نقد و بررسی گوشی میت اس هوآوی (Huawei Mate S)

کمپانی چینی هوآوی طی چند سال اخیر پیشرفت‌های شایان ملاحظه‌ای را داشته است. این شرکت به قدری مورد اعتماد شده که حتی کمپانی گوگل به منظور تولید نکسوس 6 پی خود با این شرکت وارد همکاری شد و نتیجه‌ی این همکاری هم بسیار قابل قبول بوده است.

نقد و بررسی گوشی میت اس هوآوی (Huawei Mate S)

به گزارش کلیک،هوآوی در سال 2015 محصولات متعددی را معرفی و روانه‌ی بازار کرد، اما گوشی هوشمند میت اس این کمپانی یکی از محصولاتی بوده که مربوط به هیچ یک از رده‌های تولیدی پیشین این شرکت نمی‌شود. به بیان دیگر گوشی میت اس هوآوی نه ارتباطی با سری پرچمداران میت داشته که با نام‌های میت 7، میت 8 و ... معرفی می‌شوند و نه ارتباطی با سری محصولات هانر (Honor) این شرکت دارد، بنابراین این یک گوشی هوشمند از سری جدید محصولات هوآوی است.

هوآوی گوشی هوشمند میت اس را در ماه سپتامبر سال 2015 رونمایی کرد. این گوشی هوشمند از نظر شکل و سبک طراحی هم نسبت به سایر محصولات هوآوی تفاوت‌های شایان ملاحظه‌ای را به همراه دارد که در طول مقاله به ذکر آن‌ها خواهیم پرداخت. در این مقاله ما قصد دارید که به نقد و بررسی گوشی هوشمند میت اس هوآوی بپردازیم، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که با کلیک دات آی آر همراه باشید.

مشخصات کلی

  • صفحه نمایش: .5 اینچی و از نوع AMOLED با وضوح تصویر 1080 در 1920 پیکسل، تراکم پیکسلی 40 پیکسل در هر اینچ، پوشانده شده توسط پنل گوریلاگلاس 4
  • سیستم روی یک چیپ (SoC) : تراشه‌ی کرین 935 هوآوی با پردازنده‌ی مرکزی هشت هسته‌ای
  • پردازنده‌ی گرافیکی: Mali-T628 MP4
  • رم: 3 گیگابایتی
  • حافظه‌ی داخلی: 32، 64 و 128 گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی از رم میکرو اس دی (Micro SD)
  • سنسور دوربین اصلی: 13 مگاپیکسلی
  • سنسور دوربین سلفی: 8 مگاپیکسلی
  • باتری: 2700 میلی آمپر ساعتی جدانشدنی
  • سیستم عامل پیش فرض: اندروید 5.1.1 آب نبات چوبی
  • ابعاد بدنه: 2 در 75.3 در 149.8 میلیمتر
  • وزن: 156 گرم

طراحی و ظاهر

گوشی هوشمند میت اس هوآوی از نظر طراحی کاملا شبیه به یک پرچمدار به نظر می‌رسد و هوآوی در طراحی آن کمال ظرافت و دقت را به خرج داده است. شایان ذکر است که این گوشی هوشمند در نسخه‌ای جداگانه با قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت نیز عرضه شده است. بدنه‌ی میت اس هوآوی از مواد تمام فلزی تشکیل شده و ابعاد کلی آن 7.2 در 75.3 در 149.8 میلیمتر و وزن نهایی آن برابر با 156 گرم است. بنابراین این محصول از نظر ضخامت حتی از گوشی میت 7 نیز باریک‌تر طراحی شده و وزن نهایی آن نیز نسبتا سبک است.

1

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، در پنل پشتی این گوشی و درست زیر لنز دوربین آن اسکنر اثر انشگت کاربر دستگاه تعبیه شده است. در پنل جلویی هم حاشه‌های صفحه نمایش این گوشی (Bezels) بسیار باریک بوده و ظاهر آن را جذاب‌تر کرده است. در لبه‌ی سمت چپ این گوشی شیار میکرو اس دی و سیم کارت دستگاه تعبیه شدهو لبه‌ی سمت راست آن شامل دکمه‌ی افزایش و کاهش صدا (Volume) و پاور (Power) دستگاه می‌شود.

2

در بخش فوقانی این گوشی هم سوکت هندزفری دستگاه و یک میکروفون نویزگیر تعبیه شده است. سوکت شارژر و خروجی‌های اسپیکر گوشی میت اس هوآوی هم در بخش زیرین آن جاسازی شده‌اند.

