بررسی تخصصی میت 10 پرو هواوی

رسانه کلیک - سرانجام جدیدترین پرچمدار هواوی، Mate 10 Pro وارد ایران شد. در این مطلب قصد داریم بررسی میت 10 پرو را بصورت موشکافانه برای شما علاقه‌مندان دنیای فناوری انجام دهیم. 

بررسی تخصصی میت 10 پرو هواوی

هواوی از برندهای محبوب چینی است که در ایران به دلیل عرضه گوشی‌های هوشمند خوش قیمت شناخته می‌شود. طی دو سال اخیر، این شرکت چینی در کنار حفظ قیمت پایین محصولاتش، توان سخت‌افزاری بالایی را برای رقابت با پرچمداران سایر شرکت های ارائه کرده است.

هواوی پی 9 شروعی بر این تغییر مسیر بود. محصولی متفاوت با امکاناتی بروز و مدرن که اتفاقا فروش مناسبی هم داشت. هواوی برای ساخت دوربین پی 9 با شرکت لایکا همکاری کرد که البته این همکاری همچنان ادامه دارد. علاوه بر آن، از تراشه‌ای به نام کایرین ۹۵۵ استفاده کرد که با لیتوگرافی ۱۶ نانومتری ساخته شده بود. این در حالی است که پی ۸ از تراشه‌ای با لیتوگرافی ۲۸ نانومتری استفاده می‌کرد.

سری تراشه‌های کایرین توسط شرکتی به نام های سیلیکون (زیرمجموعه گروه شرکت های هواوی) ساخته می شود. در واقع هواوی سعی بر خودکفایی در تولید قطعاتش دارد. این موضوع باعث شده تا هواوی نسبت به شرکت‌های دیگر متمایز باشد.

بعد از پی ۹، پرچم‌داران دیگر هواوی نیز با در نظر گرفتن سیاست‌های جدید این شرکت ساخته شدند. سری اسند میت به میت تغییر نام داد و شاهد عرضه میت ۸ بودیم. میت ۸ از هر لحاظ بهتر از اسند میت ۷ شده بود و قابلیت‌های نرم‌افزاری بیشتری به کاربران ارائه می‌کرد.

سال گذشته هواوی تصمیم گرفت سری میت را نیز مانند سری پی در چند مدل عرضه کند. با این حساب، شاهد عرضه میت ۹ و مدل‌های مختلفی از خانواده آن بودیم که شامل میت ۹ لایت، میت ۹ پرو و میت ۹ پورشه دیزاین می‌شد. مدل میت ۹ لایت درواقع نمونه‌ای از میت ۹ محسوب می‌شد که از مشخصات سخت‌افزاری ضعیف‌تری بهره می‌برد. البته این موضوع در مورد مدل‌های پرو و پورشه دیزاین فرق می‌کرد. این دو مدل از مشخصات سخت‌افزاری قدرتمندتری بهره می‌بردند که برای نمونه می‌توان به استفاده از پنل آمولد به جای ال‌سی‌دی اشاره کرد.

سری میت 10 نیز با همین رویه ساخته شده است. میت 10 در کنار مدل معمولی دارای سه مدل دیگر لایت، پرو و پورشه دیزاین است که ما در ادامه به بررسی میت 10 پرو می پردازیم.

طراحی میت 10 پرو

برخلاف سایر گوشی های موجود در بازار که تفاوت میان مدل‌های آن‌ها تنها در ابعاد نمایشگر یا مشخصات سخت‌افزاری خلاصه می‌شود، هواوی در سری میت تصمیم دیگری گرفت.

تفاوت از نظر طراحی در مدل‌های سری میت 10 نیز مشاهده می‌شود. البته دیگر خبری از لبه‌‌های خمیده میت 9 پرو نیست. میت 10 و میت 10 پرو هردو از نمایشگرهایی با لبه‌های صاف برخوردار هستند. البته برای تجربه کاری بهتر با گوشی هوشمند، انحنای خفیفی در لبه‌های بدنه طراحی شده است.

به چنین طراحی، 2.5D Glass می‌گویند. در این طراحی نمایشگر شما ۲.۵ بعدی نیست، بلکه گوشی هوشمندتان از قابی با لبه‌های منحنی برخوردار است تا کار با تلفن هوشمند لذت‌بخش‌تر باشد.

میزان حاشیه موجود در دور تا دور نمایشگر تا حد ممکن کاهش یافته است. حسگر اسکنر اثر انگشت در میت 10 پرو به پنل پشتی منتقل شده و کلیدهای ناوبری بصورت مجازی هستند. البته در میت 10، حسگر اسکنر اثر انگشت در پنل جلویی با دکمه خانه ادغام شده است.

