نگاهی مختصر به مشخصات فنی گوشی هوشمند HTC 10

کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی دیروز طی کنفرانسی اختصاصی به طور رسمی از پرچمدار جدیدش رونمایی کرد. در این مقاله قصد داریم که نگاه مختصری به خصوصیات و ویژگی‌های سخت افزاری این گوشی هوشمند داشته باشیم.

نگاهی مختصر به مشخصات فنی گوشی هوشمند HTC 10

مقدمه

همانطور که در جریان هستید، کمپانی اچ‌تی‌سی طی چند سال اخیر از نظر مالی در بحران جدی وارد شده و شدت آن در سال ۲۰۱۵ به اوج خود رسید. میزان درآمدهای اچ‌تی‌سی در سال ۲۰۱۵ به شکل چشمگیری کاهش یافت و استقبال کاربران از پرچمدار این برند تایوانی یعنی گوشی هوشمند وان ام ۹ (HTC One M9) ناامیدکننده بود. فروش گوشی هوشمند وان ام ۹ به قدری ضعیف بود که درآمدهای بخش موبایل اچ‌تی‌سی به کل بی‌سابقه‌ای کاهش یافت و این شرکت تا مرز ورشکستی پیش رفت! اما دلیل این موضوع و عدم استقبال کاربران از گوشی هوشمند وان ام ۹ چه بوده است؟

بسیاری از کارشناسان عقیده داشتند که دلیل اصلی عدم استقبال کاربران از گوشی وان ام ۹ مربوط به ظاهر یکنواخت و غیرنوآورانه آن است. در واقع این دسته از کارشناسان بر این عقیده بودند که اچ‌تی‌سی مدت‌هاست که از یک سبک طراحی واحد و قابل پیش بینی در پرچمدارانش استفاده می‌کند و در سمت مقابل برندهای رقیبی همچون سامسونگ و ال‌جی از نظر طراحی و ظاهر پرچمدارانشان را با تغییرات چشمگیری همراه ساخته‌اند. این موضوع سبب شده که استقبال کاربران از گوشی وان ام ۹ ضعیف بوده و توجه اغلب آن‌ها به سمت و سوی محصولات برندهای دیگی همچون سامسونگ جلب شود. با توجه به این موضوع اچ‌تی‌سی می‌دانست که باید در پرچمدار سال ۲۰۱۶ خود تغییراتی ایجاد کند و در غیر این صورت می‌تواند منتظر کاهش بیشتر درآمدهایش و نهایتا فروپاشی بخش موبایل خود باشد!

بنابراین پرچمدار سال ۲۰۱۶ این شرکت نقش اساسی در بحران ایجاد شده و شرایط مالی اچ‌تی‌سی دارد. این برند تایوانی در جریان رویداد MWC 2016 یا همان "کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶" از پرچمدارش رونمایی نکرد و عقیده داشت که در جریان این رویداد توجه کاربران به سمت و سوی پرچمداران برندهای دیگری همچون ال‌جی و سامسونگ معطوف خواهد بود. بنابراین اچ‌تی‌سی برای روز دوازدهم ماه آوریل یعنی دیروز کنفرانسی اختصاصی را ترتیب داد و اعلام کرد که در جریان این کنفرانس از پرچمدار سال ۲۰۱۶ خود پرده‌برداری می‌کند. این موضوع به حقیقت پیوست و دیروز پس از مدت‌ها انتظار، شاهد رونمایی اچ‌تی‌سی از رسمی گوشی هوشمند HTC 10 بودیم. اما این گوشی تا چه اندازه می‌تواند موفق عمل کند؟ در این مقاله قصد داریم که به طور مختصر نگاهی به خصوصیات و ویژگی‌های فنی پرچمدار جدید اچ‌تی‌سی داشته باشیم و نهایتا پیش بینی کنیم که آیا این محصول پتانسیل لازم به منظور رقابت با سایر محصولات اندرویدی باکیفیت و نجات دادن اچ‌تی‌سی از بحران مالی کنونی را دارد یا خیر!؟

طراحی و ظاهر

بدنه گوشی هوشمند HTC 10 از مواد فلزی ساخته شده و کاملا مقاوم است. هنگامی که این گوشی هوشمند را در دست می‌گیرید، کیفیت ساخت آن به شما منتقل می‌شود و مقاوم بودن بدنه آن را به خوبی لمس خواهید کرد. این موضوع از جمله نقاط مثبت طراحی بدنه گوشی هوشمند HTC 10 محسوب می‌شود. اما با این وجود این گوشی هوشمند از نظر ظاهر تفاوت چندان برجسته‌ای نسبت به سایر پرچمداران برند اچ‌تی‌سی ندارد و این موضوع شاید باز هم از جمله دلایلی باشد که منجر به استقبال کمتر کاربران از این گوشی هوشمند شود.

