مقایسه گوشی هواوی P Smart با گلکسی J7 Pro و J5 Pro

رسانه کلیک - یکی از اصلی‌ترین مهره‌های بازی در عرصه تلفن‌های هوشمند در دست میان رده‌ها قرار دارد و بدین ترتیب هم کمپانی‌های بزرگی چون هواوی و سامسونگ با هدف ساخت بهترین گوشی‌های میان رده در صدد این هستند تا بیشترین تعداد کاربران را به خودشان جذب کنند. در این مقاله می‌خواهیم سه میان رده پرطرفدار موجود در بازار را با هم مقایسه کنیم. مقایسه گوشی هواوی P Smart با گلکسی J7 Pro و J5 Pro را در ادامه مطلب دنبال کنید.

مقایسه گوشی هواوی P Smart با گلکسی J7 Pro و J5 Pro

همان طور که می‌دانید هواوی در زمینه ساخت و تولید میان رده‌ها از زمان گذشته تا کنون عملکرد بسیار خوبی داشته و با معرفی تلفن‌های هوشمند رقابتی در بازار، به محبوبیت بالایی در میان کاربران دست یافته است. بعد از گذشت سال‌ها و موفقیت‌های متعدد، این کمپانی به چنان پختگی در این زمینه رسیده که امروز شاهد گوشی میان رده فوق العاده هیجانی P Smart در بازار هستیم. تلفن هوشمندی که با وجود قرارگیری در گروه میان رده‌ها، حس و حال یک گوشی پرچمدار را به کاربر ارایه می‌دهد.

سامسونگ هم با معرفی سری J و تولید گوشی‌های مختلفی در این گروه، تلاش می‌کند تا در بازار میان رده‌ها به جایگاه بالاتری برسد و نظر کاربران بیشتری را به خودش جلب کند. سامسونگ دو گوشی گلکسی J7 Pro و گلکسی J5 Pro را هم با همین هدف در سال 2017 معرفی و روانه بازار کرده است.

اما در این مطلب قرار است هر سه گوشی میان رده را در کنار هم قرار دهیم و با بررسی فاکتورهای مختلف هر یک، یک مقایسه کلی بین هواوی P Smart، گلکسی J7 Pro و J5 Pro داشته باشیم.

طراحی

سامسونگ و هواوی هر کدام زبان طراحی خاص خودشان را دارند و این تفاوت در نگاه اول به راحتی قابل تشخیص است. گلکسی J5 Pro و J7 Pro، در بخش رو به رویی به نسل‌ قبلی گوشی‌های سامسونگ بسیار شبیه هستند و این کمپانی، تغییر خاصی را در این قسمت از گوشی‌ها ایجاد نکرده است.

حسگر اثر انگشت که در در دکمه هوم تعبیه شده، دکمه‌های ناوبری لمسی، نمایشگر، اسپیکر، دوربین سلفی و فلاش LED سلفی، همه در بخش جلویی هر دو میان رده سامسونگ به صورت مشابه قرار گرفته‌اند. ابعاد بیشتر J7 Pro از نظر طولی و عرضی نسبت به J5 Pro، تنها تفاوتی است که در بخش طراحی می‌توان متوجه آن شد. با وجود قرار گیری دکمه‌های ناوبری و هوم، حاشیه‌ها در دو بخش بالایی و پایینی تقریبا زیاد بوده و برای یک گوشی میان رده تولید شده در سال 2017 انتظار چنین چیزی را نداشتیم.

P Smart با یک ظاهر کاملا متفاوت در مقابل دو گوشی سامسونگ قرار گرفته است. هواوی بر خلاف سامسونگ میان رده خودش را شبیه به جدیدترین پرچمدارش طراحی کرده و همین موضوع بخش هیجان انگیز هواوی P Smart را در این قسمت می‌سازد. استفاده از نسبت تصویری 18:9 باعث شده تا شاهد یک نمایشگر 5.65 اینچی در این گوشی با کم‌ترین حاشیه‌های ممکن باشیم. جالب است بدانید که J7 Pro با وجود استفاده از نمایشگر کوچک‌تر، ابعاد بیشتری نسبت هواوی P Smart دارد. علاوه بر این‌ها P smart از ضخامت کم‌تری هم نسبت به هر دو میان رده سامسونگ بهره برده که همین موضوع در کنار ابعاد مناسب و همچنین حاشیه‌های بسیار کم، این گوشی را بسیار خوش دست کرده است.