تقریبا حاشیه بسیار کمی در اطراف نمایشگر وجود دارد و تنها در قسمت بالا و انتهای نمایشگر شاهد مقدار اندکی حاشیه هستیم. لوگوی هواوی از بالای نمایشگر به پایین منتقل شده و در بالای نمایشگر نیز بلندگوی مکالمه، دوربین سلفی و سنسورها دیده می‌شود.

مانند پنل شیشه‌ای استفاده شده در جلوی میت 10 پرو، شاهد یک پنل شیشه‌ای نیز در پشت آن هستیم که یک قاب فلزی از جنس آلومینیوم آنها را احاطه کرده است. مانند میت ۹ پرو، میت 10 پرو نیز از یک دوربین دوگانه با طراحی عمودی استفاده می‌کند. البته تفاوت در طراحی آنها است؛ در واقع برای سنسورهای دوربین میت 10 پرو جایگاه جداگانه‌ای تعبیه شده است.

در سمت چپ دوربین، فلش دوگانه (Dual Tone) در کنار لوگوی لایکا دیده می‌شود. علت وجود این لوگو، همکاری هواوی با لایکا در ساخت عدسی های دوربین است. در سمت چپ نیز سنسورهای متعلق به دوربین دوگانه دیده می‌‌شود.

یک نوار با رنگی متفاوت نسبت به رنگ بدنه، دوربین دوگانه را متمایز می‌کند. احتمالا هواوی از چنین طراحی استفاده کرده تا به تفاوت دوربین استفاده شده در میت 10 پرو با محصولات دیگر اشاره کند.

پایین دوربین دوگانه نیز سنسور اسکنر اثر انگشت قرار دارد. دقیقا مثل پنل جلویی، انحنای خفیفی در لبه‌های پنل پشتی مشاهده می‌کنیم که باعث خوش‌دستی میت 10 پرو شده است.

دکمه‌های پاور و راکر ولوم صدا در سمت راست میت ۱۰ پرو تعبیه شده‌اند. بین این دکمه‌ها فاصله مناسبی در نظر گرفته شده تا کاربر هنگام استفاده از آنها دچار خطا نشود. در سمت چپ نیز می‌توان خشاب سیم کارت را مشاهده کرد. شما امکان از دو سیم کارت به‌صورت همزمان را دارید، اما خبری از جایگاهی برای کارت حافظه میکرو اس‌دی نیست.

نوارهای آنتن در بالا و پایین میت ۱۰ پرو قابل مشاهده هستند. در بررسی میت 10 پرو متوجه شدیم که در بالای این دستگاه، یک میکروفون جداگانه طراحی شده که کارکرد آن را بصورت جداگانه توضیح می‌دهیم. یک درگاه USB تایپ C نیز در پایین محصول تعبیه شده تا برای شارژ یا انتقال اطلاعات از آن استفاده کنید. هواوی از جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری در میت 10 پرو استفاده نکرده است؛ به همین علت نیاز به یک مبدل برای شنیدن به موسیقی نیاز دارید. در کنار درگاه USB-C بلندگو قرار داده شده است. دو میکروفون دیگر نیز کنار درگاه USB-C و بلندگو قرار گرفته‌اند تا امکان ضبط صدای محیط بصورت ۳۶۰ درجه‌ای فراهم شود.

میت ۱۰ پرو، در کنار زیبایی چشم‌نواز آن، بسیار خوش دست است. استفاده از پرچم‌دار جدید هواوی حس بسیار خوبی را به کاربر منتقل می‌کند و با وجود ابعاد بزرگ آن (‍‍۱۵۴.۲ در ۷۴.۵ در ۷.۹ میلی‌متر) مشکلی در کار با میت 10 پرو نخواهید داشت.

در بررسی میت 10 پرو متوجه شدیم بدنه Mate 10 Pro اثر انگشت را خیلی کم جذب می‌کند، اما این موضوع کاربر را اذیت نمی کند؛ همچنین یک محافظ صفحه نمایشگر روی پنل جلویی میت ۱۰ پرو نصب شده است و داخل جعبه نیز یک قاب ژله‌ای باکیفیت وجود دارد.

پرچم‌دار هواوی از گواهی IP67 استفاده می‌کند. این یعنی در برابر نفوذ قطرات آب و ذرات گرد و خاک مقاوم است و می‌توانید به راحتی در روزهای بارانی از میت ۱۰ پرو نهایت استفاده را ببرید.

هواوی پرچم‌دار جدیدش را در رنگ‌های آبی، خاکستری، قهوه‌ای و طلایی عرضه کرده است که برای بررسی میت 10 پرو، مدل خاکستری آن در اختیار ما قرار داده شده است.

https://click.ir/wp-content/uploads/2017/11/mate10pro-unboxing.mp4

ویدیوی جعبه گشایی Mate 10 Pro

نمایشگر میت 10 پرو

یکی دیگر از تفاوت‌های میت 10 و میت 10 پرو در پنل نمایشگر مشاهده می‌شود. در حالی که میت ۱۰ از یک پنل IPS LCD بهره می‌برد، میت ۱۰ پرو مجهز به یک پنل آمولد شده است.