3

لازم به ذکر است که عملکرد اسکنر تشخیص اثر انشگت گوشی هوشمند میت اس هوآوی در نوع خود بسیار عالی است. سیستم روی یک چیپ کرین 935 به کار گرفته شده در این محصول به منظور پردازش بهتر و سریع‌تر اطلاعات ارسالی از سوی اسکنر اثر انشگت دستگاه، از وجود یک پردازنده‌ی کمکی نیز بهره می‌برد که به طور اختصاصی برای اسکنر اثر انشگت این گوشی طراحی شده است.

صفحه نمایش

صفحه نمایش گوشی هوشمند میت اس هوآوی، نمایشگری 5.5 اینچی و از نوع AMOLED با وضوح تصویر فول اچ دی در نظر گرفته شده که تراکم پیکسلی در حدود 401 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌کند. ضمنا صفحه نمایش این محصول توسط پنل محافظ گوریلاگلاس 4 پوشانده شده و بدین سبب مقاومت آن در برابر خراشیدگی و ضربه به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

5

در بررسی‌های انجام شده صفحه نمایش میت اس هوآوی توانست به ماکسیموم روشنایی یا اصطلاحا Brightness، برابر با 372 نیت دست پیدا کند. این میزان ماکسیموم روشنایی در مقایسه با سایر محصولات هوآوی نظیر گوشی میت 7، هانر 7، پی 8 و برخی دیگر از محصولات شرکت سامسونگ کمتر است. اما در سمت مقابل پنل AMOLED به کار گرفته شده در این گوشی کمک به سزایی در راستای افزایش کیفیت عملکرد آن به ویژه در شرایط تابش نور مستقیم آفتاب می‌کند. با این وجود باید اشاره داشته باشیم که نمایشگر میت اس هوآوی می‌توانست از نظر ماکسیموم روشنایی بهتر از این هم طراحی شود.

6

باتری

باتری به کار گرفته شده در گوشی هوشمند میت اس هوآوی ظرفیت و توانی معادل با 2700 میلی آمپر ساعت را ارائه می‌کند. شاید با شنیدن عدد 2700 شما هم تصور کنید که ظرفیت باتری این گوشی ناچیز است. این موضوع به ویژه زمانی که ظرفیت باتری آن را با ظرفیت باتری گوشی‌هایی همچون میت 7 و هانر 7 هوآوی مقایسه کنید، محسوس‌تر می‌شود. باتری به کار گرفته شده در گوشی هوشمند میت 7 هوآوی یک باتری 4100 میلی آمپر ساعتی بوده و باتری هانر 7 هم ظرفیت و توانی معادل با 3100 میلی آمپر ساعت را ارائه می‌کند.

7

با وجود تمامی این تفاسیر، در بررسی‌های انجام شده عملکرد باتری 2700 میلی آمپر ساعتی گوشی هوشمند میت اس هوآوی چندان هم ناامید کننده نبوده و توانسته در تست باتری سایت gsmarena به دوامی معادل با 60 ساعت دست پیدا کند. به طور کلی می‌توان گفت که به واقع باتری میت اس هوآوی می‌توانست با ظرفیت بیشتری در نظر گرفته شود. شاید اگر هوآوی به مقدار ناچیزی ضخامت بدنه‌ی این محصول را افزایش داده و در سمت مقابل از باتری بزرگ‌تری در آن استفاده می‌کرد، نتیجه‌ی حاصل هم بهتر می‌بود.

سیستم روی چیپ و عملکرد پردازشی

گوشی هوشمند میت اس هوآوی از سیستم روی یک چیپ کرین 935 اختصاصی خود این کمپانی بهره‌مند است. این تراشه به پردازنده‌ی مرکزی هشت هسته‌ای مجهز شده که چهار هسته‌ی آن فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتزی را ارائه کرده و چهار هسته‌ی دیگر آن فرکانس کاری برابر با 1.5 گیگاهرتز را به همراه دارند. ضمنا هر هشت هسته‌ی پردازشگر این تراشه از نوع Cortex A53 هستند. پردازنده‌ی گرافیکی به کار گرفته شده در این مجموعه هم پردازنده‌ی Mali-T628 MP4 است و رم میت اس هوآوی هم ظرفیتی برابر با 3 گیگابایت را به همراه دارد.

ما ابتدا بنچمارک مشهور GeekBench 3 را بر روی این گوشی راه‌اندازی کردیم و دریافتیم که عملکرد تراشه‌ی کرین 935 هوآوی در گوشی میت اس مطلوب بوده، اما با این وجود فاصله‌ی زیادی با کیفیت عملکرد گوشی‌های پرچمداری همچون گلکسی اس 6 سامسونگ، اکسپریا زد 5 کامپکت سونی و ... دارد.

