نقد و بررسی HTC 10: پرچمداری زیبا و جذاب اما دارای نقاط ضعف محسوس!

در این مقاله قصد داریم که به نقد و بررسی دقیق گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ بپردازیم. به نظر شما آیا این گوشی قادر است تا نقش یک ناجی را برای شرکت بحران اچ‌تی‌سی ایفاء کند؟

نقد و بررسی HTC 10: پرچمداری زیبا و جذاب اما دارای نقاط ضعف محسوس!

مقدمه

کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی در سال ۲۰۱۵ عملکرد فوق‌العاده ضعیفی داشت. میزان فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت طی سال ۲۰۱۵ ناامیدکننده بود و این امر سبب شد که درآمدهای این برند تایوانی به شکل چشمگیری کاهش یابد. اواخر سال ۲۰۱۵ کمپانی اچ‌تی‌سی رسما وارد یک بحران مالی شد و فروش گوشی هوشمند HTC One M9 این شرکت به قدری کم بود که این کمپانی تا مرز ورشکستگی پیش رفت!

در اواخر سال ۲۰۱۵، اچ‌تی‌سی تصمیم گرفت که از یک گوشی جدید با نام HTC One A9 رونمایی کند. این گوشی از نظر ظاهری نسبت به سایر محصولات این برند متفاوت بود و نهایتا توانست بازده نسبتا مناسبی را به همراه داشته باشد. با مشاهده این موضوع بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که دلیل اصلی عدم موفقیت پرچمدار سال ۲۰۱۵ اچ‌تی‌سی عدم ایجاد هیچ نوآوری در سبک طراحی آن بوده است. به بیان دیگر این دسته از کارشناسان عقیده داشتند که اچ‌تی‌سی باید در سبک طراحی پرچمدارانش تجدید نظر کند.

این امر سبب شد که همگی ما منتظر رونمایی اچ‌تی‌سی از پرچمدار جدیدش باشیم. گوشی هوشمندی که می‌تواند سرنوشت شرکت اچ‌تی‌سی را تعیین کند. گوشی که انتظار داشتیم از نظر سبک طراحی و ظاهر نسبت به سایر مصحولات پیشین اچ‌تی‌سی متفاوت باشد. این گوشی به تازگی از سوی کمپانی اچ‌تی‌سی معرفی شد و HTC 10 نام دارد. ما در این مقاله قصد داریم که این محصول را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. به نظر شما آیا گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ این پتانسیل را دارد که شرکت اچ‌تی‌سی را از بحران مالی ایجاد شده خارج کند؟ این محصول به منظور جلب توجه کاربران باید با محصولات برتر برندهایی همچون سامسونگ، ال‌جی و ... رقابت داشته باشد! پاسخ این سوالات را در انتهای این مقاله خواهیم یافت.

مشخصات کلی

  • صفحه نمایش: ۲ اینچی و از نوع Super LCD 5؛ محافظت شده توسط پنل گوریلاگلس ۴
  • وضوح تصویر صفحه نمایش: ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل (QHD)، تراکم ۵۶۵ پیکسل در هر اینچ
  • سیستم روی چیپ (SoC) : اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام
  • پردازنده مرکزی: چهار هسته‌ای
  • پردازنده گرافیکی: آدرنو ۵۳۰
  • رم: ۴ گیگابایتی
  • حافظه داخلی: ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی (دو نسخه)، با قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی
  • دوربین اصلی: ۱۲ مگاپیکسلی با نور فلش LED دوگانه
  • دوربین سلفی: ۵ مگاپیکسلی
  • باتری: ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی
  • سیستم عامل: اندروید ۶٫۰٫۱ مارشمالو
  • ابعاد: ۹ در ۷۱٫۹ در ۱۴۵٫۹ میلیمتر
  • وزن: ۱۶۱ گرم

طراحی و ظاهر

همانطور که اشاره کردیم، انتظار می‌رفت که گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ از نظر ظاهری نسبت به سای محصولات پیشین این برند طراحی متفاوتی را به همراه داشته باشد و بدین صورت بتواند توجه کاربران را جلب کند. اچ‌تی‌سی از نظر ظاهری تغییراتی را در پرچمدار جدیدش ایجاد کرد، اما این تغییرات به اندازه‌ای نبوده که بتوان این گوشی را محصولی با یک سبک ظاهری کاملا متفاوت نسبت به محصولات پیشین اچ‌تی‌سی خطاب کنیم. شاید اصلی‌ترین تفاوت ظاهری پنل جلویی دو گوشی اچ‌تی‌سی ۱۰ و One M9 مربوط به تعبیه اسکنر اثر انگشت دستگاه در زیر صفحه نمایش گوشی ۱۰ باشد. باید اشاره داشته باشید که طی بررسی‌های انجام شده مشخص شد که عملکرد اسکنر اثر انگشت گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ فوق‌العاده روان، سریع و با کیفیت است. ضمنا بدنه این گوشی از مواد فلزی و به شکل یکپارچه تشکیل شده، بنابراین امکان دسترسی مستقیم به باتری آن وجود ندارد.