میت ۱۰ پرو از یک نمایشگر ۶ اینچی استفاده می‌کند. با در نظر گرفتن ابعاد بدنه این تلفن هوشمند، نرخ نمایشگر به بدنه به ۸۰.۹ درصد می‌رسد. نمایشگر این تلفن هوشمند از رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۱۶۰ پیکسل بهره می‌برد. علت استفاده از چنین رزولوشنی به دلیل نسبت ۱۸ به ۹ نمایشگر است.

با در نظر گرفتن ابعاد نمایشگر و رزولوشن، میزان تراکم پیکسلی میت 10 پرو به ۴۰۲ پیکسل در هر اینچ می‌رسد. تراکم پیکسلی میت ۱۰ پرو، رقمی قابل قبول را در اختیارمان قرار می‌دهد، اما هواوی می‌توانست از رزولوشن بالاتری در پرچم‌دارش استفاده کند. روی نمایشگر از یک محافظ صفحه گوریلا گلس استفاده شده تا در برابر خط و خش احتمالی مقاوم باشد.

در بررسی میت 10 پرو متوجه شدیم که این دستگاه از دو حالت تنظیمات روشنایی برخوردار است. در حالت اول، میزان روشنمایی نمایشگر روی ۴۲۲ نیت تنظیم شده است. این میزان برای محیط‌های سربسته یا تاریک مناسب است. در این حالت چشمانتان در استفاده طولانی مدت از تلفن هوشمند خسته نمی‌شود و همچنین قادر به خواندن متون و مشاهده تصاویر هستید.

بررسی میت 10 پرو / بررسی Mate 10 Pro

حالت دوم تنظیمات، روشنایی نمایشگر را به ۴۴۰ نیت می‌برد. البته یک هوش مصنوعی نیز طراحی شده تا اگر محیط اطرافتان از نور زیادی برخوردار باشد، میزان روشنایی نمایشگر را تا ۶۲۰ نیت افزایش دهد. چنین حالتی باعث می‌شود خواندن متون و مشاهده تصاویر در میت 10 پرو حتی در زیر نور آفتاب نیز میسر باشد. این هوش مصنوعی به‌قدری دقیق است که نه‌ تنها با خطا روبه‌رو نمی‌شود، بلکه به کاهش مصرف انرژی نیز کمک می‌کند.

از نظر دقت رنگ نمی‌توان ایرادی به نمایشگر هواوی میت 10 پرو گرفت. البته در تنظیمات پیش‌فرض، رنگ‌ها کمی به گرمی متمایل می‌شود. در صورتی که این موضوع برای شما آزاردهنده است، هواوی میت ۱۰ پرو امکانی تنظیم دمای رنگ بصورت دستی دارد.

برای ویرایش تنظیمات نمایشگر، قسمتی تعبیه شده که از ویژگی‌های متعددی برخوردار است. در کنار تنظیم میزان روشنایی نمایشگر یا دمای رنگ‌ها، امکان تنظیم ساعتی مشخص برای کاهش رنگ‌های آبی وجود دارد. این موضوع به کاهش خستگی چشم کمک می‌کند.

آنچه نبود آن در نمایشگر میت 10 پرو مشاهده می‌شود برخورداری از رزولوشن کواد اچ‌دی است (البته برای استفاده از چنین مشخصاتی، رزولوشن باید به کواد اچ‌دی پلاس برسد تا با نسبت ۱۸ به ۹ سازگار شود). این در حالی است که میت ۹ پرو دارای رزولوشن کواد اچ‌دی بود، اما این خصوصیت در میت 10 پرو به فول اچ‌دی پلاس کاهش یافته است.

مشخصات فنی

تعداد سیم کارت دو سیم کارت
فناوری GSM / HSPA / LTE
وزن ۱۷۸ گرم
ابعاد ۷.۹ × ۷۴.۵ ×۱۵۴.۲ میلی‌متر
جنس بدنه ترکیب فلز و شیشه
ویژگی بدنه محافظ گوریلا گلس - گواهینانه IP67
پردازنده Kirin 970
نوع صفحه نمایش AMOLED
سایز صفحه نمایش ۶.۰ اینچی
رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۱۶۰ پیکسل / ۴۰۲ PPI
سیستم عامل اندروید 8.0
دوربین اصلی دوگانه ۲۰ + ۱۲ مگاپیکسلی
دوربین سلفی ۸ مگاپیکسل
باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر

سخت‌افزار میت 10 پرو

میت 10 پرو اولین گوشی هوشمند هواوی است که از تراشه کایرین ۹۷۰ بهره می‌برد. این تراشه از ویژگی‌های جالبی برخوردار است که در ادامه به آنها می‌پردازیم. این تراشه توسط شرکت های‌سیلیکون ساخته شده است؛ شرکتی که از زیرمجموعه‌های هواوی محسوب می‌شود.

