نقد و بررسی گوشی هوشمند وان A9 اچ‌تی‌سی

در این مقاله قصد داریم با نگاهی دقیق به نقد و بررسی گوشی هوشمند وان‌ A9 کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی بپردازیم. بنابراین با کلیک همراه باشید.

نقد و بررسی گوشی هوشمند وان A9 اچ‌تی‌سی

شرکت اچ‌تی‌سی طی چند سال اخیر به هیچ وجه عملکرد قابل قبولی نداشته و این روند در سال 2015 نیز ادامه یافته است. میزان درآمدهای حاصل از فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت در سال 2015 نا امیدکننده بود و منجر شد که این کمپانی تایوانی به یکی از ناموفق‌ترین شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های اندرویدی در سال 2015 محسوب شود.

پرچمدار سال 2015 این شرکت یعنی گوشی هوشمند وان ام 9 (HTC One M9) هم نتوانست توجه کاربران را به سمت و سوی خود جلب کند. دلیل اصلی این موضوع هم به کارگیری سبک طراحی مشابه با پرچمداران قدیمی اچ‌تی‌سی در این محصول بوده است. به بیان دیگر اچ‌تی‌سی در طراحی گوشی هوشمند وان ام 9 خود هیچ نوآوری را ارائه نکرده بود و تنها گوشی وان ام 8 را از برخی نظرها تقویت کرده وبا نام وان ام 9 معرفی کرده بود.

با استقبال ناامید کننده‌ای که از گوشی هوشمند وان ام 9 اچ‌تی‌سی شد، نگرانی‌های این شرکت تایوانی دو چندان گردید و نهایتا اچ‌تی‌سی دریافت که باید در طراحی محصولات خود تجدید نظر کند. در هیمن راستا، اچ‌تی‌سی شروع به طراحی گوشی هوشمند وان A9 کرد و در ماه سپتامبر سال 2015 به طور رسمی این گوشی هوشمند را معرفی نمود. این محصول از نظر طراحی نسبت به سایر محصولات اچ‌تی‌سی سبکی متفاوت را داشته و به همین دلیل از سوی کاربران نیز مورد استقبال قرار گرفت. این موضوع به قدری محسوس بود که حتی بسیاری از کارشناسان گوشی هوشمند وان A9 را یک ناجی برای شرکت اچ‌تی‌سی خطاب کردند. حال ما در این مقاله قصد داریم که به نقد و بررسی این محصول بپردازیم. بنابراین با کلیک همراه باشید.

1

مشخصات کلی

  • صفحه نمایش: 5 اینچی و از نوع AMOLED با وضوح تصویر 1080 در 1920 پیکسل، تراکم پیکسلی 441 پیکسل در هر اینچ، محافظت شده توسط پنل گوریلاگلس 4
  • سیستم روی چیپ (SoC) : تراشه اسنپدراگون 617 کوالکام با پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای
  • پردازنده گرافیکی: آدرنو 405
  • رم: دارای دو نسخه 2 و 3 گیگابایتی
  • حافظه داخلی: دارای دو نسخه 16 و 32 گیگابایتی
  • قابلیت پشتیبانی از رم میکرو اس‌دی (Micro SD) : دارد
  • سنسور دوربین اصلی: 13 مگاپیکسلی با چراغ فلش LED دوبل
  • سنسور دوربین سلفی: 4 مگاپیکسلی نوع اولتراپیکسل
  • باتری: لیتیوم یونی 2150 میلی آمپر ساعتی و جدانشدنی
  • سیستم عامل: اندروید 6.0 مارشمالو
  • ابعاد: 3 در 70.8 در 145.8 میلیمتر
  • وزن: 143 گرم

طراحی و ظاهر

گوشی هوشمند وان A9 اچ‌تی‌سی از نظر خصوصیات و ویژگی‌های سخت افزاری یک محصول میان رده است، اما طراحی بدنه آن با کیفیت عالی انجام شده و از سوی دیگر سبک طراحی و ظاهر این محصول نسبت به سایر محصولات اچ‌تی‌سی متفاوت بوده و شاید تا حدی شما را به یاد آیفون‌های اپل بیاندازد. ابعاد کلی بدنه این گوشی 7.3 در 70.8 در 145.8 میلیمتر بوده و وزن نهایی آن 143 گرم است. جنس بدنه این گوشی از مواد فلزی ساخته شده، اما نوارهای پلاستیکی نیز به منظور افزایش توان آنتن‌دهی دستگاه در بخش‌هایی از آن به کار گرفته شده است.