کمپانی اچ‌تی‌سی پنل جلویی و مربوط به صفحه نمایش گوشی هوشمند HTC 10 را به شیشه خمیده مجهز کرده تا یکپارچگی بدنه دستگاه افزایش یابد، این موضوع سبب شده که در برخی از منابع جنس بدنه گوشی HTC 10 به شکل ترکیب فلز و شیشه نیز عنوان شود. هنوز مشخص نیست که بدنه این گوشی دقیقا از چه نوع فلزی تشکیل شده اما احتمالا در طراحی آن از فلز آلومینیوم استفاده شده است. کمپانی اچ‌تی‌سی در جریان رونمایی از این محصول اشاره کرده که گوشی هوشمند HTC 10 این شرکت به قدری مقاوم طراحی شده که بتواند تا ۱۶۸ ساعت در قبال گرمای بیش از حد و همچنین ۱۰۰۰۰ نوع تست لغزش و زمین خوردگی دوام و پایداری داشته باشد. بنابراین مطمئنا این گوشی از نظر مقاومت محصولی فوق‌العاده است.

۱

اما ابعاد بدنه گوشی HTC 10 معادل با ۹ در ۷۱٫۹ در ۱۴۵٫۹ میلیمتر عنوان شده و وزن دستگاه ۱۶۱ گرم است. به واقع با ابعادی این چنینی نمی‌توان گفت که گوشی هوشمند HTC 10 به شکل کامپکت طراحی شده است. طول این گوشی تا حدی زیاد به نظر می‌رسد و هنگامی که آن را در دست بگیرید تقریبا به شکل محسوس‌تری متوجه این موضوع خواهید شد. این گوشی هوشمند همچنین از اسکنر اثر انگشت کاربر بهره می‌برد که به طور ادغام‌سازی شده در دکمه Home دستگاه تعبیه شده است. اچ‌تی‌سی اعلام کرده که این اسکنر اثر انگشت سرعت عمل بالایی داشته و ظرف مدت زمان ۰٫۲ ثانیه قادر به آنالیز اطلاعات انگشت کاربر و صدور دستور مورد نیاز است.

صفحه نمایش

صفحه نمایش گوشی هوشمند HTC 10 هم نوع Super LCD 5 است و بنا به ادعای شرکت اچ‌تی‌سی تا ۳۰ درصد وسعت رنگ بیشتری را ارائه می‌کند. نمایشگر این گوشی ۵٫۲ اینچی در نظر گرفته شده و وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل یا اصطلاحا QHD را به همراه دارد، بنابراین تراکم پیکسلی نمایشگر آن ۵۶۴ پیکسل در هر اینچ خواهد بود که تراکمی بسیار عالی محسوب می‌شود.

۲

کمپانی اچ‌تی‌سی در حین توضیحاتی که برای نمایشگر پرچمدارش ارائه کرده بود، عنوان کرد که نمایشگر این محصول در قابل لمس اثر انگشت کاربر تا ۵۰ درصد دقیق‌تر عمل می‌کند. کیفیت نمایش تصاویر در گوشی هوشمند HTC 10 فوق‌العاده بوده و بدون تردید این موضوع هم از جمله نقاط مثبت طراحی این گوشی محسوب خواهد شد.

بستر سخت افزاری

گوشی هوشمند HTC 10 به سیستم روی چیپ (SoC) قدرتمند اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام مجهز است که پردازنده مرکزی آن چهار هسته‌ای و متشکل از هسته‌های پردازشگر اختصاصی Kyro با فرکانس کاری ۲٫۲ گیگاهرتز خواهد بود. رم این گوشی از نوع LPDDR4 و با ظرفیت ۴ گیگابایت در نظر گرفته شده و از نظر حافظه داخلی، دستگاه در دو نسخه مختلف ۳۲ . ۶۴ گیگابایتی عرضه می‌شود. البته هر دو نسخه از این گوشی قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی را دارند، بدین سبب کاربران علاقمند با استفاده از رم میکرو اس‌دی (Micro SD) می‌توانند فضای ذخیره‌سازی اطلاعات این محصول را افزایش دهند. اچ‌تی‌سی مدعی شده که حافظه این گوشی تا سقف ۲ ترابایت قابل افزایش است.

حتما می‌دانید که پردازنده گرافیکی به کار گرفته شده در تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام هم پردازنده آدرنو ۵۳۰ است. این پردازنده گرافیکی قدرت عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و بدون تردید از پس پردازش هر نوع اطلاعات گرافیکی سنگینی بر خواهد آمد. بنابراین احتمالا گوشی هوشمند HTC 10 از نظر قابلیت‌های پردازشی محصولی کاملا قدرتمند خواهد بود و این موضوع هم عجیب و دور از انتظار به نظر نمی‌رسید. با این حال برای بررسی بهتر این موضوع باید تا زمان عرضه این گوشی و اعمال بنچمارک‌های مختلف بر روی آن صبور باشیم.

۳

اما از نظر قابلیت‌های صوتی هم باید به برخی از نکات گوشی هوشمند HTC 10 اشاره داشته باشیم. اچ‌تی‌سی اعلام کرده که پرچمدار جدیدش اولین نمونه از گوشی در جهان است که از قابلیت ضبط صدا ۲۴ بیت و با کیفیت بالا پشتیبانی می‌کند. بنا به ادعای این شرکت تایوانی، گوشی هوشمند HTC 10 قادر است تا صدا را ۲۵۶ بار با کیفیت‌تر از حالت معمولی ضبط صدا ذخیره کند. همچنین آمپلی‌فایری در هدفون این گوشی تعبیه شده که صدای خروجی از آن را با کیفیت ۲ برابر نسبت به آمپلی‌فایرهای دیگر ارائه می‌کند. همچنین سیستم صوتی BoomSound اسپیکرهای این گوشی هم به صورت tweeter و woofer طراحی شده و هر یک از آن‌ها دارای آمپلی‌فایر اختصاصی خود هستند.