آنچه باعث تفاوت کایرین ۹۷۰ با تراشه‌های نسل قبلی‌اش می‌شود، ساخت این تراشه با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری است. درواقع کایرین ۹۷۰ اولین تراشه هواوی است که از این لیتوگرافی بهره می‌برد. این تراشه متشکل از ۵.۵ میلیارد ترانزیستور است که در ابعادی به مساحت تنها یک سانتی‌متر مربع، کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

روی این تراشه از یک پردازنده ۸ هسته‌ای استفاده شده و یک پردازنده گرافیکی ۱۲ هسته‌ای به نام Mali-G72 MP12 کار گذاشته شده است. پردازنده اصلی این تراشه از دو خوشه ۴ هسته‌ای تشکیل شده است که خوشه اول را هسته‌های Cortex A73 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و خوشه دوم را نیز هسته‌های Cortex A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز تشکیل می‌دهند. میت ۱۰ پرو از Mali-G72 MP12 به‌عنوان پردازنده گرافیکی استفاده می‌کند. این پردازنده با فرکانس ۸۵۰ مگاهرتز کار کرده و می‌تواند عملکردی بالغ بر ۵۹۲.۲ گیگافلاپس داشته باشد.

میت ۱۰ پرو در دو مدل عرضه شده است که مدل اول از ۴ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی و مدل دوم نیز از ۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی بهره می‌برد. البته پیشنهاد ما این است که در انتخاب کمی تامل کنید. در صورتی که نیاز به حافظه‌ای با ظرفیت بالا دارید مدل ۱۲۸ گیگابایتی گزینه بهتری است؛ زیرا میت ۱۰ پرو فاقد درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی است. شایان ذکر است مدل ۶ گیگابایتی برای بررسی میت 10 پرو در اختیار کلیک قرار گرفته است.

بازده و عملکرد میت 10 پرو

در ابتدا باید خاطرنشان کرد که مدل ۶ گیگابایتی در بررسی میت 10 پرو استفاده شده است. در ادامه نگاهی به عملکرد پرچم‌دار هواوی میندازیم. برای این کار از بنچمارک‌های معتبر استفاده شده است.

بررسی میت 10 پرو / بررسی Mate 10 Pro

در بنچمارک GFXBench میت 10 پرو توانسته امتیازاتی به مراتب بهتر از میت ۱۰ و میت ۹ پرو کسب کند. هواوی ثابت کرده که پرچم‌دار جدیدش نسبت به نسل گذشته با پیشرفت همراه است. همچنین تفاوت موجود میان نسخه پرو و نسخه معمولی نیز در بنچمارک قابل مشاهده است.

بررسی میت 10 پرو / بررسی Mate 10 Pro

میت ۱۰ پرو در بنچمارک انتوتو توانسته به امتیاز فوق‌العاده ۱۷۶۷۰۲ برسد.

بررسی میت 10 پرو / بررسی Mate 10 Pro

در گیک‌بنچ، گوشی هوشمند به دو صورت آزمایش می‌شود. میت ۱۰ پرو توانسته در بنچمارک تک‌هسته‌ای به امتیاز ۱۹۰۶ و در امتیاز چندهسته‌ای به امتیاز ۶۷۸۱ برسد.

بنچمارک‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که هواوی در ساخت کایرین ۹۷۰ موفق عمل کرده است. تقریبا بازی اندرویدی نیست که میت ۱۰ پرو توان اجرای آن را نداشته باشد. علاوه بر آن، توان سخت‌افزاری میت ۱۰ پرو در حدی است که بتوان تجربه‌ای نرم و روان در اجرای محتوای واقعیت مجازی داشت. درواقع چنین مشخصاتی قادر است که توان یک رایانه شخصی با مشخصات سخت‌افزاری نسبتا قابل قبول را در اختیار کاربر قرار دهد.

هوش مصنوعی میت 10 پرو

میت 10 پرو به واژه «هوشمند» در گوشی‌های هوشمند، معنای جدیدی داده است. یک واحد پردازش عصبی (NPU) در تراشه کایرین ۹۷۰ به کار رفته که قابلیت‌های مختلفی دارد.

این پردازنده قادر است نحوه کارکرد کاربر با گوشی هوشمند را بررسی و تحلیل کند، سپس داده‌های به دست آمده را برای عملکرد سریع‌تر تلفن هوشمند به کار برد. پردازنده عصبی با مطالعات دقیق، میزان مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد. این پردازنده تصاویر، صدا و زبان محلی کاربر را تشخیص داده و آن را تجزیه و تحلیل می‌کند. درواقع هرچه بیشتر با میت ۱۰ پرو کار کنید، این تلفن هوشمند سریع‌تر به دستورات شما واکنش نشان می‌دهد.

