همایش «معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری و کسب و کار در صنعت ICT ایران» برگزار شد

همایش معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری و کسب و کار در صنعت ICT ایران به همت اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان نرم‌افزار ایران و با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

همایش «معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری و کسب و کار در صنعت ICT ایران» برگزار شد

به گزارش کلیک، این همایش با هدف برقراری ملاقات‌های تجاری، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، معرفی توانمندی‌ها و پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی ایران در حوزه ICT، معرفی توانمندی‌ها و مزیت‌های رقابتی ایران در بخش‌های تولید نرم‌افزار و محتوا، تولید تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و خدمات الکترونیک، ارائه فهرستی از فرصت‌های آماده سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، کمک به توسعه اقتصادی پایدار در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات واعلام قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران و روش‌های تامین مالی پروژه‌ها به شیوه سرمایه‌گذاری خارجی، برگزار شد.

محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون ارتباطات و فناوری اطلاعات اتاق ایران عنوان کرد:«صنعت ICT از جمله صنایعی است که می‌توان ادعا کرد باوجود پیشرفت‌های قابل توجهی که در شرایط تحریم داشته و با وجود توانایی‌های قابل توجه بخش خصوصی، هنوز پتانسیل‌های تولیدکنندگان داخلی آن ناشناخته است. از این رو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران با مشارکت معاونت اتاق تشکل‌های بازرگانی ایران و یازده تشکل بخش خصوصی در این حوزه پیش‌قدم شده است تا با معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در این صنعت به جهان، دین خود را به آن ادا کند.»

پس از آن دکتر پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اذعان کرد:«توسعه یافتن یک امر اتفاقی نیست و در مسیر حرکت، جهانی توسعه نیز یک حرکت واگرا نیست. همه کشورها بر اساس معیارهای توسعه در جهان حرکت می‌کنند. آن‌چه باعث تند یا کند شدن این حرکت می‌شود، فرق بین آن‌ها در هنر شناخت ابتکارات پیشرو جهانی و بومی سازی آن متناسب ظرفیت‌ها و امکانات کشور خودشان است. یکی از روش‌های توسعه در سال‌های اخیر توسعه مبتنی بر فناوری ارتباطات و اطلاعات است. درنقشه تقسیم کار جهانی طبیعتا در هر منطقه‌‌ای از دنیا این فرصت برای یک یا چند کشور وجود دارد که بتوانند پیشگام فناوری ارتباطات و اطلاعات در آن منطقه باشند. کشور ما با توجه به ظرفیت‌های انسانی که در منطقه دارد می‌تواند یک موتور محرک و پیشگام از حیث توسعه در این منطقه باشد. بر اساس آمار معتبر، تعداد مهندسین در ایران به تناسب جمعیت آن، در دنیا اول است. به همین دلیل است که بعد از امضای برجام و اجرایی شدن آن، یکی از بخش‌هایی که بیشترین اقبال برای سرمایه گذاری را پیدا کرده، بخش ICT است.»

مهندس بیرنگ، معاون بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد:«ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا بر اساس GDP است. جمعیت کشور نیز ۸۰ میلیون نفر است که دو سوم آن را جمعیت بین ۲۰ تا ۴۰ سال تشکیل می‌دهند که یک بازار و نیروی کار بسیار خوب برای فناوری‌های جدید از جمله ICT است. در خصوص سرمایه گذاری خارجی در فناوری‌های جدید معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اقداماتی را انجام داده است. از جمله آن‌ها می‌توان به قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای همکاری و تاسیس شرکت بدون توجه سهم خارجی در آن شرکت، ارتباط کاری نزدیکی بین معاونت علمی و سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی ایران که از سال گذشته شروع شده است، اشاره کرد.»

دکتر دوایی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مورد تصویر فعلی صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات از منظر سرمایه گذاری، تصویر ICT از منظر شاخص‌های کلان و طرح‌های کلیدی که در وزارت ارتباطات در حال اجراست و این که در برنامه پنجم و ششم چه اتفاقاتی رخ داده و سرمایه گذاری چه نیازهایی خواهد داشت به ایراد سنخنرانی پرداخت.

دکتر موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت:«حجم بازار جهانی فناوری اطلاعات به قدری رو به گسترش است که اگر از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ را با هم مقایسه کنیم، نتیجه رقمی باورنکردنی خواهد بود. هم چنین تا سال ۲۰۲۰ هم پیش بینی این است که حجم سرمایه گذاری به پنج هزار میلیارد یورو خواهد رسید که این سهم بین زیرساخت و محتوا به شکل ۴۰/۶۰ تقسیم می‌شود.»

دکتر جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد:«جمهوری اسلامی ایران امروز کاملا آماده تعامل است و این تعامل با مشارکت همه قوا در حال پیگیری است. فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از پیشگام های بخش‌های مختلف توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود و در افزایش کیفیت زندگی و بهبود رفاه عمومی جامعه تاثیر به سزایی دارد. هم اکنون حدود ۷۷ میلیون مشترک تلفن همراه و حدود ۳۴ میلیون مشترک اینترنت در کشور وجود دارد. کارآفرینی، اشتغال، درآمدزایی، رسانه سازی، کاهش هزینه‌ها و مدیریت زمان به عنوان اثرات مهم این فناوری است.

پس از آن Young B. Choi از کره و Martina Lobun از آلمان به معرفی تاریخچه‌ای از شرکت خود پرداختند.

در بخش پایانی همایش فرصت‌های سرمایه گذاری و کسب و کار در صنعت ICT ایران، پنل‌ زیرساخت و صنعت، و پنل نرم‌افزار و محتوا تشکیل شد و متخصصان به بحث و تبادل نظر در این زمینه پرداختند.

لازم به ذکر است که این همایش تا ۴ مرداد ادامه دارد.

عکس:علی اسلامی

ارسال نظر