بلایای بدتر از طوفان هاروی در کمین زمین است!

رسانه کلیک - طوفان هاروی در شهر هیوستون و جنوب شرقی ایالت تگزاس خرابی های شدیدی بر جای گذاشت و بسیاری آن را به اتفاقات آخرالزمان نسبت دادند. از طرف دیگر، این اتفاق دیدگاه دانشمندان را نسبت به تغییرات آب و هوایی آمریکای شمالی در چند سال آینده تغییر داده است.

بلایای بدتر از طوفان هاروی در کمین زمین است!

تحقیقات جدید پیش بینی می‌کنند که تا پایان سال 2100 و شروع قرن جدید، طوفان‌هایی به همان شدت طوفان هاروی در انتظار آمریکای شمالی است.

نتایج این تحقیقات به تازگی در مجله Nature Climate Change منتشر شده است و نشان می‌دهد گرمایش زمین، روی طوفان‌ها تاثیر گذاشته و سیستم های همرفتی را در آمریکای شمالی تغییر داده است. این مسئله باعث می‌شود تا طوفان‌های کوچک که تا پیش از این تنها محدود به مناطق کوچک بودند، رشد بیشتری پیدا کنند و منجر به فاجعه هایی نظیر طوفان هاروی شوند. این رویدادها معمولا در بخش شرقی قاره آمریکای شمالی اتفاق می‌افتند که در حقیقت، گونه تشدید شده گردبادها در نتیجه گرمایش زمین هستند.

آندریاس پرین ، نویسنده مقاله مربوط به این تحقیق گفته که این طوفان‌ها می‌توانند باعث خرابی بیش از 100 کیلومتر اراضی مختلف شوند که به طور متوسط تمام ایالت های کوچک نظیر کانزاس را در خود غوطه ور می‌کنند. بلایایی نظیر طوفان هاروی همچنین می‌تواند باعث تغییر منابع آب شود. بر همین اساس، حدود 60 درصد از بارش های تابستانی بر اثر همین طوفان‌ها دچار تغییر و تحول می‌شوند.

مدل سازی شرایط آب و هوایی به دلیل تعداد بالای عوامل تاثیرگذار کار دشواری است و همین مسئله باعث شده تا نتایج دقیقی از تحقیقات انجام شده به دست نیاید. مدل های استاندارد به اندازه کافی اطلاعات واضحی را در بر نمی‌گیرند.

پرین ادعا می‌کند که تیم تحقیقاتی او تا به امروز مدل بهتری از منابع دخیل در سیستم جوی را ساخته‌اند که تمامی شرایط دخیل در رویدادهایی همچون طوفان هاروی را با 20 برابر دقت بیشتر نشان می‌دهند.

وی می‌گوید که مدل سازی تیم تحقیقاتی او تا به امروز 13 سال از شرایط جوی حال حاضر را با 13 سال پایانی قرن جاری مقایسه کرده‌اند و با اطمینان می‌توانند بگویند که در پایان قرن بیست و یکم دمای زمین بین 4 تا 5 درجه سلسیوس افزایش پیدا می‌کند. این مسئله با توجه به سناریوی انتشار گازهای گل خانه ای تا سال 2100 پیش بینی شده است.

مقایسه شرایط جوی و طوفان‌های شدید امروزی با شرایط جوی پایان قرن جاری نشان می‌دهد که سیستم های همرفتی در سال 2100 برای آمریکای شمالی سه برابر خواهد شد و طوفان‌های شدید، حجم بیشتری از بارش را نسبت به طوفان هاروی در بر خواهند داشت.

در ادامه این تحقیق آمده است که شمال شرقی آمریکا و مناطق میانی نزدیک به اقیانوس اطلس و همچنین مناطق شرقی کانادا بین 25 تا 40 درصد نرخ بارش بیشتری را تجربه خواهد کرد. این تحقیق همچنین نشان داده که میزان بارش های حاصل از طوفان‌ها در مناطق با عرض جغرافیایی پایین تر بین 40 تا 80 درصد و در مناطق با عرض جغرافیایی بالاتر بین 20 تا 40 درصد افزایش خواهد داشت.

همین مسئله باعث می‌شود تا میزان بارش باران در شهرهایی نظیر نیویورک کاهش پیدا کند؛ برای مثال میزان بارش باران 1 ساعته در نیویورک به 60 درصد میزان بارش امروزه خواهد رسید.

نتایج نشان می‌دهند که روند حرکت طوفان‌ها نیز کندتر خواهد شد. خبر بد اینجاست که سرعت پایین حرکت طوفان‌ها می‌تواند به بارش باران در یک منطقه بیانجامد. این مسئله باعث وجود بلایی دیگر نظیر سیل خواهد شد.

پیش از این نیز تحقیقات زیادی در مورد تغییرات شرایط جوی کره زمین شده بود، اما هیچ کدام به اندازه این تحقیق اطلاعات دقیق از حجم بارش ها و حرکت طوفان‌ها ارائه نمی‌داد.

ارسال نظر