۱

اما اچ‌تی‌سی پنل پشتی گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ را شیوه‌ای طراحی کرده که با در دست گرفتن آن احساس خوبی به کاربر منتقل می‌شود. ضخامت کم‌تر و ۹ میلیمتر بدنه این گوشی هم در مقایسه با گوشی هوشمند HTC One M9 به مراتب جالب‌تر محسوب می‌شود. اما گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ با وزن ۱۶۱ گرمی خود نسبت به سایر محصولات مشابه تا حدی سنگین‌ وزن‌تر است. در پنل پشتی دستگاه لنز دوربین اصلی آن تعبیه شده که نسبت به بدنه دستگاه برآمدگی دارد. در کنار این لنز هم چراغ فلش LED دوبل دستگاه مشاهده می‌شود. سوکت شارژر دستگاه از نوع USB Type C بوده و در لبه زیرین بدنه آن واقع شده است و دکمه‌های پاور (Power) و افزایش و کاهش صدای (Volume) گوشی نیز در لبه سمت راست آن تعبیه شده‌اند. همچنین شیار اتصال سیم کارت و رم میکرو اس‌دی (Micro SD) دستگاه نیز در بخش فوقانی همین لبه سمت راست دستگاه واقع شده است. در گالری زیر مجموعه‌ای از تصاویر این محصول را مشاهده می‌کنید و به شکل بهتری قادر به مشاهده ظاهر و سبک طراحی آن خواهید بود.





به طور کلی از نظر ما گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی در زمینه طراحی و ظاهر نمره قابل قبولی دریافت می‌کند. این گوشی بسیار خوش دست طراحی شده و ظاهر جذابی دارد، اما هیچ قابلیت منحصر به فردی نظیر ضد آب بودن، ارائه قابلیت Always On Display، بدنه ماژولار، نمایشگر خمیده و ... در آن وجود ندارد که این موضوع می‌تواند منجر به عدم برتری طراحی این محصول نسبت به سایر گوشی‌های هوشمند اندرویدی هم رده شود. البته فراموش نکنیم که این گوشی از اسپیکرهای قدرتمند BoomSound بهره‌مند است و شاید بتوان این ویژگی را از قابلیت‌های منحصر به فرد این گوشی تلقی کرد.

صفحه نمایش

کمپانی اچ‌تی‌سی این بار پرچمدارش را به صفحه نمایشی ۵٫۲ اینچی و از نوع Super LCD 5 مجهز کرد. صفحه نمایش این گوشی وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل یا اصطلاحا QHD را ارائه می‌کند و تراکم پیکسلی آن ۵۶۵ پیکسل در هر اینچ است. ضمنا نمایشگر این گوشی توسط پنل گوریلاگلس ۴ پوشانده شده و بدین صورت از آن محافظت به عمل می‌آید. اما حال که کمپانی اچ‌تی‌سی از پنل نوع Super LCD 5 در پرچمدار جدیدش استفاده کرده، عملکرد آن چگونه است؟

هنگامی که به صفحه نمایش گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ نگاه می‌کنید، کیفیت و وضوح تصویر بسیار عالی آن را درک خواهید کرد. تفکیک رنگ‌ها و شادابی تصویر در نمایشگر این محصول به شکل فوق‌العاده انجام می‌شود اما متاسفانه از نظر ماکسیمم روشنایی، صفحه نمایش دستگاه ضعف محسوسی دارد. طبق بررسی‌های انجام شده از سوی سایت Phonearena مشخص شد که صفحه نمایش Super LCD 5 گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ قادر به تولید ماکسیمم روشنایی معادل با ۳۷۲ نیت است که عددی متوسط و رو به پایین محسوب می‌شود. شاید جالب باشد که بدانید صفحه نمایش گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ در این زمینه به امتیازی بیشتر از ۸۰۰ نیت دست یافته است! از نظر زاویه دید هم صفحه نمایش گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ چندان عالی عمل نمی‌کند و تحت زاویه ۴۵ درجه چیزی در حدود ۸۲ درصد انحراف تصویر دارد.

