پروتکل HTTPS ویکی پدیا معضل جدید سانسور دولتی

تحقیقات جمعی از محققان دانشگاه هاروارد نشان داده است که به کارگیری https  به جای http در صفحات ویکی پدیا، این صفحات را در مقابل حملات سانسور های دولتی مصون داشته است.

پروتکل HTTPS ویکی پدیا معضل جدید سانسور دولتی

پروتکل https یک مسیر امن برای جلوگیری از انواع سو استفاده هاست از این راه نه افراد و نه دولت ها نمی توانند تشخیص دهند که شما دقیقا کدام صفحه از ویکی پدیا را مطالعه می کنید. برای مثال دولت ها می توانند تشخیص دهد که کاربر مورد نظر در حال مرور ویکی‌پدیا است، اما نمی‌تواند متوجه شود که در حال مطالعه‌ی کدام صفحه‌ است. تا سال ۲۰۱۵ سازمان ویکی پدیا از هر دو سرویس http و https استفاده می کرد و از هر دو بستر برای نشر مطالب خود بهره می برد.این سازمان از این طریق سعی در حفظ حقایق و اطلاعات خود داشت. بنابراین اگر کشورهایی مثل پاکستان، دسترسی به برخی مقالات و صفحات را روی بستر HTTP مسدود می‌کردند، نسخه‌ی کامل تر مقاله‌ی مورد نظر روی بستر HTTPS قابل دسترسی بود. اما در ژوئن ۲۰۱۵، سازمان ویکی‌پدیا تصمیم به قطع کامل بستر HTTP گرفت تا امنیت اطلاعات خود را به طور کامل بالا ببرد و دسترسی به وب‌سایت خود را تنها از طریق پروتکل امن HTTPS مقدور ساخت.

روش محققان دانشگاه هاروارد به این گونه بود که شروع به طرح ریزی الگوریتم خاصی از تغییرات غیر عادی از ترافیک و میزان بازدید از صفحات ویکی پدیا کردند.این ردیابی و جمع آوری اطلاعات از ماه می سال ۲۰۱۵ به طور رسمی شروع شد و بعد از انجام تحقیقات گسترده و فرآیند بلند و طاقت‌فرسای تحلیل دستی به نتایج و راه حلی مطلوب دست یافتند. داده‌های جمع‌آوری شده با تاریخ‌نگاری از تاریخچه‌ی درخواست‌های روزانه برای ۱.۷ میلیون مقاله در ۲۸۶ زبان مختلف از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ ترکیب شد تا از این طریق مسیر هایی که بیشتر از بقیه سانسور می شوند، شناسایی شود. در نهایت پژوهشگران پی بردند که جایگزینی https در تمام صفحات وب سایت ویکی‌پدیا تاثیر مثبتی و محسوسی بر تعداد موارد سانسور در مقایسه با ترافیک سرور، قبل و بعد از انجام جایگزینی پروتکل جدید در ژوئن ۲۰۱۵ داشت.

ارسال نظر