دوربین

دوربین اصلی گوشی هوشمند HTC 10 از سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی و نوع اولتراپیکسل ۲ تشکیل شده که دیافراگم F/1.8 را به همراه داشته و اندازه‌ی هر پیکسل آن ۱٫۵۵ میکرون است. این دوربین از قابلیت OIS یا لرزشگیر اپتیکال، فوکوس اتوماتیک لیزری، ضبط ویدئوهای ۴K، ضبط ویدئوهای اسلوموشن و همچنین هایپرلپس و ارائه تصاویر با فرمت RAW یا خام پشتیبانی به عمل می‌آورد. کمپانی اچ‌تی‌سی مدعی شده که عملکرد دوربین اصلی گوشی HTC 10 به قدری سریع است که دستگاه ظرف مدت زمان ۰٫۶ ثانیه قادر به ارائه تصاویر با فرمت RAW مد نظر کاربر خواهد بود.

۴

اما دوربین سلفی گوشی هوشمند HTC 10 نیز بسیار قدرتمند است. اچ‌تی‌سی دوربین سلفی این گوشی را نیز به قابلیت OIS تجهیز کرده و این موضوع از جمله بارزترین نقاط قوت دوربین سلفی پرچمدار سال ۲۰۱۶ اچ‌تی‌سی محسوب می‌شود. سنسور دوربین سلفی این گوشی ۵ مگاپیکسلی و با دیافراگم F/1.8 در نظر گرفته شده و قابلیت ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر فول اچ دی را ارائه می‌کند.

باتری

اچ‌تی‌سی ضمن رونمایی از گوشی هوشمند HTC 10 اشاره کرده که باتری این محصول به راحتی قادر است تا دو روز توان شارژدهی را برای دستگاه به همراه داشته باشد. باتری گوشی هوشمند HTC 10 یک باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی است و به سیستمی با نام اختصاصی "PowerBotics" مجهز شده که اچ‌تی‌سی می‌گوید این سیستم، توان شارژدهی باتری دستگاه را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. همچنین با توجه به اینکه دستگاه به تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام مجهز است، جای تعجبی ندارد که از قابلیت Quick Charge 3.0 کوالکام نیز پشتیبانی کند. اچ‌تی‌سی گوشی هوشمند HTC 10 خود ا به همراه شارژر سریع پیش فرض اختصاصی عرضه می‌کند که ظرف مدت زمان ۳۰ دقیقه باتری دستگاه را تا ۵۰ درصد شارژ خواهد کرد. برای بررسی دقیق‌تر عملکرد باتری این گوشی باید تا زمان عرضه رسمی آن و اعمال بنچمارک‌های مربوطه صبور باشیم.

قیمت و زمان عرضه

کمپانی اچ‌تی‌سی قیمت پایه‌ای گوشی هوشمند HTC 10 را برابر با ۶۹۹٫۹۹ دلار در نظر گرفته و اعلام کرده که عرضه این محصول از اوایل ماه می آغاز می‌شود! هم اکنون پیش فروش این گوشی از طریق سایت HTC امکان‌پذیر است. قیمت ۷۰۰ دلاری که اچ‌تی‌سی به این گوشی اعلام کرده مربوط به نسخه مجهز به حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی آن می‌شود و احتمالا نسخه بهره‌مند از حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی این محصول قیمتی بیشتر از ۷۰۰ دلار را به همراه دارد. بدون تردید قیمتی که اچ‌تی‌سی برای پرچمدار جدیدش در نظر گرفته بسیار بالاست و احتمال می‌رود که این موضوع منجر به کاهش فروش این گوشی هوشمند شود. نظر شما در رابطه با این موضوع چگونه است؟ به نظر شما اگر اچ‌تی‌سی قیمتی رقابتی‌تر را برای پرچمدار سال ۲۰۱۶ خود در نظر می‌گرفت به نتیجه بهتری دست پیدا نمی‌کرد؟

۵

نتیجه‌گیری

همانگونه که مشاهده کردید در این مقاله به شکل مختصر به بررسی گوشی هوشمند HTC 10 پرداختیم. این گوشی هوشمند نقش اساسی در بقای شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی ایفاء می‌کند. این گوشی هم اکنون باید با محصولات قدرتمند و با کیفیت دیگری همچون گلکسی S7، گلکسی S7 Edge و ال‌جی جی ۵ رقابت کند و بتواند کیفیت خود را نسبت به این محصولات برتر جلوه دهد. به نظر شما اچ‌تی‌سی در این راستا تا چه اندازه موفق خواهد بود؟

منابع:

phonearena

Mashable

HTC

ارسال نظر