استفاده از سیم کارت های شخصی برای تبلیغات غیرقانونی است

رسانه کلیک - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: استفاده از سیم کارت های شخصی تلفن همراه برای انجام فعالیت های تبلیغاتی خلاف قانون و ممنوع است و وزارت ارتباطات برخورد با اینگونه رفتارها را پیگیری می کند.

استفاده از سیم کارت های شخصی برای تبلیغات غیرقانونی است

به گزارش کلیک به نقل از ایرنا؛ محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص سیم کارت های شخصی تلفن همراه گفت: از نظر قانونی دارندگان شماره های شخصی تلفن همراه حق هیچگونه فعالیت تبلیغاتی با استفاده از سیم کارت های شخصی خود را ندارند.

وی اظهار کرد: این موضوع جزو مصوبات شورای عالی فضای مجازی است، اما با این حال عده ای تخلف کرده و از سیم کارت های شخصی برای ارسال پیامک های تبلیغاتی استفاده می کنند ( مسدودیت 30 هزار سیم‌ کارت مزاحم/ داستان پیامک های تبلیغاتی تمام نشد ).

آذری جهرمی درخصوص ارسال پیامک های تبلیغاتی توسط برخی فروشندگان کالا در شبکه های ماهواره ای، افزود: همه پیامک ها از طریق مجاری رسمی ارسال می شود و سرشماره آنها با عددهای هزار، دو هزار و سه هزار آغاز می شود.

وزیر ارتباطات بیان کرد: طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، اینگونه مسائل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازنگری می شود.

آذری جهری ادامه داد: در این ارتباط مسئولیت صدور مجوز برای اینگونه فعالیت ها و نظارت بر آنها طبق قانون برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی گفت: در این ارتباط محتوا مهم نیست، زیرا که ما با کلیات موضوع کار داریم و حتی اگر از کانال های غیر مجاز مطالب مباح هم ارسال کنند، خلاف قانون است.

اپراتورها باید پاسخگوی مشتریان درخصوص صدور سیم کارت ها باشند

اخیرا شنیده شده است که برخی افراد پس از ارسال کد ملی خود به سرشماره ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ یا ۳۰۰۰۱۵۰ ناباورانه شاهد ثبت چندین سیم کارت به نام خود بودند؛ درحالی که هیچ درخواستی از سوی آنان مبنی بر دریافت سیم کارت جدید ارائه نشده بود.

طبق اعلام وزارت ارتباطات، برای اطلاع از وضعیت این سیم کارت های سرگردان باید به اپراتورهای مربوطه مراجعه و سیم کارت های مذکور را مسدود کرد. اما متصدیان برخی اپراتورها پس از مسدود کردن سیم کارت ها در پاسخ به مشتریان خود درباره این که چه کسانی این سیم کارت ها را فعال می کنند و چگونه از کد ملی شهروندان سوء استفاده می شود، آنان را به طرح شکایت در محاکم قضایی حواله می کنند در حالی که به گفته محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اپراتورها وظیفه دارند اطلاعات مربوطه را در اختیار صاحبان کد ملی قرار دهند.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: اپراتورهای مخابراتی موظفند اطلاعات مربوط به سیم کارت هایی را که با کدملی شهروندان به دیگران واگذار می شود، در اختیار آنها قرار دهند.

آذری جهرمی افزود: ممکن است بسیاری از شهروندان اطلاعی از این موضوع نداشته باشند؛ در حالی که هر شهروند می تواند با ارسال یک پیامک به سرشماره مذکور از تعداد سیم کارت هایی که به نام آنها صادر شده است، آگاه شود ( از سیم کارت هایی که به نام شماست، همین الان مطلع شوید ).

وی اظهار داشت: این حق شهروندان است که بدانند سیم کارت هایی که به نام و با کد ملی آنها صادر شده در کدام دفاتر فعال شده است و نیازی به حضور آنان در دادگاه نیست. در واقع شهروندان باید در مورد اینکه کدام دفتر خدمات ارتباطی این سیم کارت ها را به نام آنان ثبت کرده است، به راحتی مطلع شوند.

آذری جهرمی با اشاره به خدمات ارائه شده مانند «سامانه استعلام تعداد خطوط» برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده احتمالی تصریح کرد: در صورتی که سیم کارت جدیدی به نام فردی صادر شود، از طریق این سامانه موضوع پیامک می شود و وی مطلع می شود که سیم کارت جدیدی به نامش فعال شده است ( سامانه استعلام پیامکی تعداد خط‌های ثبت شده به نام مشترک ). در واقع به محض ثبت یک سیم کارت در هر اپراتوری، یک پیامک برای مالک آن ارسال می شود.

وی یادآور شد: در صورت دریافت اینگونه پیام ها، شهروندان حق دارند به اپراتور مربوطه مراجعه کنند و بپرسند این سیم کارت ها از کدام دفتر صادر شده است و اپراتورهای مخابراتی هم وظیفه دارند اطلاعات مورد نظر را در اختیار مشتریان قرار دهند.

مشترکان می‌ توانند با ارسال کد ملی خود به سرشماره ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ یا ۳۰۰۰۱۵۰ از تعداد سیم‌ کارت های ثبت شده به نام خود آگاه شوند.

همچنین با توجه به ساماندهی سیم ‌کارت های تلفن همراه و به منظور جلوگیری از سوء استفاده از اطلاعات هویتی مشترکان و کاهش تخلفات توسط افراد سودجو، مشترکان تلفن همراه می‌ توانند با مراجعه به «سامانه استعلام تعداد خطوط» به آدرس www.mobilecount.cra.ir از تعداد سیم‌ کارت های ثبت شده به نام خود در اپراتورهای مختلف تلفن همراه مطلع شوند ( با این سامانه از سیم کارت‌ هایی که به نام شما ثبت شده، آگاه شوید ).

ارسال نظر