هوش مصنوعی میت ۱۰ و معرفی قابلیت تشخیص اشیاء و فیلترهای آرایشی در دوربین

رسانه کلیک –  به لطف افشاهای قبلی، تقریباً از مشخصات سخت‌افزاری و شکل ظاهری هواوی میت ۱۰ خبر داریم، ولی به جز چند تیزر تبلیغاتی کلی و گمانه‌زنی‌هایی که درباره توانایی‌های چیپست Kirin 970 وجود دارد، چیز زیادی درباره نرم‌افزار میت ۱۰ نمی‌دانیم.

هوش مصنوعی میت ۱۰ و معرفی قابلیت تشخیص اشیاء و فیلترهای آرایشی در دوربین

با این حال، شواهدی وجود دارد که از حرکت هواوی به سوی هوش مصنوعی خبر می‌دهد.

اگرچه این چند وقت توجه اکثر خبرگزاری‌ها به رویداد معرفی پیکسل‌های گوگل معطوف بوده است، اما هواوی هم به زودی دستگاه جدید سری میت (Mate) خود به نام میت ۱۰ را معرفی خواهد کرد. هواوی نیز مانند سامسونگ و شیائومی قابلیت‌های زیادی را در رابط کاربری اختصاصی خود یعنی EMUI قرار می‌دهد. میت ۱۰ نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود، احتمالاً به دوربین این دستگاه دو مود مختلف به نام‌های Makeup و Object Recognition نیز اضافه شده است.

سر نخ این قابلیت‌ها را می‌توان در فرم‌ور دستگاه‌های فعلی هواوی از جمله میت ۹ یافت، هرچند ویژگی‌های مذکور در اپ دوربین این دستگاه‌ها غیرفعال شده‌اند. این قضیه حتی برای دستگاه‌هایی که از آخرین نسخه EMUI یعنی نسخه ۵.۱ استفاده می‌کنند هم صادق است. ولی به دلایلی احتمال دارد که این قابلیت‌ها در میت ۱۰ فعال شود.

متاسفانه با اطمینان نمی‌توان تایید کرد که ویژگی‌های مذکور در میت ۱۰ فعال باشد، چرا که با توجه به تغییرات فریم‌ورک هواوی، آنالیز فایل‌های APK این سیستم خیلی مشکل شده است. اما با این حال، با توجه به آن چه که از این فرم‌ور و میت ۱۰ می‌دانیم، از یافته‌هایمان تقریباً مطمئن هستیم.

تشخیص اشیاء

با توجه به محبوبیت فزاینده دستیارهای مبتنی بر یادگیری ماشینی، به نظر می‌رسد همه شرکت‌ها به دنبال این هستند تا از این توانایی در کنار پردازش زبان طبیعی و بینایی رایانه‌ای استفاده کنند. سامسونگ با بیکسبی (Bixby) و گوگل با گوگل‌لنز در این راه قدم گذاشتند، و حالا شواهدی وجود دارد که از حرکت همه جانبه هواوی به سوی هوش مصنوعی خبر می‌دهد.

چند وقت قبل حساب کاربری هواوی موبایل (@HuaweiMobile) در توئیتر گفته بود:

«خلق تجربه‌ای ایده‌آل و حرکت به سوی ورای هوشمندی، با استفاده از توان دگرگون‌کننده #AI. به فِراسَت خوش آمدید. #HuaweiMate10»

اما از این‌ها که بگذریم، هواوی واقعاً چطور می‌خواهد از هوش مصنوعی برای بهتر کردن زندگی شما استفاده کند؟ پاسخ، امکانات بیشتر است. به نظر می‌رسد که تشخیص اشیا هم قرار است به عنوان یک گزینه قابل انتخاب به اپ دوربین اضافه شود.

همان طور که در تصویر بالا می‌بینید از کاربر خواسته می‌شود که بخش مورد نظر خود را از روی صفحه انتخاب کند. سپس هوش مصنوعی میت ۱۰ تشخیص می‌دهد که کاربر چه نوع شئ‌ای را برای فوکوس انتخاب کرده است. با نگاهی عمیق‌تر به فرم‌ور سیستم می‌توانیم لیستی از دسته‌بندی‌های قابل استفاده توسط سیستم تشخیص اشیاء را ببینیم:

  • صحنه
  • ساحل
  • آسمان آبی
  • غروب
  • غذا
  • گل
  • گیاهان سبز
  • برف
  • شب
  • متن
  • گربه
  • سگ
  • سایر

این لیست در فایلی به نام IC_conv_112x112_synset_words.txt در پوشه ImageClassification (پوشه‌ای که در فرم‌ور میت ۹ یا P10 موجود نیست) قرار دارد. نکته جالب این است که پوشه‌ای که این فایل را در خود جای داده caffe نام دارد و احتمالاً به تحقیقات یادگیری ماشین منبع باز Berkeley AI Research اشاره می‌کند. شاید نام caffe2 را هم شنیده باشید، این پروژه که بر روی چیپست جدیدتر اسنپدراگون کوآلکام کار می‌کند، حالت تکامل یافته caffe است.

با توجه به تاکید بخش بازاریابی هواوی بر قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی میت ۱۰ ، کاملاً منطقی است که قابلیت تشخیص اشیا به این دستگاه اضافه شده باشد. فقط امیدواریم که آزمایش زنده این قابلیت در رویداد مربوطه با موفقیت انجام شود.

ارسال نظر