تحریم پنهان کاربران ایرانی توسط آی بی ام

شرکت "سافت لایر" IBM که خدمات میزبانی وب و زیرساخت های مبتنی بر فناوری ابری در سراسر جهان ارائه می کند، به تازگی تمامی آی پی های متعلق به کاربران ایرانی را مسدود کرده است.

تحریم پنهان کاربران ایرانی توسط آی بی ام

به گزارش کلیک، این سرویس که با خدمات ابری شرکت هایی مثل گوگل و آمازون رقابت می کند بسیاری از سرویس ها مختلف دیگر را میزبانی می کند، یعنی با مسدود شدن آن، کاربران ایرانی قادر نیستند تا از سرویس هایی که توسط این شرکت میزبانی می شود استفاده کنند که این شامل تعدادی از اپلیکیشن ها نیز می شود.

برای اولین بار حسام آرمان دهی مدیر عامل مارکت ایرانی کافه بازار در مورد این مشکل اطلاع رسانی کرده و می گوید: تا آن جایی که من اطلاع دارم این اولین باری است که یک شرکت هاستینگ کاربران ایرانی را مسدود کرده است و این باعث می شود تعداد وسیعی از سایت ها و اپلیکیشن های معتبر تحت تاثیر این تصمیم قرار بگیرند.

این اقدام آی بی ام در همین چند روز گذشته کشف شد ولی این شرکت هیچ اطلاعیه رسمی در مورد این تصمیم صادر نکرده است. تا به حال اعتراضات بسیار اندکی از سوی افرادی که از این خدمات استفاده می کرده اند، انجام شده است. شاید دلیل این امر آن است که اگر چه توسعه دهندگان از این اقدام متضرر شده اند ولی از آنجایی که در بازار های دیگر به سافت لایر وابسته هستند از اینکه اعتراض خود را ابراز کنند، نگران هستند.

iran1-930x505

سافت لایر آی بی ام ضمن تایید اعمال این محدودیت ها برای کاربران ایرانی به سایت VentureBeat گفت: این شرکت تلاش می کند تا سرویس های ابری را با سرویس های فعلی خود انطباق دهد. البته این شرکت در وب سایت خود مدعی شده که این مسدود سازی ها مورد به مورد لغو می شود و می نویسد: اگر شما معتقدید محتوای ارائه شده توسط شما شامل تحریم های ایالات متحده آمریکا نمی شود امکان رفع انسداد وجود دارد.

با وجود لغو تحریم های ضد ایرانی در هفته های اخیر و با توجه به قوانین مسدود سازی این شرکت که در آن بیان شده: سافت لایر تمامی آی پی هایی را که مربوط به کشور های تحت تحریم های اقتصادی آمریکا هستند را مسدود می کند، یک سوال در ذهن ما نقش می بندد. چرا آن ها اکنون تصمیم به اجرای این قانون گرفته اند؟ در حالی که با وجود تحریم ها تا همین چند هفته پیش، آن ها چنین قانونی را بر ضد ایران به اجرا نگذاشته بودند.

این کار سافت لایر باعث شده اوضاع برای اپلیکیشن هایی مثل کافه بازار که اکثر درآمد خود را از فروش بازی ها تامین می کند، سخت شود چرا که سافت لایر از سال 2013 به عنوان یک سرور امن و پیشرفته برای سازندگان بازی های جهانی به شمار می رفته است. صفا سوفوقلو مدیر بخش تکنولوژیک شرکت Peak Games (یک شرکت موفق بازی سازی در ترکیه، خاورمیانه و شمال آفریقا) می گوید: یکی از بهترین مزایای سرویس های سافت لایر امکان اضافه کردن یک شبه هزاران کاربر به صورت همزمان است.

پس از اعمال این تحریم ها تعدادی از بازی های مورد توجه ایرانی ها مانند Clash of Kings شرکت Elex-Tech نیز تحت تاثیر قرار گرفته و اختلالاتی را در آن به وجود آورده که باعث می شود به میزان قابل توجهی از درآمد این شرکت کاسته شود، چرا که کاربران قادر به متصل شدن به سرور بازی نیستند. همچنین این اقدام شرکت سافت لایر موجی از آشفتگی را در بین سازندگان بازی ها به وجود آورده است زیرا آن ها قادر نیستند روی محصولات خود از نظر پایداری و امنیت مانور دهند.

این تحریم ها برای ناشران جهانی که قبلا در ایران فعالیت داشته اند و یا آن هایی که قصد ورود به بازار ایران را دارند موانع مضاعفی به وجود آورده و باعث می شود بازار ایران جذابیت فعالیت را از دست بدهد. پس از اعلام برداشته شدن تحریم ها از تابوی فعالیت رسمی در ایران کاهش پیدا کرده بود ولی این حرکت سافت لایر می تواند دوباره اوضاع را به شرایط قبلی برگرداند و ضربه سنگینی به تجارت دیجیتال ایران بزند.

این حرکت همچنین دسترسی کاربران ایرانی به فضای مجازی را مشکل تر و پیچیده تر می کند چرا که یکی از بزرگترین هاستینگ های خارجی از دسترسی آن ها به خدمات مختلف جلوگیری می کند.

در هر صورت اگر سافت لایر این تحریم ها را لغو نکند ایرانیان چاره ای جز استفاده از VPN نخواهند داشت.

منبع: venturebeat

ارسال نظر