J7 Pro و J5 Pro در بخش پشتی، دقیقا مشابه هم هستند و البته سامسونگ تغییراتی را در طراحی این قسمت ایجاد کرده که این تغییرات شامل نحوه قرار گیری خطوط آنتن و دوربین می شود. لنز دوربین به همراه یک عدد فلاش LED در یک مستطیل عمودی که دور تا دورش با یک فریم پوشیده شده بر روی بدنه فلزی دو میان رده سامسونگ دیده می‌شود. خطوط آنتن هم پیش از رسیدن به انتهای دستگاه، طراحی گردی به خود گرفته است. لوگوی سامسونگ و نوشته‌های مربوط به اطلاعات گوشی هم دیگر مواردی هستند که بر روی قاب پشت این دو گوشی می‌بینیم.

هواوی P Smart دارای یک بدنه فلزی با کیفیت بوده که بر روی آن شاهد دوربین دوگانه، خطوط آنتن، فلاش LED، حسگر اثر انگشت، لوگوی هواوی و یک سری نوشته مربوط به اطلاعات دستگاه هستیم. هواوی بر خلاف سامسونگ، اسکنر اثر انگشت را در قسمت پشتی دستگاه قرار داده و کاربر می‌تواند با استفاده از انگشت اشاره از آن استفاده کند. این کمپانی چینیش افقی دو سنسور دوربین و فلاش LED را برای P Smart در نظر گرفته که در کنار خط آنتنی که این بار با طراحی متفاوت‌تری با فریم فلزی همراه بوده، بخش پشتی دستگاه را زیباتر کرده است.

در P Smart تمامی دکمه‌ها در لبه سمت راست گوشی قرار دارند و در سه لبه دیگر شاهد پورت‌ها، میکروفون و اسپیکر هستیم. اما در J5 Pro و J7 Pro، دکمه کنترل صدا در لبه سمت چپ و دکمه پاور و اسپیکر در لبه سمت راست دیده می‌شوند. متاسفانه با توجه به قرارگیری اسپیکر در این بخش، احتمال اینکه کاربر حین دیدن فیلم و یا اجرای بازی به صورت تمام صفحه، محفظه بلندگو را با دست بپوشاند، زیاد بوده و یک نکته منفی برای آن محسوب می‌شود. اسپیکر P Smart در لبه پایینی گوشی در کنار پورت USB قرار گرفته است.

همان طور که گفتیم طراحی این دو گوشی از سری J سامسونگ شباهت زیادی به تولیدات قدیمی‌تر این کمپانی داشته و تنها در قاب پشتی شاهد یکسری تغییرات مانند نحوه قرارگیری دوربین هستیم که البته این تغییرات هم به نظر کمک آنچنانی به زیبایی J5 Pro و J7 Pro نکرده است. در این بخش می‌توان متوجه قدرتنمایی هواوی با طراحی پرچمدارگونه P Smart شد که با زیبایی بیشتر در مقابل دو میان رده سامسونگ قرار گرفته است. خوشبختانه هر سه گوشی از نظر ساخت و کیفیت در رده بالایی قرار می‌گیرند.

نمایشگر

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های گلکسی J7 Pro با گلکسی J5 Pro، به صفحه نمایش مربوط می‌شود. سامسونگ در J5 Pro از یک نمایشگر سوپر امولد با اندازه 5.2 اینچ و رزولوشن اچ‌ دی استفاده کرده است؛ این در حالی است که J7 Pro از همان پنل ولی با اندازه 5.5 اینچ و رزولوشن فول اچ دی بهره می‌برد.

شاید این روزها دیدن رزولوشن اچ دی بر روی یک تلفن هوشمند کمی خارج از انتظار به نظر بیاید و قادر به برطرف کردن نیاز کاربر نباشد؛ اما به هر حال سامسونگ این رزولوشن را برای J5 Pro در نظر گرفته و اگر این گوشی را در اختیار دارید، باید با این مورد سر کنید.

در هواوی P Smart شاهد یک نمایشگر 5.65 اینچی از نوع IPS LCD هستیم که از رزولوشن فول اچ دی پلاس پشتیبانی می‌کند. نسبت تصویری نمایشگر استفاده شده در این گوشی 18:9 بوده که بر خلاف نسبت تصویری میان رده‌های سامسونگ که از 16:9 استفاده می‌کنند، فضای بیشتری از رابط کاربری را با کشیده‌تر کردن صفحه نمایش در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این نسبت تصویری را پیش‌تر در گوشی‌های پرچمداری چون میت 10 پرو دیده بودیم.

