باریک‌ترین لپ‌تاپ دنیا رسما معرفی شد؛ با HP Spectre 13.3 آشنا شوید!

کمپانی اچ‌پی (HP) بار دیگر اقتدار و توانایی خود در زمینه طراحی و تولید لپ‌تاپ‌ها را به رخ کشید. این شرکت به تازگی از لپ‌تاپ HP Spectre 13.3 رونمایی کرده که رسما باریک‌ترین لپ‌تاپ کنونی موجود در دنیا محسوب می‌شود.

باریک‌ترین لپ‌تاپ دنیا رسما معرفی شد؛ با HP Spectre 13.3 آشنا شوید!

اچ‌پی در زمینه طراحی و تولید لپ‌تاپ‌ها یک شرکت کاملا شناخته شده محسوب می‌شود. این آمریکایی به تازگی از لپ‌تاپ جدید خود با نام اختصاصی HP Spectre 1.3 رونمایی کرده که رسما به عنوان باریک‌ترین لپ‌تاپ کنونی موجود در دینا شناخته می‌شود. اما ظرافت و باریک بودن بدنه این محصول تنها جنبه مثبت طراحی آن به شمار نمی‌رود، چرا که کمپانی اچ‌پی از نظر سخت افزاری نیز این محصول را به شکل فوق‌العاده دقیق و قدرتمندی طراحی کرده است.

لپ‌تاپ HP Spectre 13.3 از سیستم صوتی قدرتمند و اختصاصی بهره می‌برد که توسط برند Bang & Olufsen توسعه داده شده است. به طور کلی شرکت اچ‌پی به منظور طراحی این لپ‌تاپ فوق‌العاده از تکنولوژی‌های جدید و نوآورانه‌ای استفاده کرده است. ضخامت بدنه لپ‌تاپ HO Spectre 13.3 برابر با ۱۰٫۴ میلی‌متر بوده و وزن دستگاه در حدود ۱٫۱۰ کیلوگرم عنوان شده است. به منظور دستیابی به ضخامت این چنینی و وزن بسیار ناچیز مد نظر، کمپانی اچ‌پی از آلومینیوم آنودایز ترکیب شده با فیبر کربنی استفاده کرد که توسط دستگاه CNC یکپارچه‌سازی شده است. صفحه نمایش این محصول هم توسط پنل گوریلاگلس ۴ پوشانده شده و بدین صورت میزان مقاومت آن در قبال خراشیدگی افزایش یافته است. همچنین محل اتصال نمایشگر به بدنه این لپ‌تاپ هم با استفاده از لولای پیستونی خاصی ایجاد شده که کیفیت فوق‌العاده‌ای را در کنار ظاهر شیک دستگاه ارائه می‌کند.

۷

اما چرا لپ‌تاپ HP Spectre 13.3 باریک‌ترین لپ‌تاپ دنیاست؟ همانطور که اشاره کردیم ضخامت بدنه این محصول ۱۰٫۴ میلی‌متر است، این موضوع در حالی است که ضخامت بدنه محصولات فوق‌ باریکی همچون مک‌بوک ۲۰۱۵ اپل و لپ‌تاپ UX305UAایسوس به ترتیب ۱۳٫۱ میلی‌متر و ۱۶ می میل‌تر اندازه‌گیری شده است. بنابراین هم اکنون HP Spectre 13.3 باریک‌ترین لپ‌تاپ معرفی شده در دنیا محسوب می‌شود. کمپانی اچ‌پی ضمن معرفی رسمی این محصول مدعی شده که باتری آن تحت هر بار شارژ می‌تواند تا ۹٫۵ ساعت دوام مداوم را برای دستگاه به همراه آورد. این شرکت آمریکایی اعلام کرده که در طراحی لپ‌تاپ HP Spectre 13.3 از دو باتری با شکل‌های متفاوت استفاده شده که در بخش‌های متنوعی از بدنه دستگاه جاسازی شده‌اند. از نظر رنگ هم این محصول ترکیبی از دو رنگ مشکلی و طلایی را ارائه می‌کند که ترکیبی بسیار زیبا، جذاب و چشم‌نواز است.