بدنه این گوشی به طور یکپارچه ساخته شده، بنابراین امکان دسترسی مستقیم به باتری دستگاه وجود ندارد و اصطلاحا باتری گوشی وان A9 از نوع جدانشدنی است. در طراحی این گوشی هوشمند اسپیکرهای استریو در بخش جلویی دستگاه تعبیه نشده‌اند و تنها اسکنر اثر انگشت کاریر در این قسمت قرار داده شده است. اسکنر اثر انگشت این گوشی به طور ترکیبی با دکمه فیزیکی Home آن فعالیت می‌کند. در بررسی‌های انجام شده دریافتیم که عملکرد اسکنر اثر انگشت گوشی وان A9 بسیا سریع و رضایت‌بخش است و این سنسور حتی در شرایطی که صفحه نمایش دستگاه شما خاموش باشد به طور مستقیم قادر به بازگشایی قفل نمایشگر خواهد بود.

2

در لبه سمت چپ این گوشی شیار میکرو اس‌دی و همچنین سیم کارت دستگاه تعبیه شده، اما در لبه سمت راست آن دکمه‌های افزایش و کاهش صدا یا اصطلاحا Volume و پاور (Power) تعبیه شده‌اند. پورت اتصال میکرو USB 2.0 دستگاه و همچنین سوکت هندزفری آن نیز در لبه زیرین بدنه این محصول تعبیه شده‌اند و لبه فوقانی آن شامل هیچ دکمه‌ای نمی‌شود.

3

4

5

صفحه نمایش

در حالی که اچ‌تی‌سی پیش از این اغلب در محصولاتش از صفحه نمایش‌های نوع Super LCD استفاده می‌کرد، اینبار گوشی هوشمند وان‌ A9 را به نمایشگری از نوع AMOLED مجهز کرده است. این نمایشگر AMOLED وضوح تصویر 1080 در 1920 پیکسلی یا همان فول اچ‌دی را ارائه کرده و اندازه آن 5 اینچی است. بنابراین تراکم پیکسلی صفحه نمایش گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی چیزی در حدود 441 پیکسل در هر اینچ خواهد بود. شایان ذکر است که اچ‌تی‌سی برای چینش پیکسل‌های نمایشگر این گوشی از آرایش ماتریسی PenTile بهره گرفته است.

اما در بررسی‌های انجام شده از نظر ماکسیموم روشنایی، صفحه نمایش AMOLED این گوشی عملکرد ناامید کننده‌ای را از خود نشان داده است. نمایشگر این گوشی در شرایطی که میزان روشنایی آن برابر با 50 درصد تنظیم شده بود به ماکسیموم روشنایی 110 نیت دست یافت و در شرایطی که وضعیت آن بر روی 100 درصد قرار داشت، ماکسیموم روشنایی آن 366 نیت اندازه‌گیری شد. متاسفانه این اعداد در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار چندان مناسب نیستند حتی از حد متوسط و استاندارد گوشی‌های هوشمند سال 2015 نیز پایین‌تر به شمار می‌روند.

6

اما بهتر است زود قضاوت نکنید! هرچه عملکرد نمایشگر AMOLED گوشی هوشمند وان A9 از نظر ماکسیموم روشنایی بد بوده، عملکرد آن از نظر ضریب کنتراست نور آفتاب خیره کننده است. در بررسی‌های انجام شده، نسبت کنتراست نمایشگر این گوشی در مقابل نور آفتاب حتی از فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ و گوشی‌های گلکسی اس 6 و گلگسی اس 6 اج سامسونگ نیز بهتر بوده است. در چارت زیر اطلاعات دقیق‌تری در این رابطه ارائه شده است.

