وارث شگفت انگیز هابل در حال ساخت

به پایان رساندن مرحله ای مهم از ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب نزدیک است. تلسکوپی که وارث هابل است و در سال 2018 آغاز به کار خواهد کرد.

وارث شگفت انگیز هابل در حال ساخت

به گزارش کلیک ، این تلسکوپ شامل هجده بخش آینه ای خواهد بود. هر بخش می تواند به صورت جداگانه تنظیم شود تا نور ستاره را متمرکز کند. مهندسان کار سوار کردن این آینه بزرگ را در فضایی تقریبا تمام کرده اند که 5 برابر بزرگ تر از هابل است، یعنی بیست و پنج متر مربع. وقتی کار ساخت تمام شود آینه شبیه به یک دیش ماهواره عظیم الجثه خواهد بود که به اندازه دو طبقه ارتفاع دارد.

بیل اوکس، مدیر پروژه تلسکوپ در مرکز پرواز فضایی گادارد در مریلند می گوید: تا به حال همه چیز خوب پیش رفته است.

این مرحله سریع ترین و روان ترین بخش در زمانبندی ساخت در پروژه ای است که می توانست پر از موانع و تاخیرات باشد اگرچه این اتفاقات غیرمنتظره نخواهد بود. وقتی ساخت هابل در سال 1972 شروع شد قرار بود که سی صد میلیون دلار خرج داشته باشد اما تا زمانی که سرانجام به فضا رفت چهار برابر بیشتر هزینه تراشی کرد. همانطور که ساخت هابل مانند یک انقلاب بود ساخت جیمز وب هم تحولی عظیم به وجود خواهد آورد.

800px-JWST-HST-primary-mirrors

بزرگ ترین پروژه فیزیک نجومی ناسا در این قرن، تلسکوپ فضایی جیمز وب، وضوح و شناخت بی نظیری را از نور مرئی با طول موج بالا گرفته تا نور مادون قرمز به ارمغان خواهد آورد و قادر خواهد بود از اولین ستاره ها و کهکشان های جهان در میلیارد ها سال پیش نور جذب کند.

همچنین این تلسکوپ جهان را برای پیدا کردن سیاره های قابل سکونت کاوش می کند و اطلاعاتی از شرایط زندگی در آن ها به دست می آورد. این تلسکوپ بزرگ تر و بهتر از هابل خواهد بود. اوکس ادامه می دهد: هر زمان که وسیله ای بزرگ تر یا بهتر می سازیم چیزی خارق العاده در جهان کشف می کنیم.

متاسفانه ساخت چنین چیز بزرگ و جدیدی تاخیرات زمانی و هزینه های اضافی خواهد داشت. اولین تخمین ها بودجه 1.6 میلیون دلار و پایان ساخت در سال 2011 را برای ساخت آن پیش بینی می کرد اما حالا ناسا زمان پرتاب تلسکوپ به فضا را 2018 اعلام کرده و به نظر می رسد این اتفاق بیفتد. حتی گفته می شود این اتفاق در اکتبر 2018 خواهد افتاد.

معاون مدیر پروژه، جان دورنینگ می گوید: ما امیدوار هستیم زیرا همه چیز خوب پیشرفته است. ما هشت ماه زمان ذخیره داریم که یک ماه آن را صرف فعالیت های مختلف کرده ایم.

James_Webb_Telescope_Model_at_South_by_Southwest-1024x635

منبع : zmescience

ارسال نظر