معجزه چالش سطل آب یخ در کشف ژن عامل بیماری ALS

چالش اینترنتی «سطل آب یخ» که تابستان دو سال پیش ۱۷ میلیون نفر در آن شرکت کردند به موفقیتی بزرگ رسید. پول‌های جمع‌شده در آن تلاش منجر به پیشرفت مهم علمی علیه بیماری «ای ال اس» شده‌اند. یک ژن که منجر به این بیماری می‌شود کشف شده است.

معجزه چالش سطل آب یخ در کشف ژن عامل بیماری ALS

به گزارش کلیک، چالش اینترنتی «سطل آب یخ» که تابستان دو سال پیش ۱۷ میلیون نفر در آن شرکت کردند به موفقیتی بزرگ رسید. پول‌های جمع‌شده در آن تلاش منجر به پیشرفت مهم علمی علیه بیماری «ای ال اس» شده‌اند. یک ژن که منجر به این بیماری می‌شود کشف شده است.
چالش «سطل آب یخ» را یادتان هست؟ همانی که باعث شده بود مردم در رسانه‌های اجتماعی روی خودشان آب یخ بریزند تا توجه‌ها را به کمک مالی برای پژوهش در مورد بیماری «آی ال اس» جلب کنند؟

ماجرا مربوط به تابستان سال ۲۰۱۴ می‌شد. حالا با گذشت کمتر از دو سال، کمک‌های مالی جمع‌شده در همان تلاش به یک کشف مهم علمی در زمینه ژنتیک رسیده است. انجمن بیماری «ای ال اس» می‌گوید این گام مهمی در مبارزه با این بیماری ژنتیک است. دانشمندان یک ژن جدید به نام «نک ۱» را که منجر به این بیماری می‌شود کشف کرده‌اند.

همان کسانی که روی سر خودشان آب یخ می‌ریختند موفق به جمع‌آوری ۱۱۵ میلیون دلار شدند.این حرکت، که توسط بسیاری از مشاهیر ایرانی نیز تکرار شد، توسط بعضی‌ها مورد انتقاد قرار گرفت که زیادی لوس و «خنک» است اما موفق به تامین مالی شش پروژه تحقیقاتی شده است.پژوهش‌هایی که «پروژکت ماین» انجام داده و در نشریه «نیچر ژنتیکز» منتشر شده بزرگترین مطالعه بیماری «ای ال اس» در تاریخ است.

بیش از ۸۰ پژوهشگر در ۱۱ کشور در خانواده‌های افراد مبتلا به این بیماری تحقیق کردند تا ژن‌های خطرناک آن‌را شناسایی کنند.یکی از مقامات «انجمن ای ال اس» گفت این پژوهش پیچیده بدون شمار گسترده نمونه‌‌هایی برداشته شده ممکن نمی‌بود.شناسایی ژن «نک ۱» به این معنی است که دانشمندان اکنون می‌توانند به درمان‌های جدید برسند.

در چالش «سطل آب یخ» بیش از ۱۷ میلیون نفر فیلم‌ آب یخ ریختن روی سر خود را در فیس‌بوک منتشر کردند. ۴۴۰ میلیون نفر در سراسر جهان این ویدئوها را تماشا کردند.

ارسال نظر