یکی از قابلیت‌های هوش مصنوعی در مکالمه استفاده می‌شود. در بالا و پایین میت 10 پرو میکروفون‌هایی وجود دارد که باعث افزایش کیفیت مکالمه می‌شوند. در کنار امکان ضبط صدای محیط به‌صورت ۱۲۰ یا ۳۶۰ درجه‌ای، هوش مصنوعی صدای کاربر را تجزیه و تحلیل می‌کند. برای مثال اگر در یک محیط شلوغ باشید، صدای شما، حتی اگر آهسته صحبت کنید، توسط میکروفون‌های میت 10 پرو تشخیص داده می‌شوند.

سپس هوش مصنوعی با آنالیز اطلاعات ورودی، صدای شما را به‌صورت شفاف به فرد در حال مکالمه انتقال داده و صدای محیط را حذف یا کاهش می‌دهد. این موضوع زمانی کارآمد است که در محیطی شلوغ در حال برقراری تماس تلفنی باشید.

بررسی میت 10 پرو / بررسی Mate 10 Pro

همچنین هوش مصنوعی، امکان ترجمه همزمان به زبان‌های مختلف را فراهم کرده است. زبان شیرین پارسی نیز یکی از زبان‌های پشتیبانی شده در این برنامه است. کاربر از طریق متن یا صوت، پیام خود را به زبان‌های مختلف بیان ‌می‌کند. همچنین با اسکن نوشته‌ها، امکان ترجمه آنها برای کاربر وجود دارد.

دوربین میت 10 پرو

در بررسی Mate 10 Pro به سراغ دوربین‌های به کار رفته در این گوشی هوشمند می‌رویم. در میت 10 پرو به عنوان پرچمدار شرکت هواوی، از یک دوربین قدرتمند و اسمارت شده است؛ قدرتمند از آن جهت که به یک دوربین دوگانه 20 + 12 مگاپیکسلی مجهز شده و اسمارت به دلیل اینکه با قابلیت هوش مصنوعی تطابق داده شده است.

عدسی‌های دوربین دوگانه Mate 10 Pro توسط شرکت Leica تولید شده است. سنسور 20 مگاپیکسلی توانایی ثبت تصاویر تک رنگ (Monochrome) را دارا است. همچنین بزرگ نمایی تصاویر تا 2 دو برابر بدون افت کیفیت از طریق این دوربین قدرتمند امکان پذیر است. دیافراگم هر دو لنز f1.6 است.

دوربین 12 مگاپیکسلی دارای لرزشگیر تصویر اپتیکال است. یک فلش دوگانه نیز این دوربین دوگانه را همراهی می‌کند تا کاربران در محیط‌های کم نور و تاریک به راحتی به ثبت تصاویر اقدام کنند. این دوربین توانایی ضبط ویدیو با کیفیت 4K را دارا است و امکان ضبط ویدیوهای 120 فریم بر ثانیه را در حالت Full HD فراهم کرده است.

بررسی میت 10 پرو / بررسی Mate 10 Pro

بهره گیری از یک واحد پردازشی عصبی (NPU) در پردازنده این گوشی هوشمند، قابلیت‌های ویژه‌ای به دوربین Mate 10 Pro افزوده است.

به رسمیت شناختن زمان واقعی - Huawei می‌گوید که دوربین برای یادگیری صحنه‌های مختلف برنامه ریزی شده است و پس از تجزیه و تحلیل 100 میلیون تصویر، اکنون می توانید به طور خودکار 13 صحنه های مختلف از جمله Portrait، Flower، Plant، Low-Light، Dog، Cat، Food، Blue آسمان، Nightscape، غروب آفتاب، طلوع، متن، ساحل و برف. سپس رنگ گوشی، کنتراست، روشنایی، قرار گرفتن در معرض، کاهش نویز و تیز کردن تصویر را با توجه به صحنه تنظیم می کند.

تشخیص صحنه‌ها بصورت لحظه‌ای: دوربین Mate 10 Pro توانایی تشخیص بلادرنگ صحنه ها را دارد. این قابلیت بوسیله تجزیه و تحلیل نزدیک به 100 میلیون تصویر انجام شده و دوربین برای فراگیری حالت صحنه‌های مختلف برنامه ریزی شده است. این بدین معنا است که 13 حالت مختلف عکاسی را بصورت خودکار و به واسطه استفاده از هوش مصنوعی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. حالت‌های پرتره، گل و گیاه، نور کم، سگ، گربه، غذا، آسمان آبی، آسمان شب، غروب آفتاب، طلوع خورشید، نوشته و متن، ساحل، برف و انسان از مواردی است که این در حال حاضر برای این دوربین قابل تشخیص است. البته قرار است شرکت هواوی به زودی، حالت‌های جدیدی را نیز اضافه کند.

