استفاده از تبلت های هیبریدی در حال فراگیر شدن است

با وجود کاهش فروش تبلت‌های اندرویدی در سال ۲۰۱۶ اما تبلت‌های هیبریدی ویندوزی همانطور که در MWC 2017 نیز شاهد بودیم، با رشد چشمگیری همراه بودند. از اینرو کمپانی‌های سازنده نیز به فکر ایجاد تغییراتی در تبلت‌های خود افتاده‌اند.

استفاده از تبلت های هیبریدی در حال فراگیر شدن است

به گزارش کلیک ، نسل اول آی‌پد در سال ۲۰۱۰ توسط استیو جابز معرفی گردید و آغازی برای دوران پست پی‌سی (Post-PC) بود. با اینکه فروش PCها کاهش یافته اما آنها در حال بازسازی خود هستند. همچون پی‌سی‌ها، تبلت‌ها نیز افت داشته اند اما هنوز هم اپل بزرگترین تولید کننده تبلت است اگرچه سهم این برند از بازار در حال کاهش است.

تبلت‌ها برخلاف روزهای اوج سابقشان، در MWC 2017 حضور پررنگ و شاخصی نداشتند. اگر چه دو برند لنوو و سامسونگ چند تبلت اندرویدی را در این رویداد معرفی کردند، اما عمده‌ی توجه کاربران به سوی به تبلت‌های هیبریدی مبتنی بر ویندوز ۱۰ بوده که می‌توان از آنها به عنوان لپ تاپ نیز استفاده نمود.

مقارن با حضور کمرنگ تبلت‌های اندروید در بازار، کاربران نیز تمایل زیادی به جایگزین کردن این تبلت‌ها با تبلت‌های ویندوزی دارند.

مسئله‌ی دیگر حضور فبلت‌ها بوده که می‌روند جای تبلت‌ها را مخصوصا در بازار آسیا به خود اختصاص دهند. لازم به ذکر است که تولیدکنندگان نیز کمتر تبلت‌های اندرویدی را ارائه می‌کنند، بطور مثال برندهای اچ‌پی، ایسوس و ایسر نیز گزینه‌های کمتری را برای عرضه‌ی تبلت‌های اندرویدی در نظر گرفته و توجه بیشتری را به تولید انواع هیبریدی آن مبتنی بر ویندوز ۱۰ معطوف کرده‌اند.

بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که ظرف پنج سال اخیر تبلت‌ها از نظر تعداد ارائه شده در بازار از پی‌سی‌ها پیشی خواهند گرفت و در سال ۲۰۱۴ گارتنر در گزارشی پیش‌بینی کرده بود که در سال ۲۰۱۵ تبلت‌ها از نظر تعداد عرضه پی‌سی‌ها را پشت سر خواهند گذاشت.

IDC اعلام کرد، در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۷۴ میلیون تبلت روانه‌ی بازار شده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۵، کاهش ۱۵٫۶ درصدی داشته است. این کاهش شامل کمپانی اپل نیز می‌باشد. بر پایه آمار منتشر شده، این کمپانی با مجموع عرضه‌ی ۴۲.۶ میلیون دستگاه، کاهش ۱۴.۲ درصدی را داشته است. سامسونگ نیز این کاهش را تجربه کرد، این کمپانی در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۰.۵ میلیون دستگاه تبلت را عرضه کرد که در مقایسه با ۲۰.۶ میلیون دستگاه ارائه شده درسال ۲۰۱۵، کاهش داشته است.

رقابت کمپانی‌های سازنده بر سر قیمت منجر به کاهش ارزش این دستگاه‌ها شده است. ارائه‌ی تبلت‌های ارزان‌ قیمت توسط کمپانی‌هایی مانند آمازون، لنوو و بعضی از کمپانی‌های کمتر شناخته‌شده‌ی چینی باعث رکود بیش از پیش تبلت‌ها شده است. این کاهش قیمت تا جایی بوده که حتی بعضی از کمپانی‌های چینی تبلت‌هایی با قیمت پایین‌تر از ۲۰۰ دلار را به بازار عرضه کرده بودند.

کمپانی لنوو را باید جزو معدود برندهایی دانست که فروش تبلت‌های اندرویدیش در مقطعی از سال ۲۰۱۶ رشد داشته است. کل تعداد تبلت‌های عرضه‌شده توسط لنوو در سال ۲۰۱۶ به ۳.۷ میلیون رسید که کاهش ۱.۸ درصد داشت؛ اما عرضه تبلت‌ها در پاییز ۲۰۱۶ برای لنوو با رشدی ۱۴.۸ درصدی همراه بود. یوان یوانگینگ، مدیرعامل لنوو در جریان برگزاری کنفرانس مربوط به ارائه‌ی گزارش مالی به این موضوع اشاره کرد و گفت که عرضه‌ی تبلت‌ها سرعت رشد بالایی دارد.

لنوو در جریان برگزاری کنگر‌ه‌ی جهانی موبایل در بارسلونا، تبلت اندرویدی Tab 4 را معرفی کرد که قرار است در دو سایز ۸ و ۱۰ اینچی روانه‌ی بازار شود، ولی تبلت‌های جدید ویندوزی لنوو بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. آنها در MWC 2017 از سه تبلت هیبریدی ویندوزی Miix 320 با نمایشگر جداشدنی و تبلت‌های Yoga 720 و Yoga 520 با قابلیت اتصال کیبورد رونمایی کردند.

جف مردیث قائم مقام بخش محصولات کروم و اندروید لنوو در این رابطه گفت: باید تغییراتی را برای تبلت‌های اندرویدی درنظر گرفت و امکانات و قابلیت‌های مثبت محصولات هیبریدی و فبلت‌ها را با در این محصول ترکیب کرد.

کمپانی لنوو در حال انجام این تغییرات است که می‌توان اشاره کرد به یوگا بوک این کمپانی در دو نسخه‌ی ویندوزی و اندرویدی. همچنین بهره‌گیری از گوگل تانگو در فب ۲ پرو لنوو را باید جزو تغییراتی دانست که این تولید کننده چینی برای افزایش فروش محصولاتش استفاده می‌کند.

سامسونگ در جریان MWC 2017، گلکسی تب اس ۳ را معرفی کرد، اما بیشترین تمرکز این کمپانی بر گلکسی بوک هیبریدی مبتنی بر ویندوز معطوف بود که در دو سایز ۱۰ و ۱۲ اینچی عرضه خواهد شد.

آمارهای تهیه شده توسط کمپانی سامسونگ حاکی از آن است که بیش از ۶۰ درصد بازار تبلت‌های هیبریدی را پلتفرم ویندوز به خود اختصاص داده است و این قسمت از بازار تبلت‌ها شانس رشد ۱۴۰ درصدی در مقایسه با سال گذشته را خواهد دارد.

ارسال نظر