متاسفانه سامسونگ مخصوصا در گلکسی J5 Pro عملکرد چندان خوبی در بخش نمایشگر نداشته و نمایش رنگ‌ها با دورترین حالت ممکن به واقعیت صورت می‌گیرد. البته استفاده از رزولوشن اچ دی در J5 Pro می‌تواند دلیل اصلی این کیفیت پایین در صفحه نمایش باشد. J7 Pro در مقابل J5 Pro، در بخش نمایشگر بهتر عمل کرده و خبری از تفاوت زیاد رنگ‌ها با واقعیت در آن نیست. هواوی P Smart در طرف دیگر سعی دارد تا با دقت بالا، رنگ‌ها را به نمایش بگذارد و با روشنایی و کنتراست مناسب، کیفیت بالایی را به کاربر ارایه می‌دهد. نمایش رنگ سفید در این گوشی و نمایش رنگ مشکی در میان رده‌های سامسونگ، به بهترین نحو صورت می‌گیرد.

چگالی پیکسلی بالاتر هواوی P Smart نسبت به دو گوشی J5 Pro و J7 Pro و همچنین استفاده از نمایشگر FullView با رزولوشن بیشتر از فول‌ اچ دی، ویژگی‌هایی هستند که این تولید هواوی را در پله بالاتری قرار می‌دهند.

دوربین

در بخش دوربین شاهد قدرتنمایی هواوی P Smart با بهره گیری از ماژول دوگانه هستیم. همان طور که می‌دانید استفاده از دوربین‌های دوگانه بیشتر بر روی تلفن‌های هوشمند پرچمدار صورت می‌گیرد و اینکه در P Smart که به عنوان یک میان رده شناخته می‌شود، شاهد این ویژگی هستیم، یک نکته مثبت محسوب می‌گردد. رزولوشن لنز اصلی دوربین در این گوشی 13 مگاپیکسل بوده که در کنار سنسور دوم با رزولوشن 2 مگاپیکسل فعالیت می‌کند. توسط این دو لنز می‌توانید علاوه بر ثبت تصاویر معمولی، عکس‌های پرتره و واید اپرچر با قابلیت تغییردهی فوکوس پس از ثبت عکس، بگیرید. در واقع لنز دوم در هواوی P Smart با اندازه گیری عمق، قادر به عکاسی در چنین شرایطی است.

گلکسی J5 Pro و J7 Pro سامسونگ همچنان از همان تک لنز معمولی با رزولوشن 13 مگاپیکسل برای عکاسی استفاده می‌کنند و خبری از عکاسی پرتره و قابلیت‌های این چنینی در آن‌ها نیست.

در هر سه گوشی قابلیت عکاسی Pro موجود بوده و دست کاربر برای ایجاد تغییرات در فاکتورهای مختلف عکاسی باز است. البته هواوی برای P Smart بخش‌های بیشتری را از جمله تغییر سرعت شاتر و فوکوس دستی، در اختیار کاربر قرار می‌دهد که این موارد را در دو مدل سامسونگ پیدا نمی‌کنیم.

دوربین سلفی قرار گرفته بر روی P Smart رزولوشن 8 مگاپیکسل داشته و امکان ثبت تصاویر پرتره در این حالت به صورت نرم‌افزاری برای کاربر موجود است. گلکسی J5 Pro و J7 Pro هم از یک دوربین سلفی با رزولوشن 13 مگاپیکسل بهره می‌برند. نکته مثبتی که می‌توان در این بخش به آن اشاره کرد، استفاده از فلاش LED سلفی در محصولات سامسونگ بوده که برای ثبت تصاویر در شرایط نوری نامناسب می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

سخت‌افزار

هر دو کمپانی سامسونگ و هواوی دارای چیپست‌های اختصاصی خوشان هستند و در این زمینه عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند. چیپست استفاده شده بر روی دو گوشی J5 Pro و J7 Pro، اگزینوس 7870 بوده که دارای یک پردازنده 8 هسته‌ای است و در کنار پرازنده گرافیکی Mali-T830 MP1 فعالیت می‌کند. در مقابل، هواوی P Smart با چیپست کایرین 659 با پردازنده 8 هسته‌ای قرار دارد. پردازنده گرافیکی به کار رفته در این گوشی هم از نوع Mali-T830 MP2 است.