افکت بوکه بوسیله هوش مصنوعی: دوربین Mate 10 Pro قادر است، با استفاده از حافظه پنهان خود و تحلیل عکس‌های کاربر، در موارد مشابه، بصورت خودکار افکت بوکه را به تصاویر اضافه کند.

از دیگر قابلیت‌هایی ترکیبی دوربین Mate 10 Pro و هوش مصنوعی می توان به افزایش رزولوشن تصویر بر مبنای هوش مصنوعی، سلفی و زوم دیجیتال بر پایه هوش مصنوعی و تشخیص حرکت بر اساس هوش مصنوعی اشاره کرد.

رابط کاربری دوربین بسیار ساده و کارا است. دو حالت اتوماتیک و دستی برای این دوربین در نظر گرفته شده که در حالت دستی امکان ثبت تصاویر RAW به راحتی امکان پذیر است. از دیگر ویژگی‌های در نظر گرفته شده برای دوربین Mate 10 Pro می توان به حالت عکاسی در شب، عکاسی تک رنگ (سیاه و سفید)، HDR، پانورامای 3 بعدی، پانوراما، Light Painting، واترمارک، اسکن مدارک و غذا اشاره کرد.

همچنین برای ضبط ویدیو نیز چند ویژگی از جمله Timelapse، اسلوموشن و فیلتر رنگی در نظر گرفته شده است.

[lightgallery images="141529,141528,141527,141526,141525,141524,141523,141522,141521,141520,141519,141518,141515,141514,141513,141512,141511,141510,141509,141508,141507,141506,141505,141504,141503,141502,141501,141500"]

عمر باتری میت 10 پرو

میت 10 پرو دارای یک باتری با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت غیر قابل جداسازی است. ظرفیت باتری میت ۱۰ پرو نسبت به میت ۹ پرو تغییری نیافته است، اما دلایل بسیاری به برتری میت ۱۰ پرو در طولانی‌تر بودن عمر مفید باتری اشاره می‌کند.

استفاده از تراشه ۱۰ نانومتری کایرین ۹۷۰ باعث شده تا میزان مصرف انرژی کاهش یابد. علاوه بر آن، هوش مصنوعی موجود در میت ۱۰ پرو می‌تواند میزان مصرف انرژی را مدیریت کند. البته قابلیت‌های مدیریت مصرف انرژی در سیستم‌عامل اندروید ۸ را نیز نباید نادیده بگیریم. تمامی موارد ذکر شده، گوشی هوشمندی با عمر بالای باتری را در اختیار ما قرار می‌دهد.

برای سنجش میزان مصرف انرژی در میت ۱۰ پرو، این تلفن هوشمند را شارژ کامل کردیم. سپس یک ویدیو با فرمت فول اچ‌دی را اجرا کردیم تا میزان شارژ باتری به صفر برسد. تنظیمات روشنایی نمایشگر نیز روی حداکثر قرار داشت.

در بررسی میت 10 پرو متوجه شدیم که در ساعت اول پخش ویدیو، تنها 7.2 درصد از شارژ میت ۱۰ پرو کاهش یافته است. در انتها پرچم‌دار هواوی توانست ۱۳ ساعت و ۲۰ دقیقه فیلم را پخش کند.

بررسی میت 10 پرو / بررسی Mate 10 Pro

نکته مثبت باتری میت 10 پرو در کنار ظرفیت بالا و عمر مفید، شارژ سریع آن است. میت ۱۰ پرو تنها به ۳۰ دقیقه نیاز دارد تا شارژ باتری‌اش از صفر درصد به حدود ۶۰ درصد برسد. در طول مدت زمانی که هواوی میت ۱۰ پرو در اختیارمان قرار داشت چندین بار عمل شارژ باتری را انجام دادیم که میت ۱۰ پرو در کمتر از یک ساعت به شارژ ۱۰۰ درصد رسید.

هواوی در میت ۱۰ پرو از قابلیت شارژ سریع استفاده کرده که گوشی را در ۵ وات و ۴.۵ آمپر شارژ می‌کند. علاوه بر کوتاهی زمان مورد نیاز برای شارژ کامل باتری میت ۱۰ پرو، به دلیل ولتاژ کم، این تلفن هوشمند در زمان شارژ با مشکل تولید حرارت بالا مواجه نمی‌شود.

درواقع نبود مشکلات حرارتی از ویژگی‌هایی است که در میت ۱۰ پرو نظر مثبتمان را به خود جلب کرد. در محصولات قدیمی هواوی، مشکلات حرارتی از نقاط ضعف آنها بود، اما هواوی این مشکلات را در میت ۱۰ پرو کاملا برطرف کرده است.

نرم افزار میت 10 پرو

میت ۱۰ پرو به سیستم‌عامل اندروید ۸ مجهز شده که روی آن رابط کاربری اختصاصی این شرکت به نام EMUI 8.0 سوار است. آنچه بیش از هر چیز نظرمان را به خود جلب کرد زیبایی ظاهری رابط کاربری جدید میت ۱۰ پرو است.

