بررسی تخصصی گوشی هواوی نوا 3e؛ پرچمداری در لباس میان رده!

رسانه کلیک - نوا 3e یکی از گوشی‌های تازه معرفی شده توسط هواوی بوده که با ارایه قابلیت‌های مختلف و قیمت مناسب، نظر بسیاری از افراد را به خودش جلب کرده است. بررسی گوشی نوا 3e هواوی را در ادامه بخوانید.

بررسی تخصصی گوشی هواوی نوا 3e؛ پرچمداری در لباس میان رده!

گوشی نوا 3e که در برخی کشورها با نام P20 Lite شناخته می‌شود، یک نسخه ضعیف شده از جدیدترین پرچمدار هواوی بوده که قابلیت‌هایی، تقریبا مشابه به آن را ارایه می‌دهد. این هندست از نظر مشخصات سخت افزاری و ظاهری، با توجه به میان رده بودنش، در سطح بالایی قرار گرفته و می‌تواند انتخاب بسیاری از افراد برای خرید یک گوشی جدید باشد. اگر می‌خواهید با قابلیت‌های این تلفن هوشمند میان رده بیشتر آشنا شوید، ادامه مطلب را دنبال کنید. ( با مهم ترین ویژگی‌های هواوی نوا 3e آشنا شوید! )

مشخصات گوشی هواوی نوا 3e

شبکه GSM / HSPA / LTE
ابعاد 148.6 در 71.2 در 7.4 میلیمتر
وزن 145 گرم
جنس بدنه شیشه
اندازه نمایشگر 5.84 اینج
نسبت تصویری 19:9
نوع پنل LTPS IPS LCD
رزولوشن فول اچ دی پلاس
چگالی پیکسلی 432 پیکسل در هر اینچ
نسبت نمایشگر به بدنه 80.5 درصد
نوع دوربین دوگانه
رزولوشن دوربین 16+2 مگاپیکسل
گشودگی دیافراگم دوربین F/2.2
رزولوشن دوربین سلفی 16 مگاپیکسل
گشودگی دیافراگم دوربین سلفی F/2.0
پردازنده 8 هسته‌ای
فرکانس پردازنده 4 هسته 2.36 گیگاهرتز+4 هسته 1.7 گیگاهرتز
چیپست کایرین 659
حافظه داخلی 32/64 گیگابایت
رم 4 گیگابایت
پردازنده گرافیکی Mali-T830 MP2
سیستم عامل اندروید 8.0
رابط کاربری EMUI 8.0
ظرفیت باتری 3000 میلی‌ آمپر
دیگر ویژگی‌ها شارژ سریع، حسگر اثر انگشت، فناوری تشخیص چهره، USB Type C

طراحی

اگر فکر می‌کنید طراحی در یک میان رده مانند آنچه در سال‌های قبل دیده بودیم، به معنای بدنه‌ پلاستیکی بی کیفیت و با کم‌ترین ظرافت و زیبایی است، سخت در اشتباهید! نوا 3e از نظر ظاهری هیچ شباهتی به گوشی‌های میان رده نداشته و هواوی با بهره گیری از بدنه شیشه‌ای بسیار جذاب، زیبایی پرچمدارگونه‌ای را به این گوشی آورده است. بدنه گوشی نوا 3e به صورت شفاف طراحی شده که با برخورد نور و بازتاب آن، جلوه بسیار زیبایی به خود می‌گیرد. این پدیده را بیشتر در رنگ آبی آن که به عقیده بسیاری از افراد "خاص" تلقی می‌شود، مشاهده می‌کنیم.

بدنه پشتی نوا 3e، دوربین دوگانه، فلاش LED و سنسور اثر انگشت را میزبانی می‌کند و باقی قسمت‌های آن‌ خالی است.