گلکسی J5 Pro سامسونگ با حافظه‌های داخلی 16 و 64 و رم‌های 2 و 3 گیگابایت و J7 2017 با حافظه‌های داخلی 32 و 64 و رم 3 گیابایت در بازار موجود است. در مقابل P Smart در دو مدل با رم‌های 3 و 4 گیگابایت و حافظه‌های داخلی 32 و 64 گیگابایت توسط هواوی معرفی شده است. هر سه مدل از کارت حافظه خارجی نیز پشتیبانی می‌کنند و امکان افزودن 256 گیگابایت ظرفیت بیشتر را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

از نظر سخت افزاری می‌توان گفت هر سه مدل در یک حد و اندازه هستند و تفاوت آن‌چنانی بین‌شان وجود ندارد. از هر سه گوشی می‌توان انتظار اجرای فرمان‌های مختلف و همچنین گشت و گذار سریع در محیط کاربری را داشت و با هیچ لگ و کندی مواجه نشد. همچنین با توجه به این که با گوشی‌های میان رده طرف هستیم، می‌توانید بازی‌های متناسب را بر روی دستگاه خود نصب و اجرا نمایید. در ادامه نتایج بنچمارک‌های مختلف از این سه گوشی را برای‌تان قرار داده‌ایم.

AnTuTu 6.0

[click_chart value=154725]

GeekBench 4.1 single-core

[click_chart value=154727]

GeekBench 4.1 multi-core

[click_chart value=154728]

Basemark OS 2.0

[click_chart value=154730]

نرم افزار

قدرت نرم‌افزاری در تلفن‌های هوشمند به دو فاکتور سیستم عامل و رابط کاربری استفاده شده بستگی دارد. هر دو کمپانی سامسونگ و هواوی، رابط کاربری اختصاصی خودشان را دارند و سعی می‌کنند تا با شخصی‌ سازی‌ در بخش‌های مختلف اندروید خام، بهترین امکانات را در اختیار کاربران قرار دهند.

سامسونگ از اندروید 7.0 همراه با رابط کاربری Samsung Experience 8.1 در دو گوشی گلکسی J5 Pro و J7 Pro بهره گرفته است. رابط کاربری سامسونگ نسبت به نسل قبلی آن بهینه‌تر بوده که همین موضوع باعث شده تا شاهد سرعت بالاتر و عملکرد بهتر آن باشیم. در این رابط کاربری تعدادی از اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده سامسونگ را می‌بینیم که می‌توانید به راحتی از آن‌ها از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال برنامه S Health که با تمرکز بر روی کنترل سلامتی فعالیت می‌کند در کنار دیگر اپ‌ها مانند My Files، ایمیل، سامسونگ نوت و... موجود است.

رابط کاربری گلکسی J5 Pro و J7 Pro

عملکرد رابط کاربری سامسونگ در J5 Pro و J7 Pro بسیار خوب بوده و گشت و گذار در منوهای مختلف آن در عین آسانی، با سرعت بالا صورت می‌گیرد و خبری از کندی در این بخش نیست.

اما هواوی P Smart بر خلاف دو میان رده سامسونگ، از جدیدترین نسخه اندروید در کنار رابط کاربری EMUI 8.0 استفاده می‌کند. یکی از ویژگی‌های شاخص رابط کاربری هواوی، قابلیت‌های متعدد نرم‌افزاری آن همراه با امکان شخصی‌سازی بخش‌های مختلف توسط کاربر است. EMUI ظاهری گرافیکی و با کیفیت داشته و تمامی منوها با ظرافت خاصی طراحی شده‌اند.

در EMUI هم اپ‌های از پیش نصب شده‌ متعددی از جمله Files ،Health ،Phone Clone ،FM Radio و بسیاری دیگر از این موارد موجود بوده که بسیار کاربردی هستند. هواوی یک اپلیکیشن اختصاصی با نام Phone Manager را در تلفن‌های هوشمندش قرار می‌دهد که این اپ در واقع به عنوان یک کنترل سنتر عمل کرده و به کاربر این امکان را می‌دهد تا بخش‌های مختلف تلفن هوشمندش را بررسی کند. برای مثال یکی قابلیت‌های موجود در این اپ، آنتی ویروس بوده که دستگاه شما را به طور کامل اسکن کرده و شما را از سلامت هندست مطمئن می‌سازد.

رابط کاربری P Smart

مقایسه این سه گوشی از نظر نرم‌افزار بیشتر به سلیقه کاربر برمی‌گردد؛ چرا که هر دو کمپانی از بیشترین امکانات نرم‌افزاری بر روی دیواس‌های‌شان استفاده می‌کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که بهره‌ گیری از اندروید اوریو بر روی هواوی P Smart یک نکته بسیار مثبت محسوب می‌شود؛ چرا که هنوز حتی بسیاری از پرچمداران روز بازار مانند گلکسی S8 سامسونگ، این نسخه از اندروید را دریافت نکرده‌اند و شما با خرید این میان رده ارزان قیمت، به آخرین نسخه از اندروید دست خواهید یافت. از آن جایی هم که سامسونگ تا کنون در زمینه آپدیت عملکرد چندان خوبی نداشته، احتمال این که J5 Pro و J7 Pro به نسخه جدیدتری از اندروید بروزرسانی شوند، تقریبا صفر است.

