چیپست جدید هواوی مجهز به هوش مصنوعی است

رسانه کلیک - شرکت هواوی (Huawei) در نمایشگاه بزرگ IFA 2017، از جدیدترین چیپست خود با نام کایرین ٩٧٠ (Kirin 970) رونمایی کرد که از تکنولوژی هوش مصنوعی بهره می برد.

چیپست جدید هواوی مجهز به هوش مصنوعی است

شرکت هواوی (Huawei) چندین سال است که در زمینه پیشرفت و توسعه تراشه های سخت افزاری گوشی های هوشمند فعالیت می کند. این شرکت جدیدترین دستاورد خود را در نمایشگاه IFA 2017 برلین آلمان به نمایش گذاشت.

کایرین ٩٧٠ (Kirin 970) نام جدیدترین چیپست موبایل شرکت هواوی (Huawei) است که از ویژگی های خاص و منحصر به فرد تکنولوژی هوش مصنوعی بهره می برد.

شرکت هواوی قصد دارد از این چیپست در گوشی هوشمند بعدی خود یعنی Mate 9 استفاده کند. Mate 9 اولین گوشی با تراشه سخت افزاری هوشمند شرکت هواوی خواهد بود.

استفاده از فناوری های هوش مصنوعی روز به روز در حال گسترش است و این تکنولوژی با ویژگی های منحصر به فردش توانسته به صنعت توسعه و ساخت گوشی های موبایل راه پیدا کند.

سیستم هوش مصنوعی در صنعت گوشی های موبایل با استفاده از سنسورهای گوشی های هوشمند و فناوری های بی سیم مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم پردازشی Native هوش مصنوعی امکان تشخیص صدا و سرعت بالای لود تصویر و همچنین «عکاسی هوشمند» را فراهم می کند.

ویژگی های فناوری هوش مصنوعی در افزایش سرعت پردازش تراشه های سخت افزاری گوشی هوشمند و هوشمندانه کردن این تراشه ها می تواند نقش موثری داشته باشد.

کایرین ۹۷۰ جدیدترین چیپست شرکت هواوی است که در نمایشگاه IFA 2017 معرفی شد. انتظار می رود با پیشرفت فناوری های ارتباطی و افزایش پهنای باند، در آینده این امکان وجود داشته باشد که پردازش های سنگین هوش مصنوعی در کامپیوتر قدرتمند و مرکزی شرکت سازنده انجام شود و تلفن هوشمند کاربر تنها وظیفه نمایش خروجی نهایی آن را بر عهده داشته باشد، اما حداقل در حال حاضر چنین امکانی به شکل کامل فراهم نشده و همه کاربران از داشتن هوش مصنوعی هرچه بیشتر در پردازشگر موبایل خود استقبال خواهند کرد.

چیپست جدید هواوی هم مثل نسل قبلی به ۴ هسته Cortex-A73 با قدرت ۲.۴ گیگاهرتز و ۴ هسته A53 با توان ۱.۸ گیگاهرتز مجهز شده است، اما شرکت سازنده این بار فرایند ۱۰ نانومتری را برای تولید چیپست استفاده کرده که از فرایند ۱۲ نانومتری نسل قبل پیشرفته تر محسوب می شود. کایرین ۹۷۰ به لطف این ویژگی ۵.۵ میلیارد ترانزیستور دارد، یعنی نزیک به دو برابر اسنپدراگون های فعلی با ۳.۱ میلیارد ترانزیستور.

شرکت چینی ضمناً برخلاف کوالکام، یک چیپ اختصاصی موسوم به «واحد پردازش عصبی» به چیپست پرچمدار خود اضافه کرده که البته شنیده می شود اپل هم برای محصول بعدی خود تصمیم مشابهی دارد.

هواوی علاوه بر این یک DSP یا پردازشگر سیگنال دیجیتال ۶ ضلعی هم به مجموعه اضافه کرده تا دستگاه برای پردازش های مربوط به هوش مصنوعی کمبودی نداشته باشد. کایرین ۹۷۰ در مجموع ۸ هسته پردازشی و یک واحد پردازش گرافیکی با ۱۲ هسته دارد و ۲۵ برابر سریع تر از یک چیپست ۴ هسته ای مبتنی بر Cortex-A73 محسوب می شود، اما با این وجود تا ۵۰ برابر بهینه تر عمل می کند.

ارسال نظر