8

در بنچمارک AnTuTu هم شرایط مشابه‌ای را شاهد بودیم. البته در این بنچمارک به دلیل فعالیت همزمان رم و پردازنده‌ی گرافیکی دستگاه در کنار پردازنده‌ی اصلی آن، شاهد افت عملکرد و رکورد گوشی میت اس هوآوی بودیم و محصولاتی نظیر گوشی هوشمند پی 8 هوآوی و گلکسی نوت 4 سامسونگ (نسخه‌ی بهره‌مند از اندروید اب نبات چوبی) گوی سبقت را از گوشی میت اس هوآوی دزدیدند.

9

در بنچمارک‌هایی همچون Basemark OS II، نیز همین شرایط تکرار شد و در مجموع عملکرد پردازشی گوشی هوشمند میت اس هوآوی معمولی بوده است. البته منظور از معمولی بودن قابلیت‌های پردازشی این گوشی، در شرایطی این که عملکرد آن با عملکرد محصولات و پرچمدارانی همچون گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ، وان ام 9 اچ‌تی‌سی، اکسپریا زد 5 کامپکت سونی و ... مقایسه شده باشد.

اما در سمت مقابل عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T628 MP4 گوشی هوشمند میت اس هوآوی به واقع یک نقطه ضعف اساسی در این محصول به شمار می‌رود. متاسفانه در بررسی‌های انجام شده کیفیت عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی گوشی میت اس هوآوی بسیار پایین بوده و این موضوع شاید یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف طراحی و عملکردی گوشی میت اس هوآوی محسوب شود.

10

در نهایت هم باید اشاره داشته باشیم که گوشی هوشمند میت اس هوآوی از نظر ظرفیت حافظه‌ی داخلی در سه نسخه‌ی متنوع 32، 64 و 128 گیگابایتی عرضه می‌شود. ضمنا هر نسخه از این محصول قابلیت پشتیبانی از حافظه‌ی جانبی را ارائه می‌کنند که به موجب آن کاربر می‌تواند با استفاده از رم میکرو اس دی فضای ذخیره‌سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 128 گیگابایت افزایش دهد.

دوربین

دوربین اصلی گوشی هوشمند میت اس هوآوی از سنسوری 13 مگاپیکسلی BSI با دیافراگم F2.0 تشکیل شده که نور فلش LED دوبلی را نیز به همراه دارد. این سنسور دوربین از قابلیت‌های اصلی همچون OIS (لرزشگیر اپتیکال تصویر)، فوکوس اتوماتیک، فوکوس لمسی، تشخیص اتوماتیک چهره، عکسبرداری HDR و عکسبرداری پانوراما پشتیبانی به عمل می‌آورد. سنسور دوربین اصلی گوشی میت اس هوآوی قادر به ضبط تصاویر با وضوح 3120 در 4160 پیکسل است و همچنین از ضبط ویدئوهای با کیفیت فول اچ دی و نرخ فریمی 30 فریم در هر ثانیه نیز پشتیبانی به عمل می‌آورد. متاسفانه این سنسور دوربین قابلیت ضبط ویدئوی 4K را ارائه نمی‌کند.

12

در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی میت اس هوآوی هم از سنسوری 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که نور فلش LED مجزایی را نیز به همراه دارد. کیفیت عملکرد سنسور دوربین سلفی این محصول هم به اندازه‌ی سنسور اصلی آن خوب بوده و در مجموع این دو شاخص را می‌توان از جمله نقاط مثبت طراحی گوشی میت اس هوآوی به شمار آورد.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقله به نقد و بررسی خصوصیات اصلی گوشی هوشمند میت اس هوآوی پرداختیم. این گوشی هوشمند از نظر سبک طراحی و کیفیت ساخت محصولی فوق‌العاده است و تقریب می‌توان آن را با پرچمداران اندرویدی موجود در بازار مقایسه کرد، با این وجود نقاط ضعیف هم در طراحی این گوشی وجود دارد که از جمله بارزترین آن‌ها عملکرد ضعیف پردازنده‌ی گرافیکی این گوشی هوشمند است. بنابراین شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که با گوشی هوشمند میت اس هوآوی به اجرای دائم بازی‌های سنگین و پرگرافیک اندرویدی بپردازید. در ادامه طی دو دسته‌بندی جداگانه به ذکر نقاط مثبت و منفی گوشی هوشمند میت اس هوآوی خواهیم پرداخت.

13

نقاط مثبت:

  • طراحی شیک، بدنه‌ی باریک و تمام فلزی
  • بهره‌مندی از اسکنر اثر انگشت
  • عملکرد مطلوب سنسور دوربین اصلی و سلفی
  • قابلیت به روز رسانی به اندروید 6.0 مارشمالو
  • پشتیبانی از حافظه‌ی جانی

نقاط منفی:

  • عملکرد نه چندان عالی صفحه نمایش از نظر ماکسیموم روشنایی
  • باتری دستگاه می‌توانست ظرفیت بیشتری داشته باشد
  • عملکرد بسیار ضعیف پردازنده‌ی گرافیکی
ارسال نظر