مغز انسان توانایی درک بیش از ۱۱ بُعد را دارد

براساس آخرین مطالعات دانشمندان، مغز انسان توانایی درک بیش از ۱۱ بُعد را دارد، ما جهان را به گونه ای دریافت می کنیم که هیچ گاه نمی توانیم آن را تصور کنیم.

مغز انسان توانایی درک بیش از ۱۱ بُعد را دارد

به گزارش کلیک ، دانشمندان زمینه اعصاب در آخرین کاوش‌های خود در مغز به این نکته دست پیدا کرده اند که مغز انسان سازه ای کاملاً هندسی است و انسان هم‌زمان ۱۱ بُعد را درک می کند.

دنیا و اشیا اطراف انسان، به صورت سه بعدی از طرف انسان درک و دریافت می شود و ما همیشه چنین تصوری از دنیای اطراف خود داریم، شاید این موضوع کمی عجیب باشد ولی آخرین تحقیقات نشان داده است زمینه ادراک مغز چیزی فراتر از ۳ بعد است و ساختار مغز دارای لایه های بسیار پیچیده ای است.

آخرین مدل شبیه سازی شده مغر انسان توسط تیم محققان the Blue Brain Project، از محققان کشور سوئیس، ارائه شده است که بازسازی بسیار دقیقی توسط یک ابر رایانه صورت گرفته است.

این گروه با استفاده از توپولوژی جبری، شاخه ای از ریاضیات که به بررسی خواص اشیا و فضا بدون درنظر گرفتن تغییر شکل آن ها، تحقیقات خود را تکمیل کرده اند. این گروه دریافته اند که دسته ای از نورون های عصبی به یک گروه متصل می شوند، و تعداد نورون ها در گروهی که به آن متصل شده اند، خود به عنوان یک شی هندسی تصور می شود.

سرپرست پروژه در سخنان خود به این نکته اشاره کرده است، ما دنیایی را پیدا کرده ایم که هیچ وقت آن را تصور نمی کردیم. سرپرست این پروژه هنری مارکرام از انجمن EPFL از سوئیس است.

میلیون‌ها شی هندسی که از اتصال نورون ها ایجاد می شود در ابعاد بزرگ و کوچک در مغز انسان وجود دارد، در برخی از مطالعات به عدد ۷ بعد رسیده شده است ولی در برخی موارد دانشمندان توانسته اند به عددی بیش از ۱۱ بعد نیز برسند.

مغز انسان به طور متوسط دارای ۸۶ بیلیون نورون عصبی است، هر نورون یا رشته عصبی در مسیر خود ممکن است اتصالاتی با سایر رشته های عصبی داشته باشد، در واقع می توان ساختار نورون ها را به نوعی ساختار مخابراتی تشبیه کرد که این اتصالات در نهایت منجر به درک و آگاهی انسان می شود.

مغز انسان توانایی درک بیش از 11 بُعد را دارد

بدون شک هزاران و شاید میلیون ها اتصال در میان نورون ها وجود دارد تا مغز بتواند فعالیت عادی خود را انجام دهد. جای تعجب نیست که انسان هنوز به صورت کامل نتوانسته عملکرد مغز و رشته های عصبی آن را به درستی درک کند. نمونه های جدید مغزی و مکاشفات جدید به انسان کمک می کند تا روز به روز به ساخت یک مدل دیجیتالی از مغز نزدیک و نزدیک تر شود.

تیم Blue Brain Project در پروژه ساخت نمونه مغزی خود از بافت نئوکورتکس مغز نیز نمونه برداری کردند، نئوکورتکس بخشی از مغز پستانداران است که در واقع لایه بیرونی دو نیمکره مغزی است و عملکرد دستور های حرکتی، تصمیم گیری و خودآگاهی و زبان در این بخش پردازش می شود.

پس از نمونه سازی و انجام تست های ریاضی، دانشمندان بر روی بافت نئوکورتکس مغز موش صحرایی نیز آزمایشاتی کردند و این موضوع بر روی این نمونه نیز تائید شد.

براساس توپولوژی جبری و آزمایش‌ها عملی، این موضوع تائید شد که مغز در فرآیندی جزئیاتی از نورون های عصبی را به یکدیگر متصل کرده و در مقیاس بزرگ تر آن ها را به یک کل تبدیل می کند.

با اتصال دو سطح موجود در میان ساختار های هندسی، دسته های محکمی در مغز تشکیل می شود که در واقع این دسته ها، مجموعه ای از نورون ها هستند که در میان آن ها فضاهای خالی نیز دیده می شود.

این تیم تحقیقاتی در اظهارات خود به این نکته اشاره کرده است که پس از مطالعات بر روی نمونه های آزمایشگاهی تعداد قابل ملاحظه ای دسته های عصبی و حفره های میان آن ها دیده شده است که تاکنون در هیچ مطالعه ای این موضوع بررسی نشده است. یکی از اعضا بر این باور است که استفاده از توپولوژی جبری به ما کمک کرد که بتوانیم از آن هم به عنوان تلسکوپ و هم به عنوان میکروسکوپ استفاده کنیم، با استفاده از آن می توانیم به اتصالات نورونی نزدیک شویم و فضاهای خالی میان آن را مشاهده کنیم.

این نظریه می تواند در تعیین ساختاری جدید در مغز بسیار مؤثر باشد. اگر مغز توانایی درک ابعاد متفاوت به صورت هم‌زمان را داشته باشد به راحتی می تواند از بسیاری از تکنولوژی ها استفاده نکند و خود به عنوان عامل اصلی آن تکنولوژی محسوب شود. البته این نظریه در حال حاضر در مراحل اولیه تائید شدن است و در صورت تائید شدن باید دید انسان می تواند از تمام ابعاد مغز خود به صورت هم‌زمان استفاده کند.

این تحقیقات تصویر جدیدی از ساختار مغزی و رشته های عصبی ارائه می دهد، به دلیل پیچیدگی این موضوع باید اجازه داد تا زمان بیشتری از این فرضیه بگذرد و منتظر تحقیقات تکمیلی دانشمندان بود.

ارسال نظر