۱

از ظاهر زیبا، ظریف و باریک تنها نقاط مثبت طراحی لپ‌تاپ HP Spectre 13.3 محسوب نمی‌شوند. این محصول از نظر بستر سخت افزاری هم محصولی بسیار قدرتمند است. کمپانی اچ‌پی از نظر پردازنده، باریک‌ترین لپ‌تاپ دنیا (تا تاریخ ۶/۴/۲۰۱۶) را در دو نسخه مختلف عرضه خواهد کرد. نسخه اول آن از پردازنده Intel Core i5-6200U بهره‌مند می‌شود و نسخه قدرتمندتر آن به پردازنده Intel Core i7-6500U تجهیز خواهد شد. اگر بخواهیم وارد جزئیات این دو پردازنده شویم، باید بگوییم که پردازنده Core i5-6200U اینتل یک پردازنده دو هسته‌ای است و حافظه کش نوع L3 و با ظرفیت ۳ مگابایتی را به همراه دارد. همچنین این مدل از لپ‌تاپ HP Spectre 13.3 به پردازنده گرافیکی HD Graphics 520 کمپانی اینتل مجهز است. اما در سمت مقابل نسخه‌ای از لپ‌تاپ HP Spectre 13.3 که به پردازنده Core i7-6500U اینتل مجهز شده از نظر فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر نسب به پردازنده Core i5-6200U قدرتمندتر بوده و نسلی جدیدتر و با کیفیت‌تر از پردازنده‌های شرکت اینتل را به همراه دارد. با این وجود تعداد هسته‌های پردازشگر آن نیز دو هسته عنوان شده است. ظرفیت و نوع حافظ کش آن نیز به ترتیب ۴ مگابایتی و از نوع L3 خواهد بود. همچنین پردازنده گرافیکی به کار گرفته شده در این نسخه از لپ‌تاپ HP Spectre 13.3 هم همان پردازنده HD Graphics 520 اینتل است. شایان ذکر است که کمپانی اینتل به مقدار دقیق فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر دو پردازنده نامبرده شده اشاره‌ای نداشته است.

قدرت پردازشی لپ‌تاپ HP Spectre 13.3 مجهز به سری پردازنده‌های Core i5 و Core i7 اینتل به مراتب نسبت به پردازنده‌های سری Core M به کار گرفته شده در مک‌بوک ۲۰۱۵ اپل بیشتر است. همچنین لپ‌تاپ Spectre 13.3 اچ‌پی از رم ۸ گیگابایتی بهره می‌برد. از نظر ظرفیت حافظه داخلی هم این محصول شامل دو نسخه می‌شود. نسخه نخست آن از حافظه داخلی SSD با ظرفیت ۲۶ گیگابایتی بهره‌مند بوده و نسخه دوم آن از حافظه SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت بهره‌مند است. این محصول از نظر پورت‌های اتصال شامل سه پورت USB Type C می‌شود و پورت‌های اتصال USB 3.0 و USB 2.0 را به همراه ندارد. لپ‌تاپ‌ HP Spectre 13.3 از وجود دو پورت اتصال تاندربولت (Thunderbolt) نیز بهره‌ می‌برد.

۳

اما لپ‌تاپ‌هایی که ضخامت بدنه ناچیزی داشته و در عین حال قدرت پردازشی بالایی دارند، باید برای خنک‌کاری از تکنولوژی‌های خاصی بهره‌مند شوند. کمپانی اچ‌پی از تکنولوژی خنک‌کاری منحصر به فردی با نام اختصاصی "hyperbaric cooling technology" به منظور دفع گرمای تولید شده از سوی پردازنده و سایر قطعات سخت افزاری لپ‌تاپ HP Spectre 13.3 خود استفاده کرده است. این سیستم از وجود دو فن بسیار باریک بهره می‌برد و یک مسیر لوله مانند بسیار باریک انتقال دهنده گرما را به همراه دارد. سیستم خنک‌کاری این لپ‌تاپ به یک رادیاتور مسی و منحصر به فرد نیز مجهز است. اما صفحه نمایش لپ‌تاپ فوق باریک اچ‌پی چه مشخصاتی را به همراه دارد؟