برای مثال با هر بار رفتن به صفحه قفل، تصویر پس‌زمینه جدیدی برای شما نمایش داده می‌شود. با سوایپ کردن از انتهای نمایشگر به سمت بالا، منویی برای دسترسی سریع به بعضی از امکانات تلفن هوشمند باز می‌شود. به‌صورت پیش‌فرض قابلیت‌هایی مانند ضبط صدا، ماشین حساب، چراغ قوه، تایمر و اسکنر کدهای QR دارد.

شما به سه صورت امکان ضبط مکالمه داشته دارید. حالت اول، ضبط صدا به‌صورت عادی است. در حالت دوم امکان ضبط صدا به‌صورت مصاحبه وجود دارد تا صدای محیط تاثیری روی مکالمه نگذارد. در حالت سوم همچنان صدای محیط حذف می‌شود، اما امکان ضبط صدای بیش از دو نفر وجود دارد. لازم به ذکر است که میت ۱۰ پرو از نظر ضبط مکالمات و پخش صدا عملکرد بسیار خوبی دارد.

در صفحه قفل، تعداد قدم‌هایی محاسبه می‌شود که در طول روز برداشته‌اید. همچنین امکان دسترسی سریع به اپلیکیشن عکاسی وجود دارد. اعلانات نیز در وسط صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود تا برای مشاهده آنها نیازی به آنلاک گوشی نداشته باشید.

بررسی میت 10 پرو / بررسی Mate 10 Pro

در منوی اصلی، اپلیکیشن‌های پیش‌فرض قرار داده شده است. آیکون اپلیکیشن‌های جدید نیز در صفحه بعدی قرار می‌گیرد. البته امکان تغییر این حالت وجود دارد. شما می‌توانید اپ دراور را از تنظیمات فعال کنید تا با انتخاب آن از صفحه اصلی، به تمام اپلیکیشن‌های نصب شده دسترسی داشته باشید. اپ دراور به صفحات متعدد تقسیم نمی‌شود. درواقع تمام اپلیکیشن‌ها در یک صفحه قرار دارد.

شما در اپ دراور با جستجوی نام اپلیکیشن یا انتخاب ابتدای حرف آن از لیست حروف الفبای انگلیسی، به اپلیکیشن مد نظرتان دسترسی سریع‌تری دارید. آیکون‌های پیش‌فرض که برای منوها یا قابلیت‌های میت ۱۰ پرو در نظر گرفته شده‌اند از ظاهری مربعی شکل با گوشی‌های منحنی برخوردار هستند. البته این موضوع برای آیکون اپلیکیشن‌های دیگر متفاوت است و هریک از ظاهر خاص خود بهره می‌برد.

رابط کاربری جدید EMUI 8.0 امکانات بسیاری برای شخصی‌سازی محیط کاربری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. درواقع امکان تغییر بیشتر بخش های محیط کاربری و شخصی سازی آن وجود دارد.

از تغییر رندوم تصویر پس‌زمینه، ظاهر صفحه خانه، نوع و ابعاد متن و موارد مختلف دیگر به شما اجازه می‌دهد تا تجربه کار با میت 10 پرو را افزایش دهید؛ برای مثال ظاهر صفحه خانه را به استایل مترویی تغییر دهید. در این استایل، قابلیت‌های رابط کاربری به‌صورت خانه‌های رنگی روی صفحه اصلی قرار می‌گیرند.

در کنار وجود گزینه‌هایی مانند وضعیت آب و هوا، منوی تماس، گالری، منوی تنظیمات و موارد دیگر، کاربر می‌تواند اپلیکیشن‌های دلخواه خود را به صفحه خانه اضافه کند. اپلیکیشن‌های اضافه شده به صفحه خانه، هرکدام دارای یک خانه مخصوص می‌شوند که البته امکان تغییر رنگ یا ظاهر خانه نیز وجود دارد.

بررسی میت 10 پرو / بررسی Mate 10 Pro

برای دسترسی به حالت «رابط کاربری آسان» صفحه خانه کافی است از منوی تنظیمات به سیستم رفته و گزینه Simple Mode را فعال کنید.

رابط کاربری EMUI 8.0 تمام قابلیت‌های موجود در اندروید ۸ را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. امکان انتقال اطلاعات از دستگاه‌های مختلف ساخت هواوی، دستگاه‌های اندرویدی یا دستگاه‌های مبتنی بر آی‌اواس به میت 10 پرو تعبیه شده است.