در بخش جلویی نوا 3e، نمایشگری را می‌‌بینیم که با حاشیه‌های بسیار کم قرار گرفته است. هواوی برای اینکه از فضای موجود در این قسمت بیشترین استفاده را کند، اسپیکر، دوربین سلفی، سنسور مجاورت و نور اعلانات را در محفظه کوچکی که در بالای دستگاه موجود بوده، جای داده است. بدین ترتیب، در طرفین این محفظه که آن را با عنوان "ناچ" می‌شناسیم، فضای خالی ایجاد نشده و شاهد ادامه نمایشگر هستیم. چنین طرحی را برای اولین بار در تلفن هوشمند اندرویدی اسنشال فون دیده بودیم که هواوی با رفع مشکلات و بهبود آن، توانسته بهترین نتیجه را در نوا 3e به کاربر ارایه کند.

با اشغال شدن اکثر فضای رو به رویی توسط صفحه نمایش، جای هیچ دکمه‌ای در این بخش نبوده و تنها نام هواوی است که در پایین‌ترین نقطه گوشی به چشم می‌آید.

دور تا دور نوا 3e با فریم فلزی پوشیده شده که زیبایی ظاهری آن را دوچندان کرده است. در لبه سمت راست این میان رده، دکمه‌های کنترل صدا و پاور بر روی این فریم فلزی قرار گرفته که با توجه به ابعاد دستگاه، دسترسی به آن‌ها بسیار آسان است. اسپیکر، میکروفون، پورت USB Type C و جک صوتی 3.5 میلی‌ متری در کنار هم در لبه پایینی دستگاه قرار گرفته‌اند. دو لبه چپ و بالایی گوشی، خلوت‌تر از باقی قسمت‌ها بوده و تنها شاهد خشاب سیمکارت و میکروفون دوم در این دو بخش هستیم.

از آن جایی که هواوی همیشه سعی داشته تا تلفن‌های هوشمندش از نظر ظاهری در بازار بهترین باشند، با بهره گیری از پایه زبان طراحی پرچمدارش در نوا 3e، توانسته برای بار دیگر به این امر تحقق بخشد. طراحی هواوی نوا 3e با ظرافت بالایی صورت گرفته و با دردست گرفتنش، به سرعت متوجه این موضوع خواهید شد.

پر کردن بیشترین فضای جلویی توسط نمایشگر، استفاده از شیشه برای بدنه که به طرز هیجان انگیزی زیباست، ضخامت 7.4 میلی متری و وزن 145 گرمی، مواردی هستند که هواوی نوا 3e را از نظر طراحی به این حد از قدرت رسانده‌اند.

صفحه نمایش

یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت گوشی نوا 3e، به نمایشگرش مربوط می‌شود. هر بار که گوشی جدیدی توسط هواوی روانه بازار می‌شود، شاهد کم‌تر شدن حاشیه‌های نمایشگرش نسبت به نسل قبل هستیم و این فرآیند همچنان ادامه دارد؛ به طوری که اکنون در میان رده جدید این کمپانی، نسبت 80.5 درصدی نمایشگر به بدنه ایجاد شده که برای یک میان رده خارج از انتظار است.

با توجه به کشیده بودن نمایشگر و همچنین ناچ قرار گرفته در قسمت بالایی آن، شاهد نسبت تصویری 19:9 در این میان رده هستیم. این نسبت تصویری باعث شده تا کاربر به فضای بیشتری از رابط کاربری در تلفن هوشمندش دسترسی داشته باشد.

هواوی از پنل قدرتمند LTPS IPS LCD در گوشی نوا 3e استفاده کرده که با توجه به اندازه 5.84 اینچی و رزولوشن فول اچ دی پلاس، چگالی پیکسلی 432ppi برای آن ایجاد شده که برای یک گوشی در این رده بسیار خوب محسوب می‌شود. جالب است بدانید آیفون 8 اپل، با نمایشگر کوچک‌تر، چگالی پیکسلی 401ppi را ارایه می‌دهد.

