کوه های یخ سیاره پلوتو را مشاهده کنید!

 آژانس فضانوردی آمریکا اعلام کرد که این تصاویر در حین عبور کاوشگر افقهای نو از فراز آسمان پلوتو ثبت شده است.در این تصاویر دیدنی، دنیای یخ زده پلوتو با بالاترین وضوح ممکن به نمایش گذاشته شده است.

کوه های یخ سیاره پلوتو را مشاهده کنید!

رشته کوههای پوشیده از یخ به طول ۸۰ کیلومتر در این تصاویر به خوبی دیده می شود.ناسا اعلام کرده که این تصاویر حدود ۱۵ دقیقه پیش از پرواز کاوشگر افق های نو از نزدیک ترین فاصله اش با پلوتو در ۱۴ جولای گرفته شده است.در هر پیکسل این تصاویر محدوده ای به طول ۸۰ متر به تصور کشیده شده که در نوع خود جالب توجه است.

دانشمندان مأموریت افقهای نو امیدوارند که در روزهای آتی تصاویر بیشتری از این کاوشگر دریافت کنند.پلوتو تا سال ۲۰۰۶ نهمین سیاره منظومه شمسی به شمار می آمد اما پس از آن و بر اساس تعریف جدیدی که از «سیاره» توسط انجمن بین المللی اخترشناسی ارایه شد از خانواده سیارات منظومه شمسی خارج شد.

پلوتو اکنون یک سیاره کوتوله محسوب می شود. همچنین به آن به عنوان نخستین نمونه از رده جدید جرم فرانپتونی نگاه می شود.این جرم فضایی سیاره کوتوله کمربند کویپر در منظومه شمسی شناخته می شود و از نظر حجمی نیز بزرگترین سیارک شناخته شده در این منظومه است.

بر روی پلوتو چهار لکه سیاه وجود دارد که همواره مورد توجه دانشمندان علوم فضایی قرار داشته است.

منبع: مهر

ارسال نظر