ذهن انسان در تابستان فعال تر از زمستان است

اگر به نظر شما در روزهای تاریک زمستان بیشتر دچار کشمکش های ذهنی می شوید و همه کارها قدری سخت تر به نظر می آید، جالب است بدانید که این فقط تصور ذهنی شما نیست.

ذهن انسان در تابستان فعال تر از زمستان است

به گزارش کلیک، دانشمندان به تازگی کشف کرده اند که ذهن انسان در طول سال عملکردهای مختلفی دارد و در تابستان، فعال تر از زمستان است.
در حقیقت، فعالیت های مغزی مربوط به توجه و تمرکز در تابستان در اوج خود قرار دارد و در زمستان نیز به کم ترین مقدار ممکن می رسد.
محققین دانشگاه لیژ در بلژیک معتقدند که این خصوصیت در واقع از انسان های دوره باستان به ارث می رسد، انسان هایی که تا حد زیادی خود را با تغییرات فصلی وفق می دادند.
برای مثال در فصل زمستان که غذا به سختی پیدا می شد، انرژی لازم برای فعالیت های مغزی تامین نمی شد و برعکس، هنگام برداشت محصول که غذای فراوانی وجود داشت، فعالیت های حافظه که برای استدلال، درک و یادگیری لازم است نیز پیشرفت قابل توجهی داشت.

در واقع هزاران سال پیش انسان ها وابستگی زیادی به فصل ها داشتند و به همین دلیل است که ما امروزه در انسان ها نیز مانند سایر موجودات دیگر شاهد تغییراتی همراه با تغییرات فصلی هستیم. همانطور که با تغییرات فصلی، تغییراتی در خلق و خو و حالات انسان ها رخ می دهد، عملکرد ذهن نیز توام با تغییرات فصلی دستخوش تغییر می شود.
پژوهشگران عملکرد ذهنی 28 داوطلب را در ماه های مختلف سال مورد مطالعه قرار دادند. در این آزمایش هر شرکت کننده باید 4.5 روز را در شرایط آزمایشگاهی می گذراند و حسن این کار این بود که تحت تاثیر عوامل فصلی یا روشنایی روز قرار نمی گرفت.
در آخر 4.5 روز در حالی که شرکت کنندگان در حال انجام فعالیت های ذهنی بودند، دانشمندان به دو هدف، یکی سنجش حافظه و دیگری به منظور سنجش میزان توجه ذهن آن ها را مورد بررسی قرار می دادند.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که فعالیت های ذهنی مربوط به حواس در ماه ژوئن به اوج خود می رسد و در زمستان در کم ترین مقدار ممکن قرار دارد، و به طور معکوس فعالیت حافظه ی کاری در پاییز به بیشترین مقدار می رسد و در بهار کاهش می یابد و این قضیه به طور مستقیم به زمان برداشت محصول و فراوانی غذا مربوط می شود.
یافته های اخیر حاکی از آن است که علاوه بر زمان روز، زمان سال نیز بر عملکرد شناختی ذهن شرکت کنندگان سالم تاثیرگذار است. امروزه اکثر مردم در خانه هایشان با استفاده از یک سیستم گرمای مرکزی و نور مصنوعی، شرایط تابستان را فراهم کرده اند.
مطالعات قبلی هم چنین ثابت کردند که ژن ها نیز تحت تاثیر تغییرات فصلی قرار میگیرند، برای مثال ژن هایی که به امنیت بدن کمک می کنند و در برابر عفونت هایی چون آنفلونزای فصلی از بدن محافظت می کنند، در فصل های معتدل سال که احتمال ابتلا به عفونت ها کم تر است، فعالیت کم تری دارند.

منبع:healthnews

ارسال نظر