به گزارش کلیک، نمایشگر لپ‌تاپ HP Spectre 13.3 یک صفحه نمایش IPS و ۱۳٫۳ اینچی است که وضوح تصویر فول اچ‌دی (۱۰۸۰ در ۱۹۲۰) پیکسل داشته و ماکسیمم روشنایی ۳۰۰ نیت را ارائه می‌کند. ضخامت پنل IPS آن ۰٫۴ میلی‌متر بوده و صفحه نمایش دستگاه توسط پنل گوریلاگلس ۴ پوشانده شده است. طبق گزارشات ارائه شده، ضخامت کلی صفحه نمایش این محصول در حالت عالی چیزی در حدود ۲ میلی‌متر است! لپ‌تاپ HP Spectre 13.3 از صفحه کلیدی بسیار عالی و با کیفیت نیز بهره می‌برد. صفحه کلید این محصول بخش Num Lock را به همراه ندارد، اما کیفیت ساخت آن فوق‌العاده است. این صفحه کلید به نور پس زمینه مجهز شده و بدین صورت استفاده از آن در محیط‌های تاریک به راحتی قابل انجام خواهد بود. تاچ پد این محصول هم با لایه‌ای از شیشه پوشانده شده و با در نظر گرفتن تدابیر خاصی، کیفیت عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند.

۴

اما گذشته از تمامی خصوصیات کاربرپسند و عالی لپ‌تاپ HP Spectre 13.3 باید به یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های مثبتی که اچ‌پی در این محصول به کار گرفته اشاره داشته باشیم. این مسئله مربوط به قیمت لپ‌تاپ نامبرده شده است. همانطور که در طول مقاله مشاهده کردید، لپ‌تاپ HP Spectre 13.3 از نظر ظرافت طراحی به واقع نسبت به مک‌بوک ۲۰۱۵ اپل برتری دارد از نظر قدرت پردازشی هم نسبت به این محصول برتر خواهد بود. نسخه‌ای از مک‌بوک ۲۰۱۵ اپل که از نظر پردازنده به قدرتمندترین آپشن ممکن مجهز است (پردازنده Core M اینتل با فرکانس کاری ۱٫۳ گیگاهرتز) و همچنین حافظه داخلی SSD و با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت را به همراه دارد، هم اکنون از سوی اپل با قیمت ۱۶۰۰ دلار به فروش می‌رسد! اما نسخه‌ای از لپ‌تاپ HP Spectre 13.3 که به پردازنده Core i7 6500U مجهز بوده و از حافظه SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت بهره می‌برد با قیمت رقابتی ۱۲۵۰ دلار روانه بازار خواهد شد! بنابراین لپ‌تاپ فوق باریک HP Spectre 13.3 از نظر قیمت هم محصولی بسیار عالی به شمار می‌رود و بدون تردید رقیبی جدی برای محصولاتی همچون مک‌بوک اپل و لپ‌تاپ‌های دیگری مانند Asus UX305UA خواهد بود.

شایان ذکر است که کمپانی اچ‌پی نسخه مجهز به پردازنده Core i5 6200U و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی این محصول را نیز با قیمت ۱۱۷۰ دلار روانه بازار می‌کند. پیش فروش باریک‌ترین لپ‌تاپ دنیا از روز بیست و پنجم ماه آوریل آغاز می‌شود و عرضه آن از بیست و دوم ماه آینده (مارس) شروع خواهد شد. نظر شما در رابطه با لپ‌تاپ HP Spectre 13.3 یا باریک‌ترین لپ‌تاپ کنونی تولید شده در دنیا چگونه است؟








منبع: anandtech

ارسال نظر