شفق شگفت انگیز سیاره مشتری پرزورتر از نمونه زمینی

تلسکوپ فضایی هابل در اقدامی، تصویری از یک شفق شگفت انگیز را در حالی ثبت کرد که به دور قطب شمال سیاره مشتری در حرکت بود و اندازه ای بزرگ تر از شفق های مشاهده شده بر روی زمین داشت.

شفق شگفت انگیز سیاره مشتری پرزورتر از نمونه زمینی

به گزارش کلیک، سال گذشته را می توانیم متعلق به پلوتو بدانیم، اما با همه این حساب و کتاب ها، امسال را دیگر باید به نام سیاره مشتری نام گذاری کرد! دلیلش هم این است که ماموریت سفینه فضایی جونو بعد از سفر تقریبا پنج ساله خود برای رسیدن به این سیاره غول پیکر در ۴ ژوئیه به اتمام می رسد و سپس برای مطالعه اتمسفر سیاره مشتری وارد مدار آن می شود. در آماده سازی، ستاره شناسان اقدام به تنظیم تلسکوپ های خود به روی سیاره مشتری برای یاری رساندن به جونو در این عملیات کردند و هابل نیز اخیرا یک صحنه مالامال از نور زیبا را در قطب شمال این سیاره به تصویر کشیده است.

با استفاده از تجهیزات سنجش اشعه ماوراء بنفش از تلسکوپ فضایی هابل، محققان قادر به گرفتن تصویر یک شفق در سیاره مشتری شدند که بزرگ تر از اندازه زمین بود. تصویر این شفق امروز توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) به بیرون منتشر شد و در واقع ترکیبی از دو عکس است. اولین تصویر، یک شات نوری گرفته شده توسط هابل در بهار ۲۰۱۴ است و تصویر دومی ناشی از سنسور های ماوراء بنفش است که امسال ثبت شد.

جاناتان نیکولز از دانشگاه لستر گفت: این شفق ها بسیار چشمگیر هستند و در میان فعال ترین انواع شفق هایی قرار می گیرند که من تا کنون دیده ام. او در ادامه می گوید: در این تصویر تقریبا به نظر می رسد مشتری با دیدن ورود جونو به مدار، به وجد آمده و در حال برگزاری یک آتش بازی است! نیکولز محقق اصلی در مطالعه به منظور استفاده از تلسکوپ هابل برای ردیابی مشتری در پیش از ورود جونو است.

زمان مشاهدات شفق کاملا با موقعیت کنونی جونو همگام سازی شده است. این فضاپیما در حال حاضر در حال پرواز و مشاهده باد خورشیدی است که به ایجاد این نور دراماتیک کمک شایانی می کند؛ درست همان طور که در زمین هم چنین نقشی را دارد. باد خورشیدی متشکل از یک جریان از ذرات باردار است که از خورشید سرچشمه گرفته و در سراسر منظومه شمسی پخش می شود. هنگامی که این ذرات با اتمسفر یک سیاره و میدان مغناطیسی تعامل برقرار می کنند و مولکول های گاز فوتون های نوری آزاد می کنند، شفق به وجود می آید.

ESA بیان کرد: در حالی که هابل در حال مشاهده و اندازه گیری شفق در سیاره مشتری است، جونو مشغول اندازه گیری خواص باد خورشیدی است؛ یعنی یک همکاری تمام عیار کامل بین یک تلسکوپ و یک کاوشگر فضایی !

علاوه بر تاثیر باد خورشیدی، ذرات ریخته شده نیز به شفق های مشتری کمک می کنند. نه تنها این اتفاق باعث می شود شفق های سیاره مشتری بزرگ تر از شفق های سیاره زمین باشند، بلکه می توان گفت صدها بار پر انرژی نیز هستند!

شایان ذکر است که این اولین بار نیست که هابل، در حالی که کاوشگرهای فضایی نزدیک این سیاره هستند، توجه خود را به سمت شفق های مشتری نشانه گرفته است. هابل در خلل یک همکاری با فضاپیمای کاسینی در سال ۲۰۰۰ شفق گذرنده ی New Horizon را به دام انداخت! با این حال، اگر شما هنوز هم از طرفداران نجوم هستید، خیره شدن به این نمایش های نوری خارق العاده هیچ گاه ملال انگیز نخواهد شد!

ارسال نظر