پروژه‌ ساخت پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی هوآوی از سال 2012 آغاز شده بود

همانطور که می‌دانید اپل و سامسونگ دو کمپانی بزرگ و برتر تولید کننده‌ی گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شوند.

پروژه‌ ساخت پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی هوآوی از سال 2012 آغاز شده بود

به گزارش کلیک ،این دو شرکت در روند طراحی و تولید قطعات سخت افزاری استفاده شده در محصولاتشان دقت خاصی را به خرج می‌دهند و به نوع این موضوع شبب شده که کیفیت عملکرد محصولات آن به طرز چشمگیری افرایش پیدا کند. کمپانی اپل قابلیت‌ تولید انحصاری قطعات سخت افزاری استفاده شده در محصولاتش نظیر سیستم روی چیپ، چیپ مموری، صفحه نمایش و ... را ندارد، اما به طرز دقیقی به طراحی این قطعات پرداخته و نهایتا با واگذار کردن مراحل تولید این قطعات به سایر شرکت‌های بزرگ، روند تولید دقیق آن‌ها را تحت نظر می‌گیرد. اما در سمت مقابل سامسونگ در این زمینه پیشرفته‌تر عمل می‌کند، این کمپانی کره‌ای هم اکنون علاوه بر طراحی اغلب قطعات سخت افزاری مورد نیاز خویش به تولید انحصاری آن‌ها نیز می‌پردازد. به عنوان مثال سیستم روی چیپ‌های سری اگزینوس سامسونگ و یا صفحه نمایش‌های استفاده شده در محصولات این شرکت بزرگ به طور انحصاری توسط خود سامسونگ تولید می‌شود.

طراحی و تولید انحصاری قطعات سخت افزاری استفاده شده در گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های هوشمند موبایلی منجر می‌شود که از یک سو میزان هزینه‌های تولید دستگاه کاهش یافته و از سمت دیگر کیفیت آن افزایش یابد، چرا که قطعات ساخته شده به طور دقیق و انحصاری برای محصولات مد نظر شرکت بیهنه‌سازی می‌شوند. بنابراین این موضوع سبب شده که بسیاری از شرکت‌های دیگر هم به فکر تولید قطعات سخت افزاری اختصاصی خود باشند. به عنوان مثال می‌توان به شرکت ال‌جی اشاره داشت که در سال 2014 اولین سیستم روی چیپ اختصاصی خود را با نام نوکلون (NUCLUN) معرفی کرد، اما بنا به دلایل خاصی نتوانست به اهداف خود دست پیدا کند و حال در پی رونمایی از نسخه‌ی دوم این تراشه است.

0

یکی دیگر از شرکت‌هایی که در این زمینه موفق عمل کرده، کمپانی چینی هوآوی محسوب می‌شود. این شرکت طی چند سال اخیر به تولید تراشه‌های اختصاصی سری کرین (Kirin) پرداخته و در این راستا بسیار هم موفق بوده است. تراشه‌های سری کرین هوآوی اغلب از پردازنده‌های داخلی شرکت‌های دیگری نظیر کمپانی ARM بهره می‌گیرند. به عنوان مثال جدیدترین سیستم روی چیپ هوآوی یعنی تراشه‌ی کرین 950 از چهار هسته‌ی پردازشگر Cortex A53 و چهار هسته‌ی Cortex A57 بهره‌مند است و پردازنده‌ی گرافیکی به کار گرفته شده در آن هم پردازنده‌ی Malu-T880 MP6 شرکت ARM است. بنابراین اجزای داخلی به کار گرفته شده در تراشه‌های اختصاصی شرکت هوآوی نظیر خود پردازنده‌ی مرکزی، پردازنده‌ی گرافیکی، چیپ مموری و ... همگی از محصولات سایر کمپانی‌ها نظیر شرکت ARM محسوب می‌شوند. حال اگر هوآوی به تولید اختصاصی هسته‌های پردازشگر مرکزی استفاده شده در تراشه‌های خود بپردازد چه خواهد شد؟ مطمئنا باز هم میزان دقت عملکرد تراشه افزایش یافته و از سوی دیگر میزان هزینه‌های تولید سیستم روی چیپ‌های اختصاصی این شرکت کاهش پیدا می‌کند و نهایتا پتانسیل‌ این کمپانی به منظور رقابت به دو شرکت بزرگ اپل و سامسونگ افزایش می‌یابد.

ظاهرا هوآوی سخت در تلاش است تا به طراحی و تولید هسته‌های پردازشگر گرافیکی و ماژول‌های مموری اختصاصی خود بپردازد و نهایتا میزان وایستگی خود به سایر شرکت‌های جانبی نظیر کمپانی ARM را کاهش دهد. به تازگی تصویری از گواهی تاییده‌های شرکت هوآوی منتشر شده که متن آن به زبان چینی نوشته شده است. در این متن اشاره شده که کمپانی هوآوی از سال 2012 بر روی پروژه‌ی تولید پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی خود فعالیت دارد و حال به زمان بهره‌برداری از این پروژه نزدیک می‌شویم. بنابراین پروژه‌ی مربوط به طراحی و تولید اختصاصی پردازنده‌های گرافیکی و چیپ مموری‌های اختصاصی هوآوی موضوعی نیست که به تازگی مطرح شده باشد و این شرکت چینی از سال 2012 در حال فعالیت بر روی این پروژه است.

1

همانگونه که می‌دانید هوآوی طی چند سال اخیر پیشرفت‌های شایان ملاحظه‌ای داشته و در سال 2015 هم کاملا یک شگفتی‌سازی واقعی در صنعت موبایل بوده است. این شرکت در سال 2015 در رتبه‌بندی بزرگ‌ترین فروشندگان موبایل دنیا جایگاه سوم را از آن خود کرد و بعد از دو شرکت بزرگ سامسونگ و اپل قرار گرفت. بنابراین در قدم بعدی این کمپانی چینی باید خود را به منظور رقابت با دو شرکت سامسونگ و اپل آماده کند و این کار مطمئنا بسیار دشوار خواهد بود. حال هوآوی اولین قدم در زمینه‌ی بهبود فعالیت‌های خویش را برداشته و بدون تردید در آینده‌ی نزدیک به تولید قطعات سخت افزاری اختصاصی خود نظیر پردازنده‌های گرافیکی و چیپ مموری خواهد پرداخت. به نظر شما آیا هوآوی توان و پتانسیل لازم به منظور رقابت با دو شرکت بزرگ اپل و سامسونگ را دارد یا خیر؟

منبع: androidheadlines

ارسال نظر