از مشخصات که بگذریم، باید اعتراف کنیم که کیفیت نمایشگر هواوی نوا 3e در واقعیت بسیار خوب بوده و به جرات می‌توان آن را یکی از بهترین نمونه‌های موجود در این بخش نام برد. رنگ‌ها در این صفحه نمایش با دقت بالا نشان داده می‌شوند و خبری از سردی و یا گرمی بیش از حد در این قسمت نیست. علاوه بر این‌ها، حداقل و حداکثر روشنایی نمایشگر نوا 3e در حد مناسبی بوده و حین کار با آن در محیط‌های روشن مانند محیط بیرون با نور خورشید و یا محیط‌های تاریک، به مشکل خاصی بر نمی‌خورید‍.

عملکرد صفحه نمایش این میان رده با تغییر زاویه دید هم در حد مناسبی بوده و رنگ‌‌ها به همان شکل نمایش داده می‌شوند.

اما از بخش‌ سخت افزاری صفحه نمایش که بگذریم، با قابلیت‌های متعددی در بخش نرم افزاری آن مواجه می‌شویم. در منوی تنظیمات صفحه نمایش، با وارد شدن به Color Mode، می‌توان دمای رنگ‌های به نمایش گذاشته را به صورت دلخواه تغییر داد. در این بخش سه مود مختلف با نام‌های Cold ،Warm و Default وجود داشته که شما می‌توانید با توجه به نیازتان، یکی را انتخاب کنید. تغییر دمای رنگ به صورت دستی هم از طریق این منو انجام پذیر است.

Eye Comfort ویژگی دیگری است که با فیلتر کردن نور آبی، از خستگی چشم‌ها با نگاه کردن به نمایشگر در محیط‌های کم‌ نور ، جلوگیری می‌کند. امکان ایجاد برنامه ریزی برای فعال سازی خودکار این بخش، توسط کاربر وجود دارد.

تغییر رزولوشن قابلیتی است که آن را در تلفن‌های هوشمند زیادی نمی‌بینیم. هواوی در گوشی نوا 3e بخش خاصی را برای تغییر رزولوشن قرار داده تا کاربر بتواند با توجه به نیازش، بهترین استفاده را از آن داشته باشد. در این منو می‌توان از میان رزولوشن‌های فول اچ دی پلاس و اچ دی پلاس یکی را فعال کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از این ویژگی، مربوط به زمانی است که می‌خواهید مصرف باتری دستگاه خود را به حداقل برسانید. برای صرفه جویی در مصرف باتری، می‌بایست رزولوشن را از فول اچ دی پلاس به اچ دی پلاس کاهش داد.

دوربین

هواوی در بخش دوربین بدون اینکه به رده تلفن هوشمندش توجه کند، بهترین ویژگی‌های ممکن را برای کاربر پیاده می‌کند؛ به همین ترتیب هم در این میان رده جدید، از دوربین دوگانه‌ای‌ استفاده شده که قابلیت‌های کاربردی بسیاری دارد. رزولوشن لنز اصلی این دوربین دوگانه ، 16 مگاپیکسل بوده که در کنار لنز دوم 2 مگاپیکسلی فعالیت می‌کند.

عملکرد دوربین در گوشی نوا 3e به صورتی بوده که لنز دوم با بررسی میزان عمق، سوژه را از پس زمینه جدا کرده و بدین ترتیب شاهد افکت بوکه در عکس ثبت شده هستیم. در واقع لنز دوم در این میان رده به صورت تکی عملکرد خاصی نداشته و تنها برای کمک به لنز اصلی، در عکاسی پرتره به کار می‌آید.

فایده دیگر این لنز دوم، در دسترس قرار دادن قابلیت جذابی با نام Wide Aperture بوده که توسط آن می‌توان پس از ثبت شدن عکس، به تغییر فوکوس با ایجاد افکت‌های مختلف پرداخت. علاوه بر این‌ها، برای عکاسی در محیط‌های کم نور، نوا 3e می‌تواند با ترکیب عملکرد هر دو لنز، بهترین تصویر ممکن را با روشنایی بالا و نویز کم، به ثبت برساند.

با وجود فلاش LED در کنار دو لنز دوربین، توانایی عکاسی در محیط‌های تاریک به کاربر داده شده و می‌توان با فعال سازی آن، به ثبت تصاویر با روشنایی مناسب پرداخت.