۶

۷

به طور کلی باید گفت که وضوح تصویر و تراکم پیکسلی و همچنین شادابی رنگ‌ها در صفحه نمایش گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ به واقع عالی محسوب می‌شود، اما نمایشگر این محصول در زمینه ماکسیمم روشنایی و زاویه دید عملکرد جالبی ندارد.

سیستم روی چیپ، رم و عملکرد پردازشی

گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ به سیستم روی چیپ اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام مجهز بوده که پردازنده مرکزی آن چهار هسته‌ای و مبتنی بر هسته‌های پردازشگر اختصاصی Kyro است. دو هسته از این چهار هسته‌ Kyro فرکانس کاری ۱٫۶ گیگاهرتزی داشته و دو هسته دیگر آن فرکانس کاری ۲٫۱۵ گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. این گوشی هوشمند همچنین از رم ۴ گیگابایتی بهره‌مند بوده و از نظر حافظه داخلی شامل دو نسخه ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی می‌شود که هر دوی آن‌ها قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی را دارند. بنابراین کاربران علاقمند در صورت تمایل می‌توانند با استفاده از رم میکرو اس‌دی (Micro SD) نسبت به افزایش فضای ذخیره‌سازی اطلاعات این محصول اقدام کنند. در نهایت باید اشاره کنیم که پردازنده گرافیکی تراشه اسنپدراگون ۸۲۰، پردازنده بسیار قدرتمند آدرنو ۵۳۰ است. در بخش زیر نتایج بنچمارک‌های مربوط به این گوشی هوشمند را در مقایسه با سایر محصولات مشابه ضمیمه کرده‌ایم.



همانطور که می‌بینید گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ از نظر قدرت پردازشی رقابت پایاپایی با پرچمداران اندرویدی همچون گوشی هوشمند گلکسی S7 و ال‌جی جی ۵ دارد. قدرت پردازشی این گوشی علیرغم اینکه نسبت به قدرت پردازشی گوشی هوشمند گلکسی S7 سامسونگ کمتر است، همچنان قابل قبول و عالی محسوب می‌شود. اما همانطور که می‌بینید در بنچمارک‌های مربوط به سنجش قدرت پردازش گرافیکی دستگاه در وضعیت روشن بودن نمایشگر، گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ نسبت به سایر محصولات مشابهی که از تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ بهره‌مند بودند ضعیف‌تر عمل می‌کند. احتمالا این ضعف ایجاد شده ارتباط مستقیمی با عملکرد صفحه نمایش دستگاه دارد. به نظر می‌رسد که نمایشگر Super LCD 5 گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ از نظر عملکرد چندان دقیق بهینه‌سازی نشده باشد و حتی تاثیر منفی بر روی قابلیت پردازش گرافیکی دستگاه داشته است. البته باید اشاره کنیم که هنوز به طور قطعی مشخص نیست که افت کیفیت عملکرد پردازش گرافیکی گوشی اچ‌تی‌سی ۱۰ مستقیما با صفحه نمایش آن در ارتباط است یا خیر!

دوربین

کمپانی اچ‌تی‌سی گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ را از سنسور دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم F1.8 مجهز کرد که از قابلیت OIS (لرزشگیر اپتیکال)، فوکوس لیزری اتوماتیک، تصویربرداری پانوراما، HDR و تشخیص اتوماتیک چهره پشتیبانی می‌کند. این دوربین قابلیت ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر ۴K را دارد و در بررسی‌های انجام شده نشان داد که قدرت عملکرد بالایی خواهد داشت. ضمنا کمپانی اچ‌تی‌سی در کنار لنز دوربین برجسته پرچمدار نور فلش LED اختصاصی دوبلی را نیز تعبیه کرده که فرآیند عکسبرداری در محیط‌های تاریک و کم نور را بهبود می‌بخشد. به طور کلی عملکرد خوب دوربین اصلی گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ یکی از اصلی‌ترین نقاط مثبت طراحی آن محسوب می‌شود. در بخش زیر دو نمونه از تصاویر ضبط شده توسط دوربین اصلی این محصول را مشاهده می‌کنید.