اسپیکر و صدا

یک عدد اسپیکر که صدا را به صورت مونو پخش می‌کند، بر روی هر سه میان رده قرار گرفته است. کیفیت و بلندی صدای هر سه گوشی در حد مناسب بوده و آنچنان تفاوتی از نظر عملکرد با هم ندارند. همان طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، به دلیل قرار گرفتن اسپیکر گلکسی J5 Pro و J7 Pro بر روی بخش بالایی لبه راست گوشی، هنگامی که گوشی را به صورت افقی یا همان Landscape نگه می‌دارید، احتمال پوشیده شدن محفظه اسپیکر توسط دست کاربر وجود دارد.

هر سه گوشی از جک صوتی 3.5 میلی‌متری پشتیبانی می‌کنند و بدین ترتیب می‌توانید از هدفون خود و یا مدلی که در جعبه هر سه محصول وجود داشته، برای گوش دادن به موزیک استفاده کنید.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های هواوی P Smart با J5 Pro و J7 Pro در بخش خروجی صدا، استفاده هواوی از الگوریتم اختصاصی خودش با نام Histen است که توسط آن به کیفیت بالایی از صدا در هدفون دست خواهید یافت. در این بخش می‌توانید با ایجاد تغییرات در یکسری تنظیمات صوتی، بهترین خروجی صدای مربوط به هدفون خود را ایجاد کرده و بدین ترتیب با کیفیت بالاتر به موزیک‌های‌تان گوش دهید.

سامسونگ هم بر روی گوشی‌های تولیدی خودش یک بخش خاص برای شخصی سازی صدا قرار داده که البته به اندازه Histen هواوی کامل نیست، اما همین هم می‌تواند کاربردی باشد.

سنسور اثر انگشت

اکنون در دوره‌ای قرار داریم که بر روی اکثر تلفن‌های هوشمند، حتی میان رده‌ها، شاهد قرار گیری سنسور اثر انگشت هستیم. هر سه گوشی هواوی P Smart، گلکسی J5 Pro و J7 Pro از سنسور اثرانگشت برای محافظت از دستگاه استفاده می‌کنند. در میان رده‌های سامسونگ، این اسکنر در بخش جلویی و داخل دکمه هوم تعبیه شده است. برای استفاده از این سنسور نیاز به فشردن دکمه هوم نیست و تنها با قرار دادن انگشت بر روی آن، قفل دستگاه باز می‌شود.

در هواوی P Smart سنسور اثر انگشت بر روی قاب پشتی قرار گرفته و خبری از دکمه در این بخش نیست. این سنسور یک تو رفتگی کوچک در بدنه پشتی ایجاد کرده که جایگاه آن توسط کاربر راحت‌تر پیدا شود و قفل دستگاه را بدین ترتیب باز کند. این اسکنر هم بدون نیاز به فشردن دکمه خاصی عمل کرده و همیشه در حالت فعال قرار دارد.

سرعت شدن باز شدن قفل گوشی در گوشی‌های ساسونگ تقریبا در یک اندازه بوده و تفاوت محسوسی مربوط به آن مشاهده نمی‌شود. اما با قرار دادن P Smart هواوی در کنار J5 Pro و J7 Pro و تست سرعت حسگر اثر انگشت، سریع‌تر بودن میان رده هواوی مشخص خواهد بود؛ به طوری که به محض قرار گرفتن انگشت بر روی سنسور، قفل دستگاه باز شده و متوجه زمان اتفاق افتادن این فرآیند نمی‌شوید.

باتری

هواوی P Smart از باتری لیتیوم‌ پلیمری بهره برده و ظرفیت 3000 میلی آمپری دارد. این میزان ظرفیت باتری با توجه به نوع پردازنده استفاده شده در گوشی و دیگر مشخصات سخت‌افزاری دستگاه، عملکرد خوبی داشته و کاربر را راضی نگه می‌دارد.

گلکسی J5 Pro و J7 Pro هر دو از باتری لیتیوم یونی استفاده می‌کنند که هر کدام به ترتیب ظرفیت‌های 3000 و 3600 میلی ‌آمپر دارند. میزان ظرفیت‌های باتری در نظر گرفته شده برای میان رده‌های سامسونگ هم مناسب بوده و تا یک روز کامل شما را از شارژر دور نگه می‌دارند.

ارسال نظر