فیلمبردای توسط نوا 3e می‌تواند تا حداکثر رزولوشن فول اچ دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه انجام شود. هواوی قابلیت ضبط ویدیوی صحنه آهسته را هم برای این میان رده قرار داده است.

اما در بخش دوربین سلفی، هواوی از همان میزان رزولوشنی که در دوربین اصلی دیده بودیم، استفاده کرده و بدین ترتیب شاهد لنز 16 مگاپیکسلی برای این بخش نیز هستیم. گشودگی دیافراگم این لنز F/2.0 بوده که در جذب نور بسیار خوب عمل می‌کند.

رابط کاربری دوربین بخش دیگری است که گوشی نوا 3e در آن قدرتمند ظاهر شده است. ظاهر رابط کاربری دوربین هواوی در این میان رده مشابه دیگر مدل‌های این کمپانی بوده و دسترسی به مودهای مختلف در آن به آسانی انجام می‌گیرد. همچنان با سوایپ به چپ در این رابط، به منوی تنظیمات می‌رسیم که موارد پایه‌ای چون رزولوشن و تگ جی پی اس از این بخش قابل بررسی هستند.

مودهای مختلف با سوایپ به سمت راست مشاهده می‌شوند. مود Pro یکی از موارد موجود در این بخش بوده که با انتخاب آن می‌توان به تغییر سرعت شاتر، نحوه نوردهی، ایزو و دیگر موارد این چنینی پرداخت. این مود علاوه بر عکاسی، در حالت فیلمبرداری هم قابل استفاده خواهد بود.

یکی از مودهای جالب موجود در این صفحه که آن را جدیدا می‌بینیم، AR Lens نام داشته که با فعال سازی آن به می‌توان به فیلترهای مختلف چهره و واقعیت مجازی دسترسی داشت. نکته مثبت AR Lens اینجا است که کاربر می‌تواند فیلترهای بیشتری را از استور هواوی برای دوربین دانلود کند.

پانورامای سه بعدی، HDR، عکاسی حالت شب، پانورامای معمولی، خط نور، تایم لپس، ویدیو صحنه آهسته، فیلترهای رنگی، واتر مارک و اسکن اسناد، دیگر مودهایی هستند که توسط دوربین اصلی هواوی نوای 3e قابل فعال سازی‌اند.

حالت‌های واید اپرچر، پرتره و مود زیبایی از طریق صفحه اصلی رابط کاربری دوربین در نوا 3e، دسترسی‌اند.

هواوی برای دوربین سلفی هم قابلیت عکاسی پرتره را به صورت نرم افزاری قرار داده که با شناسایی سوژه، پس زمینه را تار می‌کند. در این قسمت می‌توان افکت بوکه و یا میزان مود زیبایی را تعیین نمود.

برای دوربین سلفی شاهد مودهای پانوراما، پانورامای سه بعدی، AR Lens، تایم لپس، فیلتر رنگی و واتر مارک هستیم. AR Lens مانند آنچه برای دوربین اصلی وجود داشت، همان افکت‌های واقعیت مجازی را به تصاویرتان اضافه می‌کند که می‌تواند بسیار سرگرم کننده و جذاب باشد.

نکته جالبی که در بخش مودهای دوربین اصلی و سلفی وجود داشته، قابلیت دانلود موارد بیشتر از استور برای استفاده کاربر است.

اگر می‌خواهید با قدرت هواوی نوا 3e در بخش دوربین بیشتر آشنا شوید، نمونه تصاویر گرفته شده با این میان رده قدرتمند را در ادامه مشاهده کنید.

[lightgallery images="164206,164207,164208,164209,164210,164211,164212,164213,164214,164215,164216,164217,164218,164219,164220,164221"]

سخت افزار

کایرین 659 چیپستی است که هواوی به صورت اختصاصی برای میان رده‌هایش تولید کرده و شاهد قرار گیری آن بر روی گوشی نوا 3e نیز هستیم. بر روی این چیپست، چهار هسته Cortex-A53 موجود بوده که با فرکانس 2.36 گیگاهرتز در کنار 4 هسته دیگر با معماری Cortex-A53 و فرکانس 1.7 گیگاهرتز به فعالیت می‌پردازد.