7

به طور کلی نسبت کنتراست بالای صفحه نمایش گوشی هوشمند وان A9 اچ‌تی‌سی در قبال نور آفتاب منجر شده که عملکرد نه چندان عالی آن از نظر ماکسیموم روشنایی به چشم نیامده و این ضعف به شکل کاملی پوشش داده شود. بنابراین هنگامی که در محیط‌های باز و تحت تابش نور مستقیم آفتاب از گوشی هوشمند وان‌ A9 استفاده می‌کنید، از نظر وضوح تصویر با هیچ مشکل آزار دهنده‌ای مواجه نخواهید بود.

باتری

اچ‌تی‌سی برای گوشی هوشمند وان A9 خود از باتری با توان و ظرفیت 2150 میلی آمپر ساعت و از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی بهره گرفته است. متاسفانه در بررسی‌های انجام شده مشخص گردید که عملکرد باتری این محصول چندان رضایت بخش نبوده و به نوعی حتی از حد و استاندارد میانگین گوشی‌های 5 اینچی نیز پایین‌تر است. در بررسی‌هایی که سایت gsmarena به طور اختصاصی بر روی باتری این محصول انجام داده، گوشی وان A9 امتیازی برابر با 46 ساعت را به ثبت رساند. این گوشی در تست برقراری تماس 3G چیزی در حدود 11 ساعت و 12 دقیقه دوام را از خود نشان داده و در شرایط وبگردی 5 ساعت و 22 دقیقه دوام داشته و در تست‌های مربوط به پخش ویدئو نیز 8 ساعت و 33 دقیقه دوام را از خود به ثبت رسانده است.

8

بنابراین عملکرد باتری گوشی هوشمند وان A9 اچ‌تی‌سی چندان عالی نبوده و در شرایط استفاده عادی از این محصول شاید تا 1 الی 1.5 روز دوام را به همراه داشته باشد. گوشی هوشمند وان A9 اچ‌تی‌سی همچنین از قابلیت‌های شارژ سریع Quick Charge 2.0 و Quick Charge 3.0 کوالکام پشتیبانی به عمل می‌آورد.

سیستم عامل و رابط کاربری

گوشی هوشمند وان A9 اچ‌تی‌سی به طور پیش فرض از سیستم عامل اندروید 6.0 مارشمالو بهره می‌برد و رابط کاربری نصب شده بر روی آن هم رابط کاربری Sense 7.0 کمپانی اچ‌تی‌سی است. بدون تردید بهره‌مند شدن این گوشی از جدیدترین نسخه از سیستم عامل اندروید کمپانی گوگل از جمله مزیت‌های این گوشی هوشمند به شمار می‌رود.

سیستم روی چیپ، رم، حافظه داخلی و عملکرد پردازشی

گوشی هوشمند وان A9 اچ‌تی‌سی به سیستم روی چیپ اسنپدراگون 617 کوالکام مجهز است. این تراشه از پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای بهره می‌برد که هسته‌های پردازشگر آن در دو خوشه متفاوت دسته‌بندی شده‌اند. خوشه اول شامل چهار هسته‌ Cortex A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز بوده و خوشه دوم نیز شامل چهار هسته‌ Cortex A53 با فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتز می‌شود. ضمنا پردازنده گرافیکی به کار گرفته شده در این تراشه هم پردازنده آدرنو 405 کوالکام است.

اما از نظر ظرفیت رم و حافظه داخلی گوشی هوشمند وان A9 اچ‌تی‌سی شامل دو نسخه مجزا می‌شود. نسخه اول آن از رم 2 گیگابایتی و حافظه داخلی 16 گیگابایتی بهره می‌برد و نسخه دوم آن به رم3 گیگابایتی و حافظه داخلی 32 گیگابایتی مجهز است. همانطور که پیش از این هم اشاره داشتیم، گوشی هوشمند وان A9 اچ‌تی‌سی از نظر سخت افزاری یک محصول میان رده محسوب می‌شود. سیستم روی چیپ اسنپدراگون 617 کوالکام هم یک تراشه اختصاصی برای محصولات میان رده است. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که گوشی وان A9 از نظر قابلیت‌های پردازشی با پرچمداران سال 2015 رقابت کند. با این وجود در بررسی‌ها و بنچمارک‌های انجام شده، عملکرد پردازشی نسخه بهره‌مند از رم 3 گیگابایتی این گوشی با توجه به میان رده بودن آن بسیار عالی و رضایت‌بخش بوده است.