اما دوربین سلفی گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ هم از سنسوری ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم F1.8 تشکیل شده که این دوربین هم از قابلیت لرزشگیر اپتیکال یا OIS پشتیبانی می‌کند. بنا به ادعای کمپانی اچ‌تی‌سی این اولین باری است که دوربین سلفی یک گوشی هوشمند قابلیت پشتیبانی از فناوری OIS پیشرفته را ارائه می‌کند. کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ هم در نوع خود جالب توجه محسوب می‌شود.

باتری

اما اچ‌تی‌سی پرچمدار سال ۲۰۱۶ خود را به باتری لیتیوم یونی نوع جدانشدنی و با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز کرده است. خوشبختانه به نظر می‌رسد که صفحه نمایش Super LCD 5 این گوشی در زمینه مصرف انرژی عملکرد خوبی داشته و این بار از خود نقطه ضعفی نشان نداده است. طبق بررسی‌های انجام شده، باتری گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ توانست زمانی در حدود ۷ ساعت و ۱۰ دقیقه دوام را از خود نشان دهد که توانی مناسب به شمار می‌رود. ضمنا نباید فراموش کنیم که این گوشی هوشمند به تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ مجهز است و از نسخه جدید قابلیت شارژ سریع این شرکت (Quick Charge 3.0) پشتیبانی می‌کند.

۱۲

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ ظرف مدت زمانی در حدود ۱۰۰ دقیقه فول شارژ می‌شود. لازم به اشاره است که کمپانی اچ‌تی‌سی شارژر فابریک گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ را از نوعی انتخاب کرده که می‌تواند از تکنولوژی Quick Charge 3.0 کوالکام پشتیبانی نماید. خروجی این شارژر هم ۲٫۵ آمپری است.

نتیجه‌گیری

همانطور که دیدید در این مقاله به نقد و بررسی گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ پرداختیم. این گوشی برای جلب توجه کاربران باید با محصولات قدرتمند دیگری نظیر گلکسی S7، گلکسی S7 Edge، ال‌جی جی ۵، آیفون ۶S و .... رقابت کند. چنانچه اچ‌تی‌سی در عرضه و فروش این گوشی نیز موفق عمل نکند، مطمئنا با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌شود و حتی این امکان وجود دارد که شاهد ورشکستگی این برند تایوانی باشیم.

پیش از معرفی گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ برخی از افراد عقیده داشتند که شاید اچ‌تی‌سی پرچمدار جدیدش را با قیمتی مقرون به صرفه‌تر روانه بازار کند و بدین صورت توان رقابت گوشی هوشمندش را افزایش دهد. اما متاسفانه اچ‌تی‌سی کاملا برعکس عمل کرد و قصد دارد که نسخه پایه‌ای گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ را با قیمت ۷۰۰ دلار به فروش برساند! بنابراین قیمت بالای این گوشی بدون تردید از جمله نقاط ضعف آن محسوب خواهد شد. در ادامه طی دو دسته بندی مجزا به ذکر نقاط مثبت و منفی طراحی و عملکردی این گوشی هوشمند می‌پردازیم.

نقاط مثبت

  • طراحی جذاب و خوش دست
  • پشتیبانی دستگاه از حافظه جانبی
  • اسکنر اثر انگشت قدرتمند و با کیفیت
  • وضوح تصویر بالای صفحه نمایش و تراکم پیکسلی عالی آن
  • بهره‌مندی از رم ۴ گیگابایتی و تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸۲۰
  • دوربین خوب
  • باتری نسبتا مناسب
  • عملکرد روان سیستم عامل اندروید ۶٫۰٫۱ مارشمالو
  • بهره‌مندی از اسپیکرهای BoomSound قدرتمند

نقاط منفی

  • وزن نسبتا زیاد
  • عملکرد ضعف صفحه نمایش Super LCD 5 دستگاه از نظر ماکسیمم روشنایی و زاویه دید
  • قابلیت پردازش گرافیکی ضعیف‌تر نسبت به سایر پرچمداران
  • قیمت بسیار گران

حال به نظر شما آیا گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ می‌تواند این شرکت تایوانی را از بحران مالی ایجاد شده رهایی بخشد؟ به واقع این گوشی تا چه اندازه می‌تواند توجه کاربران را جلب نموده و خود را نسبت به گوشی‌های هوشمند هم رده دیگر برتر نشان دهد؟ از نظر ما اچ‌تی‌سی ۱۰ بدین منظور چندان موفق عمل نخواهد کرد!

منبع: phonearena

ارسال نظر