکامپیوتر جدید HP هشت برابر سریع تر از کامپیوتر های شخصی است!

این هفته، HP از یک نمونه اولیه سیستم کامپیوتری جدید بلند پروازانه پرده برداری کرد که به ادعای این شرکت نخستین نمایش از مفهومی است که متخصصین آن را پردازش و محاسبه حافظه محور می نامند.

ابرکامپیوتر جدید HP هشت برابر سریع تر از کامپیوتر های شخصی است!

به گزارش کلیک، ایده پشت این کار این است که این ابرکامپیوتر که به آن لقب ماشین داده اند و اولین بار در ۲۰۱۴ به دنیا معرفی شد، مطلقا نسبت به فناوری های موجود، با تکیه بیشتر بر روی حافظه برای انجام محاسبات با وابستگی کمتر بر روی پردازنده های کامپیوتری بهتر و کارامد تر کار می کند.

در حالی که نمونه اولیه ماشینی که ما تا کنون در اختیار داریم، تنها به عنوان یک اثبات مفهوم از فناوری مذکوری نشان داده شده که در نهایت می تواند به اوج برسد، به نظر می رسد صحت ادعا های شرکت سازنده مبنی بر ویژگی ها و توانایی های این سیستم کامپیوتری تا حدی مشخص شده است.

شرکت HP که طرف متمرکز بر کسب و کار این همکاری است، می گوید: شبیه سازی ها نشان می دهد که محاسبات حافظه محور می تواند به بهبود سرعت پردازش ها و محاسبات تا هشت هزار برابر سریع تر از رایانه های معمولی دست یابد.

اما قبل از این که بیش از حد هیجان زده شویم، این ماشین به احتمال زیاد تا چند سال آینده به عنوان نسخه تجاری و به منظور بازار اصلی ارائه نخواهد شد و بازار هدف آن سرور های سطح بالا هستند که شرکت ها برای ارائه خدماتی مانند فیس بوک و یوتیوب به کاربران از آن ها استفاده می کنند؛ نه رایانه های شخصی معمولی و سطح متوسط.

اما این بدان معنا نیست که ما نباید از این خبر خوشحال شویم، زیرا در حالی که این ماشین در نهایت یک ابزار کسب و کار است، HP می گوید معماری مورد استفاده در آن یعنی محاسبات حافظه محور، می تواند روزی در محصولات مصرفی خانگی کاربران نقشی ایفا کند و حتی به دستگاه های هوشمندی مانند دوربین های متصل به اینترنت و سیستم های روشنایی راه پیدا کند که در زمره اینترنت اشیا قرار می گیرند.

اماچگونه محاسبات حافظه محور محاسبات را با سرعت بالایی انجام می دهند؟

در هسته این گونه سیستم ها، دستگاه از فوتونیک استفاده می کند - انتقال اطلاعات از طریق نور، به جای الکترون های رایانه های شخصی معمولی - تا به پردازنده ها برای دسترسی به اطلاعات از استخر بزرگ حافظه کمک کند.

در کامپیوترهای معمولی، محاسبات گاهی اوقات و در حالی که داده ها بین پردازنده های مختلف منتقل می شوند، می تواند به کندی پیش رود، اما در این ماشین، پردازنده های متعددی می توانند تماما به طور همزمان به استخر حافظه دسترسی داشته باشند و بنابراین، در پی بارگذاری دستگاه با حافظه اضافی، سرعت به طرز قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

سیستم نمونه در حال حاضر از ۸ ترابایت حافظه در کل استفاده می کند- حدود ۳۰ برابر بیشتر از مقداری که یک سرور معمولی می تواند نگهداری کند و نیز صدها برابر حافظه بیشتر از مقدار RAM که یک کامپیوتر مصرف کننده معمولی ممکن است داشته باشد.

HP در نظر دارد که در نهایت سیستم هایی با صدها ترابایت حافظه توسعه دهد - که این ماشین را حتی قوی تر نیز خواهد کرد - و نیز در حال توسعه نوع جدیدی از تراشه حافظه تجربی به نام یک ممریستور است که می تواند داده را حتی زمانی که خاموش است، در خود حفظ کند.

فن آوری ممریستور هنوز در حال توسعه است، اما با در نظر داشتن این نکته که HP امید دارد تا نسخه تجاری از فناوری این ماشین را در سال ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ به بازار عرضه کند، این امکان وجود دارد که تا آن زمان ممریستور ها آماده بهره برداری باشند.

محاسبات حافظه محور به نظر می رسد تا با ظهور خود، افزایش و بهبود برجسته ای در عملکرد سیستم ها و پردازش ها به ارمغان بیاورند. تنها باید منتظر ماند و دید چه بر سر دنیای فناوری می آید.

ارسال نظر