DNA انسان، مخفیگاه ویروس های قدیمی

نوزده گونه جدید DNA غیرانسانی مخفی در بین ژن های ما- برجا مانده از ویروس هایی که صدها هزار سال پیش اجداد ما را آلوده کرده بودند- به تازگی کشف شدند.

DNA انسان، مخفیگاه ویروس های قدیمی

به گزارش کلیک، یک گونه از این نوزده گونه تازه کشف شده در ۵۰ نفر از ۲۰۰ نفری که مورد مطالعه قرار گرفته بودند٬ دیده شد که حاوی یک دستورالعمل کامل ژنتیکی دست نخورده بود. اینکه این گونه قابل رونویسی یا کپی کردن باشد یا نباشد، هنوز مشخص نیست. اما مطالعات دیگر روی DNA نشان داده است که می تواند بر انسان های حامل آن تأثیر بگذارد.

دانشمندان علاوه بر یافتن این موارد جدید، ۱۷ گونه دیگر از DNA ویروسی را نیز کشف کردند که در سال های اخیر توسط دانشمندان دیگر در ژنوم های انسانی کشف شده بود. در این مطالعه ظرفیت کل DNA، یا ژنوم افراد سرتاسر مورد توجه قرار گرفت. در این بررسی به مردم آفریقا توجه ویژه شد چرا که خاستگاه اجداد انسان های مدرن قبل از مهاجرت به بقیه نقاط دنیا از این منطقه بوده است. تیم پژوهشی از تکنیک های پیچیده برای مقایسه نواحی کلیدی ژنوم هر فرد با ژنوم انسان "مرجع" بهره گرفتند.
محققان دانشگاه تافتس و مدرسه پزشکی دانشگاه میشیگان با بودجه و سرمایه موسسات ملی سلامت این پژوهش را انجام دادند.

یافته های خاص از این پژوهش به آنچه علم تقریبا از رتروویروس های درون زا یا HERV ها می داند افزوده می شود. این نام به ویروس های عفونی قدیمی اطلاق می شود که یک کپی DNA از ماده ژنتیکی RNA خود در ژنوم اجداد ما تعبیه کردند.
اینها در واقع قسمتی از همان نوع ویروسی هستند که شامل ویروس نقص ایمنی انسانی یا همان عامل بیماری ایدز است.

DNA ویروسی در طی نسل ها با تولید مثل بشر کپی می شود و به وراثت می رسد. در واقع، هشت درصد چیزی که ما آن را DNA "انسان" می نامیم منشأ ویروسی دارند. در برخی موارد، توالی های HERV بر اساس بدن انسان و با یک هدف مفید اقتباس شده اند. به عنوان مثال یکی از این توالی ها به بدن زنان باردار کمک می کند تا یک لایه سلول در اطراف جنین در حال نمو ایجاد شود و از جنین در برابر سموم موجود در خون مادر محافظت شود.
HERV های جدید بخشی از خانواده HERV-K به شمار می روند. کل ژنوم ویروسی دست نخورده یا پروویروس روی کروموزوم X قرار دارد و نام Xq21 را به خود گرفته است. این تنها پروویروس دست نخورده ثانویه ای است که در DNA انسان مخفی شده است.

طبق گفته محققان٬ این پروویروس به گونه ای است که می تواند ویروس عفونی ایجاد کند و همین امر باعث شد تا ما به مطالعه یک اپیدمی ویروسی که مدت های قبل رخ داده بود بپردازیم.
پژوهش حاضر اطلاعات مفید و ضروری برای درک نحوه تکامل رتروویروس ها و انسان ها با هم در چند وقت نسبتا اخیر در اختیار ما قرار می دهد. در مطالعات متعددی سعی شده که ارتباطی بین این المان های ویروسی درون زا و بیمارهای سرطانی و دیگر بیماری ها ایجاد شود. اما مشکل اصلی این بوده است که محققان هنوز تمام این المان ها را نمی شناسند. تعدا زیادی از این المان ها فقط در درصد بسیار کمی از افراد وجود دارد و این یعنی این که محققان مجبورند برای یافتن این المان ها افراد زیادی را غربالگری کنند. آنچه در این پژوهش به تأیید رسید این بود که پژوهشگران می توانند از داده های ژنومی افراد مختلف برای مقایسه با ژنوم انسان مرجع و کشف HERV های جدید بهره ببرند. علاوه بر این نشان داده شد که برخی از افراد حامل الحاقاتی هستند که نمی توان آن را با انسان مرجع مقایسه کرد.
دکتر جفری کید پژوهشگر ژنتیک و عضو این تیم پژوهشی بیان داشت: این ها در واقع بقایای رخدادهای اجدادی هستند که در کل در جمعیت تثبیت نشده اند اما در اجداد برخی از افرادی که هنوز زنده هاستند اتفاق افتاده است. کید در ادامه افزود: نمونه های متعددی از دیگرHERV ها وجود داشته است که خودشان را کنار ژن های انسان یا نزدیک آنها جا داده اند و بر بیان آن ها تأثیر دارند.

تیم ژنتیک :
تیم پژوهشی میشیگان از متدهای مختلف برای تعیین ویژگی های توالی های تکراری DNA که توسعه داده بودند استفاده کردند.
بسیاری از ژنوم هایی که مورد بررسی قرار گرفتند از پروژه ۱۰۰۰ Genomes Project گرفته شدند. مجموعه دیگری از ژنوم ها نیز از دانشگاه استنفورد و با تمرکز بر نمونه های DNA داوطلبان آفریقایی گرفته شد.
نمونه ژنوم های برگرفته از دانشگاه استنفورد علائم بیشتری از HERV ها را نشان دادند که با تنوع ژنتیکی زیاد در جمعیت آفریقایی هم خوانی داشت. این تنوع ناشی از ثبات بلند مدت و آمیختگی جمعیت این قاره است؛ بر خلاف اروپا، آسیا و آمریکا که حاصل مهاجرت افراد به این قاره ها در ادوار مختلف بوده است.

منبع: phys

ارسال نظر