این چیپست را پیش‌تر بر روی دیگر تلفن‌های هوشمند میان رده‌ این کمپانی، مانند P Smart دیده بودیم و از نظر قدرت سخت افزاری، آزمایشش را پس داده است. بدین ترتیب کاربر نباید نگرانی خاصی در این زمینه داشته باشد.

علاوه بر این‌ها با بهره گیری هواوی از Mali-T830 MP2 برای GPU، قدرت مناسب گرافیکی دستگاه به کاربر تضمین می‌شود.

این میان رده با دو حافظه داخلی 32 و 64 گیگابایت در بازار موجود خواهد بود که البته به لطف پشتیبانی از کارت حافظه خارجی، امکان این وجود دارد تا با استفاده از کارت micro SD ، تا 256 گیگابایت به حافظه آن اضافه کرد. مدلی که برای بررسی گوشی نوا 3e در دسترس ما بود، 64 گیگابایت حافظه داخلی داشت.

هواوی برای این مدل از 4 گیگابایت رم استفاده کرده تا بتوانید چندین برنامه را به صورت همزمان در تلفن هوشمند خود اجرا کنید و به مشکل خاصی در این زمینه برنخورید.

بدون شک این مشخصات سخت افزاری برای یک تلفن هوشمند میان رده بسیار خوب محسوب شده و کاربر می‌تواند با تکیه بر آن، تقریبا اکثر برنامه‌های سنگین را اجرا نماید.

در ادامه می‌توانید نتایج بنچمارک‌های تهیه شده برای بررسی گوشی نوا 3e در بخش سخت افزاری را مشاهده کنید.

AnTuTu 6.0

[click_chart value=162812]

GeekBench Single Core

[click_chart value=162841]

GeekBench Multi Core

[click_chart value=162845]

نرم افزار

در گوشی نوا 3e شاهد اندروید 8.0 هستیم که البته توسط رابط کاربری اختصاصی هواوی با نام EMUI در نسخه 8.0، شخصی سازی شده است. EMUI هیچ شباهتی به اندروید خام نداشته و در اکثر بخش‌های آن شاهد دگرگونی هستیم. البته این تغییرات فقط مربوط به ظاهر رابط نبوده و قابلیت‌های کاربردی متعددی به آن اضافه شده است.

هواوی بر روی این مدل هم اپلیکیشن‌های اختصاصی خودش را قرار داده و بدین ترتیب شما را از نصب بسیاری از برنامه‌ها، بی نیاز می‌کند. برای مثال با موجود بودن اپ Files، دیگر نیاز به نصب فایل منیجر جدا نبوده و توسط همین نسخه از پیش نصب شده می‌توان به مدیریت فایل‌ها پرداخت.

از دیگر برنامه‌های پیش فرض موجود در گوشی نوا 3e می توان به Health برای کنترل سلامتی، Backup برای بکاپ گیری، Phone Clone برای انتقال اطلاعات از گوشی قدیم به جدید اشاره کرد.

برای تغییر ظاهر نرم افزاری گوشی، می‌توان توسط برنامه Theme در نوا 3e تم‌های مختلفی را دانلود نمود و بر روی دستگاه اجرا کرد.

با وجود قابلیت Smart Split، این امکان به کاربر داده می‌شود تا دو اپلیکیشن را به صورت همزمان اجرا کند و با تقسیم شدن صفحه رابط کاربری، به هر دو اپ دسترسی داشته باشد. برای مثال، توسط این ویژگی می‌توانید حین دیدن فیلم توسط ویدیو پلیر، وارد برنامه تلگرام شوید و به چت کردن بپردازید. اجرای روان برنامه‌ها در این حالت، به دلیل بهره گیری از رم بالا در گوشی نوا 3e بوده است.

