آیا انسان ها هم شکار روبات ها می شوند؟

دانشمندان در حال آموزش ربات‌ها برای صید شکار هستند که این ویژگی یک روز می‌تواند مهارتی بسیار مهم برای ربات‌های سراسر دنیا باشد. ربات‌های هوشمند همگی خوب هستند تا زمانی که یاد بگیرند چطور شکار کنند!

آیا انسان ها هم شکار روبات ها می شوند؟

به گزارش کلیک، این دقیقه همان چیزی است که یک گروه پژوهشی از دانشمندان بنیاد انفورماتیک عصبی (Institute of Neuroinformatics) در دانشگاه زوریخ سوئیس انجام داده اند. آن‌ها به یک ربات آموزش داده اند تا مانند یک شکارچی رفتار کرده و طعمه خود را صید کند. و یا یک ربات که توسط انسان کنترل می‌شود، با استفاده از یک نرم افزار ویژه هدف این ربات را نشانه گذاری کرده و به آن حمله کند.

کاربردهای این قبیل آموزش‌ها برای ربات‌های شکارچی بسیار کم‌تر از آن است که بخواهد ما را از فکر کردن درباره این که ربات‌ها در حال آماده شدن برای حمله به نوع بشر هستند بترساند. این مطالعه در مورد ساخت یک نرم افزار است که بتواند به طور بالقوه به ربات‌ها اجازه این را بدهد که هر دو وظیفه نگاه کردن دقیق به محیط پیرامون و سپس بدون درنگ هدف را تشخیص بدهد.

برای مثال، همان طور که توبی دلبراک، پروفسور بنیاد انفورماتیک عصبی شرح داد، ممکن است کسی تجسم کند که در آینده چرخ حمل چمدان یا خریدهای افراد به دنبال آن‌ها حرکت کنند. این به نرم افزار اجازه می‌دهد تا از داشتن برچسب "شکارچی و شکار" به مراحلی از "مادر و فرزند" ارتقا یابد، گرچه اساس‌های بنیادی عملکرد ثابت باقی می‌مانند.

سخت افزار ربات شکارچی در واقع مستقیماً از اعضای سلطه حیوانات مدل برداری شده است. این ربات از یک نمایشگر رتینای سیلیکونی ویژه بهره می‌برد که به تقلید از چشم انسان طراحی شده است. پروفسور دلبراک مخترع این نرم افزار است و آن را به عنوان بخشی از پروژه "بصری‌سازی" (Visualise) ساخته است. این نرم افزار به ربات‌ها اجازه می‌دهد تا با استفاده از پیکسل‌هایی اطراف را پایش و پیگیری کرده و تغییرات را در نور و انتقال اطلاعات را بی درنگ تشخیص دهد به‌ جای آن که یک سری از فریم ها را با سرعت پایین پایش کند مانند آن جه که دوربین‌های معمولی انجام می‌دهند.

این امکان اجازه می‌دهد تا داده‌ها توسط یک شبکه عصبی مورد پردازش قرار گیرند که کمک می‌کند تا ربات یاد بگیرد و به حرکاتی که ممکن است بار بعدی که چیز یکسانی را می‌بیند عادت کند. این اتفاق موجب می‌شود تا بار بعدی که از ربات خواسته شد تا شکار خود را تعقیب کند، این کار را بهتر انجام دهد.

بدون شک قرار است در طول زمان ربات‌ها به بخش عظیمی از دنیای ما ملحق شوند. فقط وقتی آن‌ها را دیدید که به عملکردهای جدیدتری مانند این مجهز شده‌اند، تعجب نکنید.

ارسال نظر