در صورتی که کاربری با مشکل مطالعه متون داشته باشد امکاناتی در میت ۱۰ پرو وجود دارد تا کار با این تلفن هوشمند ساده‌تر شود. با فعال کردن قابلیت Select to Speak از قسمت Accessibility واقع در منوی تنظیمات، آیکونی به سمت راست کلیدهای ناوبری اضافه می‌شود. با فعال کردن آیکون، هوش مصنوعی اطلاعات موجود در صفحه را بررسی کرده و در مورد آنها اطلاعاتی را به کاربر ارائه می‌دهد؛ برای مثال نام آیکون‌ها را می‌گوید تا انتخاب آنها برای کاربر ساده‌تر شود. همچنین با فعال کردن این قابلیت امکان لمس هر متن یا تصویری وجود دارد تا در مورد متن یا تصویر مد نظرتان اطلاعاتی به دست آورید.

با فعال کردن قابلیت TalkBack میت 10 پرو قدرت هوش مصنوعی را به نمایش می‌گذارد. این حالت برای افرادی در نظر گرفته شده که چشمان ضعیفی دارند. این حالت بسیار پیشرفته‌تر از Select to Speak است. درواقع هر قسمتی را که انتخاب کردید، فعالیت انجام شده به شما گزارش داده می‌شود؛ برای مثال زمانی که ولوم صدا را کاهش دادید دقیقا به شما فعالیت شکل گرفته و میزان فعلی ولوم صدا را می‌گوید.

علاوه بر آن، نام صفحه جدیدی گزارش می‌شود که وارد آن شده‌اید. تمامی این گزارش‌ها به‌صورت صوتی است. با فعال کردن این قابلیت، شما می‌بایت برای اجرای فرمانی دو بار روی آن گزینه تب بزنید. فرض کنید تلگرامتان را می‌خواهید چک کنید. با تب زدن روی آیکون تلگرام، نام آیکون گزارش می‌شود. با تب زدن دوباره وارد اپلیکیشن تلگرام می‌شوید.

بررسی میت 10 پرو / بررسی Mate 10 Pro

یک قابلیت جالب میت ۱۰ پرو امکان تبدیل آن به یک رایانه شخصی است. برای انجام این کار کافی است که یک نمایشگر را از طریق مبدل HDMI به USB-C به میت 10 پرو متصل کنید. البته امکان اتصال نمایشگرهایی با پورت DVI یا VGA به پرچم‌دار جدید هواوی وجود دارد.

با اتصال نمایشگر به میت ۱۰ پرو قابلیت Projection فعال می‌شود. در چنین حالتی، رابط کاربری EMUI 8.0 روی صفحه نمایشگر نشان داده شده می‌شود. از صفحه نمایشگر میت ۱۰ پرو به‌عنوان ماوس می‌توانید استفاده کنید. البته امکان اتصال ماوس و کیبورد بلوتوث به میت ۱۰ پرو وجود دارد.

در این صفحه می‌توانید از اپلیکیشن‌های میت ۱۰ پرو استفاده کنید. همچنین امکان انجام بازی‌های اندرویدی با ماوس و کیبورد نیز فراهم می‌شود.

در مجموع می‌توان گفت EMUI 8.0 یکی از مزیت‌های میت ۱۰ پرو است که با راحتی در استفاده و قابلیت‌های متعدد، به هرچه بهتر شدن تجربه کار با پرچم‌دار جدید هواوی افزوده است. سرعت عمل بالا، راحتی کار در محیط کاربری و امکان شخصی‌سازی بالا توانسته به ارزش خرید میت ۱۰ پرو بیفزاید.

مکالمه و صدای خروجی میت 10 پرو

هواوی در میت ۱۰ پرو از دو بلندگوی استریو استفاده کرده است. بلندگوی اول در بالای نمایشگر قرار دارد. از این بلندگو در زمان مکالمه نیز استفاده می‌شود. در زمان پخش موسیقی، این بلندگو نیز آهنگ را پخش می‌کند، اما وظیفه اصلی با بلندگوی دوم است که پایین گوشی قرار دارد.

کیفیت صدای خروجی دو بلندگو با یکدیگر متفاوت است. البته با ترکیب صدای خروجی این دو بلندگو، آهنگ‌‌ها با کیفیتی دلنشین پخش می‌شوند و کمترین صدای نویز را حس نمی‌کنیم. درواقع با یک خروجی صدای غنی مواجه می‌شویم.

از نظر مکالمه، میت ۱۰ پرو یکی از بهترین محصولاتی است که تاکنون با آن کار کرده‌ایم. کیفیت صدای مکالمه در محیط‌های بسته با فضاهای باز و پر سر و صدا تفاوت کمی دارد. میکروفون‌های میت 10 پرو به قدری هوشمندانه طراحی شده‌اند تا تنها روی صدای کاربر فوکوس کرده و صدای محیط را تا حد ممکن انتقال ندهند. بلندگو بالای نمایشگر نیز وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد و در محیط‌های شلوغ امکان شنیدن صدای طرف مقابل به‌صورت شفاف وجود دارد.

ارسال نظر