اپلیکیشن کاربردی و پرطرفدار Phone Manager در این میان رده قرار گرفته که توسط آن می‌توان به کنترل بخش‌های‌ مختلف دستگاه پرداخت. تعدادی از قابلیت‌های این اپ پیش‌فرض، اسکن دستگاه برای شناسایی ویروس، پاکسازی فایل‌های بی‌مصرف گوشی و کنترل مصرف داده‌های اینترنت است.

هواوی در بخش نرم افزار همیشه قدرتمند ظاهر شده و در گوشی نوا 3e هم با بهره گیری از اندروید اوریو و جدیدترین نسخه از رابط کاربری‌اش، این روند را ادامه داده است.

امنیت

سنسور اثر انگشت را که این روزها در بیشتر تلفن‌های هوشمند می‌بینیم، بر روی گوشی نوا 3e هم تعبیه شده و مسئولیت تامین امنیت را بر عهده دارد. این سنسور در بخش پشتی بر روی بدنه دستگاه قرار گرفته و توسط یک دست به راحتی قابل دسترسی است. کاربر می‌تواند از این سنسور علاوه بر باز کردن قفل گوشی، برای دسترسی به نوار اعلانات، گرفتن عکس و فعالیت‌های دیگر نیز استفاده کند.

فناوری تشخیص چهره ویژگی‌ دیگری است که برای تامین امنیت کاربر توسط هواوی در گوشی نوا 3e قرار گرفته است. توسط این ویژگی می‌توان پس از ثبت چهره، برای بازگشایی قفل دستگاه اقدام نمود. این فناوری که توسط دوربین سلفی کار می‌کند، در شرایط نوری نامناسب هم عمکلرد خوبی داشته و به جز در تاریکی مطلق، مشکلی برای استفاده از آن نخواهید داشت.

قفل کردن اپ‌ها توسط حسگر اثر انگشت قابلیت کاربردی دیگری است که می‌توانید توسط هواوی نوا 3e از آن استفاده کنید. با استفاده از این ویژگی، اپ‌های خاصی که خودتان انتخاب می‌کنید، قفل می‌شوند و دیگر قابل اجرا نخواهند بود. در این حالت برای اجرای این دسته از اپ‌ها، باید از سنسور اثر انگشت کمک گرفت.

صدا

با وجود جک صوتی 3.5 میلی متری در این میان رده، می‌توان به راحتی از هدفو‌ن‌های معمولی بدون نیاز به تبدیل استفاده کرد. علاوه بر این، درون جعبه محصول شاهد هدفون مخصوص هواوی نیز هستیم.

خروجی صدا در هدفون با توجه به بهره گیری هواوی از الگوریتم اختصاصی خودش در این زمینه که با نام Histen شناخته شده، از کیفیت بالایی برخوردار است. توسط Histen می‌توان کیفیت صدا را با توجه به نوع هدفون، شخصی سازی کرد و به یک خروجی ایده آل رسید. علاوه بر این‌ها با وجود قابلیت 3D Sound، کاربر می‌تواند افکت سه بعدی را به صدای در حال پخش اضافه کند و با تفکیک صدای خواننده و سازها، تجربه صوتی عالی داشته باشد. البته بهتر است بدانید این ویژگی تنها زمانی که از هدفون استفاده می‌کنید، قابل فعال سازی است.

اسپیکر قرار گرفته بر روی گوشی نوا 3e از نوع مونو بوده که حجم بالایی از صدا را با کیفیت مناسب تولید می‌کند.

باتری

یک عدد باتری از نوع لیتیوم پلیمیر با ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعت بر روی نوا 3e قرار گرفته است. با در نظر گرفتن اندازه صفحه نمایش و چیپ استفاده شده، می‌توان به عملکرد مناسب این گوشی در زمینه شارژدهی پی برد. همچنین با بهره گیری از فناوری شارژ سریع ، فول شارژ شدن باتری در یک مدت زمان کم، انجام پذیر است.

ارسال نظر