شناسایی تروریست ها با تحلیل نماد V دست آن ها

هر دوره نماد های سمبلیک خودش را دارد. یکی از ترسناک ترین تصاویر قرن بیست و یکم مردی در صحرا است که بالای بدن بی سر یک مرد ایستاده و نماد V به معنای پیروزی را با دستش نشان می دهد. در بیشتر این تصاویر صورت تروریست با پارچه ای پوشانده شده و هویت او مخفی است.

شناسایی تروریست ها با تحلیل نماد V دست آن ها

به گزارش کلیک، این نوع تصاویر وحشتناک ارتش ها و دولت ها را مجبور می کند که این تروریست ها را از راه دیگری شناسایی کنند، مانند شناسایی از طریق صدا. این راه همیشه آسان نیست برای همین تلاش هایی برای پیدا کردن راه های دیگر وجود دارد.

به تازگی احمد حسنات و چند تن همکاران او از دانشگاه موتای اردن اعلام کرده اند که راه دیگری برای این کار پیدا کرده اند. آن ها ادعا می کنند که می توانند از طریق V نشان دادن تروریست ها آن ها را شناسایی کنند. به گفته این محققان اندازه انگشت ها و زاویه بین آن ها می تواند مانند اثر انگشت برای شناسایی عمل کند.

ایده استفاده از هندسه دست به عنوان عنصر شناسایی چیز جدیدی نیست. خیلی از آناتومی شناسان اظهار کرده اند که شکل دست افراد با هم متفاوت است و اگر جزئیات با دقت اندازه گیری شود می توان با آن ها افراد را از هم تشخیص داد. با این حال کار تشخیص افراد تنها با یک تصویر از دستشان چالش برانگیز است و هرگز انجام نشده است.

تیم تحقیقاتی از پنجاه زن و مرد با سن های مختلف خواست که با دست راستشان علامت V را نشان دهند و سپس چندین بار با یک دوربین هشت مگاپیکسلی از آن ها در مقابل یک پس زمینه سیاه عکس گرفت. به این ترتیب پایگاه داده ای از پانصد عکس تشکیل شد.

یک سوال مهم این است که چه مقدار اطلاعات باید از این عکس ها برای شناسایی استخراج شود. حسنات و تیمش می گویند بسیاری از عکس های دنیای واقعی کیفیت بالایی ندارد و میزان اطلاعات دریافتی از آن ها نمی تواند زیاد باشد. برای همین آن ها تحلیل خود را به تعیین انتهای دو انگشت و پایین ترین نقطه بین آن دو و دو نقطه در کف دست محدود کردند.

این کار به آن ها اجازه داد بین این نقاط مثلث های متفاوت، نسبت اندازه و زاویه ای که می سازند را تحلیل کنند. آن ها همچنین از یک روش دوم برای تحلیل شکل دست با استفاده از چند معیار آماری استفاده کردند. ترکیب این دو روش شانزده ویژگی متمایز می سازد که می توانند برای شناسایی استفاده شوند.

آن ها از دو سوم عکس ها برای ساخت یک الگوریتم یادگیری ماشین که سمبل های V متفاوت را شناسایی می کند استفاده کردند و با استفاده از باقی عکس ها موثر بودن آن را آزمایش کردند.

حسنات و تیمش می گویند که ترکیب این تکنولوژی ها به آن ها اجازه می دهد با دقت نود درصد افراد مختلف را در مجموعه اطلاعات شناسایی کنند. اگر نماد V تنها مدرک شناسایی بود پتانسیل بالایی برای استفاده از این روش در تشخیص تروریست ها وجود داشت.

این کار محدودیت هایی هم داشت. پایگاه داده مورد استفاده کوچک است و حسنات می خواهد نشان دهد که روش او روی مجموعه بزرگ تری هم کار می کند. به علاوه احتمال ارائه نتایج غلط به صورت جزئی بررسی نشده است. چقدر احتمال دارد که الگوریتم آن ها اشتباه پیش بینی کند؟ پیشرفت های زیادی در این زمینه می تواند صورت بگیرد. حسنات و گروهش قصد دارند اطلاعات دیگری را نیز در تحلیل خود وارد کنند.

البته که شناسایی نماد V یک نفر درباره هویت او چیز زیادی نمی گوید و این اطلاعات باید با دیگر داده ها ترکیب شود. اما جالب است که چگونه فشار شناسایی تروریست ها در قرن بیست و یکم به تکنیک های شناسایی مبتکرانه منجر شده است.

منبع : technologyreview

ارسال نظر