10

11

12

اما از نظر قابلیت‌های پردازش گرافیکی، با توجه به تجهیز گوشی وان A9 به پردازنده آدرنو 405 نباید انتظار داشته باشیم که شاهد نتایج فوق‌العاده‌ای از این محصول باشیم. به طور کلی مطمئنا گوشی وان A9 در اجرای بازی‌های معمولی اندرویدی و مدیریت مولتی‌تسکینگ با مشکل مواجه نمی‌شود. اما اگر قصد اجزای بازی‌های سنگین و پرگرافیک اندرویدی را در این محصول داشته باشید، بدون تردید شاهد بروز لگ‌ها و تاخیرهایی در آن خواهید بود.

13

14

دوربین

دوربین اصلی گوشی هوشمند وان A9 اچ‌تی‌سی از سنسوری 13 مگاپیکسلی و نوع BSI با دیافراگم F2.0 و قابلیت OIS یا همان لرزشگیر اپتیکال تشکیل شده و در کنار لنز آن چراغ فلش LED دوبلی نیز تعبیه شده است. این سنسور دوربین قابلیت‌هایی همچون قوکوس اتوماتیک، فوکوس لمسی، تشخیص اتوماتیک چهره، HDR و عکسبرداری پانوراما را به همراه دارد. عملکرد این سنسور در شرایط عکسبرداری مطلوب بوده و اگر قصد ضبط ویدئو با آن را داشته باشید، نهایتا می‌توانید به ضبط ویدئوهایی با وضوح تصویر فول اچ دی و نرخ 30 فریم در هر ثانیه‌ای بپردازید.

15

اما در سمت مقابل دوربین سلفی این گوشی از سنسوری 4 مگاپیکسلی و از نوع اولتراپیکسل تشکیل شده است. این سنسور دوربین هم قادر به ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر فول اچ دی و با نرخ 30 فریم در هر ثانیه‌ای خواهد بود. کیفیت عکسبرداری دوربین سلفی گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی بسیار مناسب است. در بخش زیر یک نمونه از تصاویر ضبط شده توسط سنسور دروربین سلفی این گوشی را مشاهده می‌کنید. شایان ذکر است که به دلیل حجم بالای تصویر، اندازه آن کاهش یافته است.

16

جمع‌بندی

همانگونه که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی گوشی هوشمند وان A9 کمپانی اچ‌تی‌سی پرداختیم. این گوشی هوشمند یک محصول میان رده است و از نظر سبک طراحی نسبت به سایر گوشی‌های برند اچ‌تی‌سی وجه تمایزهای زیادی را به همراه دارد. اما یکی از نقاط ضعف اصلی این گوشی مربوط به قیمت آن در بازارهای داخلی کشورمان است. هم اکنون نسخه بهره‌مند از رم 2 گیگابایتی و حافظه داخلی 16 گیگابایتی این گوشی در بازارهای داخلی ایران با قیمتی در حدود 1،700،000 تومان به فروش می‌رسد! بدون تردید با این مبلغ، گزینه‌های بهتر و متعددی پیش روی شما قرار دارند. شاید اگر اچ‌تی‌سی گوشی وان A9 خود را از نظر قیمتی نیز ارزان‌تر عرضه می‌کرد، هم اکنون میزان فروش این محصول چند برابر می‌شد. در ادامه طی دو دسته‌بندی جداگانه به ذکر نقاط قوت و ضعف طراحی گوشی وان A9 می‌پردازیم.

نقاط قوت

  • بدنه فلزی و باکیفیت
  • طراحی متفاوت نسبت به سایر محصولات اچ‌تی‌سی
  • پشتیبانی از حافظه جانبی
  • عملکرد بسیار عالی صفحه نمایش AMOLED دستگاه از نظر ضریب کنتراست نور آفتاب
  • بهره‌مندی از اندروید 6 مارشمالو
  • مجهز بودن به اسکنر اثر انگشت کاربر
  • دوربین اصلی و سلفی نسبتا باکیفیت

نقاط ضعف

  • باتری دستگاه می‌توانست بهتر باشد
  • عملکرد نه چندان عالی پردازنده گرافیکی
  • قیمت بالای محصول در بازارهای ایران

منبع: gsmarena

ارسال نظر